پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

قاچاقچیان مکانیزم و مسیر قاچاق مواد مخدر را تغییر داده اند

 

رئیس پلیس کرمان با اشاره به مسدود شدن مرزهای شرقی گفت: قاچاقچیان مکانیزم و مسیر قاچاق مواد مخدر را تغییر داده اند.

سردار حسین چناریان در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان از تغییر در مکانیزم ورود مواد مخدر به کشور خبر داد.

وی با اشاره به مسدود شدن 400 کیلومتر از مرز سیستان و بلوچستان با کشورهای خارجی، این عامل را باعث تغییر در مکانیزم ورود مواد مخدر به استان از سوی باندهای قاچاق دانست.

این مسئول انتظامی استان کرمان تصریح کرد: انسداد بخشی از مرز باعث شده است مواد مخدر که در گذشته از سمت سیستان وارد و از طریق شهرستانهای شمالی کرمان و نیز شهرستانهای جنوبی خراسان جنوبی منتقل می شد، تغییر مسیر داده و در حال حاضر از قسمتهای میانی سیستان و بلوچستان وارد و از طریق جنوب استان کرمان و هرمزگان منتقل می شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان گفت: این تغییر مسیر باعث ایجاد مشکلات جدیدی در انجام اقدامات عملیاتی و تاکتیکی در منطقه شده است.

وی ادامه داد: انتقال مواد مخدر در گذشته از مناطق کویری و خالی از سکنه صورت می گرفت که نیروهای عملیاتی امکان بیشتری در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر، داشتند که انجام عملیات های نظامی، با انتقال مسیر حمل مواد به مناطق جمعیتی و شهرها مشکلات جدیدی را برای پلیس در مبارزه با سوداگران مرگ ایجاد کرده است.

فرمانده انتظامی استان افزود: در این راستا لزوم تقویت سیستمهای اطلاعاتی و فنی و نیز استفاده گسترده تر از فن آوری های نوین مثل "ایکس ری" جاده ای و بادی اسکن در پایانه ها و ایستگاههای راه آهن الزامی است.

دهلیز جازموریان و جلگه چاه هاشم مهمترین معبر حاملان مواد مخدر

چناریان مهمترین مسیر عبور کاروان های حمل مواد مخدر در استان کرمان را دهلیز جازموریان و جلگه چاه هاشم در جنوب کرمان دانست و ادامه داد: شهرستانهای رودبار، قلعه گنج، کهنوج و منوجان پرخطرترین و پرتردد ترین مسیر این کاروان های حمل مواد مخدر است.

فرمانده انتظامی استان با اشاره به تغییر گروه های حمل و نقل مواد مخدر گفت: جمعیت انتقال دهنده مواد مخدر نیز جوان شده و این مواد به صورت ریزتر و با تنوع بیشتر وارد می شوند که این مهم افزایش آلودگی به مواد مخدر را باعث شده است.

58 درصد کشفیات در 6 استان جنوبی کرمان

وی افزود: 58 درصد کشفیات استان کرمان در سال جاری در شش شهرستان جنوبی استان بوده است و استان کرمان در این مدت از لحاظ کشفیات رتبه اول کشور و از نظر مصرف مواد مخدر در رتبه دهم قرار دارد.

انسجام لازم در خصوص پیشگیری از مصرف مواد مخدر وجود ندارد

فرمانده انتظامی استان کرمان با اشاره به افزایش سه برابری کشفیات مواد مخدر صنعتی در سال جاری نسبت به سال گذشته، علت این امر را برنامه ریزی هدفمند از سوی استکبار جهانی و نیروهای حاضر در افغانستان به عنوان بزرگترین قطب تولید مواد مخدر دانست.

وی گفت: مواد مخدر صنعتی جدید دارای قدرت تخریب بالا، حمل و نقل آسان و امکان درمان پذیری اندک هستند.

وی ادامه داد: ما در اقدامات پیشگیری از مصرف مواد مخدر صنعتی جدید در جامعه به اندازه مقابله فیزیکی توفیق نداشته ایم.

وی افزود: بایستی با کمک رسانه های گروهی و کارهای فرهنگی متناسب و متنوع و نیز فرهنگ سازی عالمانه به سمت پیشگیری از گسترش مصرف مواد مخدر صنعتی گام برداریم و در این راستا نهادهای فرهنگ ساز بایستی موثرتر عمل کنند.

چناریان افزود: متاسفانه هنوز انسجام لازم در خصوص فعالیت فراگیر به منظور پیشگیری از مصرف مواد مخدر وجود ندارد.

عدم نظارت کامل بر فروش پیش سازهای ساخت مواد مخدر صنعتی

فرمانده انتظامی استان کرمان تصریح کرد: در زمینه فروش پیش سازهای ساخت مواد مخدر صنعتی، نظارت کامل وجود ندارد و باید در این خصوص و بالاخص در زمینه فروش اسید، مواد شیمیایی و داروها نظارت کامل صورت پذیرد.

وی ادامه داد: برخی داروهایی که هم اکنون در داروخانه های شهر به فروش می رسد، به عنوان پیش ساز ساخت مواد مخدر صنعتی محسوب می شوند.

چناریان گفت: ما نیازمند یک بسیج عمومی و همگانی در خصوص فرهنگ سازی برای پیشگیری از روند تولید و مصرف این مواد هستیم.

پایان ماموریت 5 ساله قرارگاه عملیاتی مرصاد در تامین امنیت جنوب شرق کشور

وی با اشاره به پایان ماموریت پنج ساله قرارگاه عملیاتی مرصاد گفت: این قرارگاه در طول مدت فعالیت خود، یگان عملیاتی موفقی در مبارزه با سوداگران مرگ بوده است.

وی با تکذیب منحل شدن این قرارگاه گفت: بر اساس مصوبه نهادهای ذیربط ماموریت تامین امنیت منطقه جنوب شرق کشور به سپاه پاسداران واگذار شده و ناجا در حال حاضر مسئولیت مرزداری جنوب و جنوب شرق کشور را عهده دار است.

چناریان با اعلام خبری مبنی بر متوقف شدن گردانهای عملیاتی ناجا گفت: یگانهای عملیاتی مبارزه با مواد مخدر استان جایگزین گردانهای سابق شده اند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش هواناجا، پلیس استان در حال حاضر دارای یک هواپیمای شناسایی و یک هلیکوپتر به منظور مبارزه با سوداگران مرگ است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.