پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

پایگاه خبری تحلیلی کرمان نیوز .......Kerman News

اولین پایگاه خبری - تحلیلی مستقل در استان کرمان/ تا نخواهیم نمی توانیم/ وبلاگ شخصی روزنامه نگار کرمانی محمد هادی شجاعی

گروه تبلیغی سفیر، پیشگام جهاد فرهنگی در جنوب استان کرمان

 

به گزارش کرمان نیوز به نقل از رسا - گروه جهادی تبلیغی سفیر، در سال 1385 با هدف محرومیت زدایی مادی و فرهنگی از یک منطقه کوهستانی بسیار محروم در جنوب استان کرمان شکل گرفت، این حرکت جهادی - فرهنگی کار خود را با هفت طلبه شروع کرد و پس از گذشت شش سال هم اینک با نزدیک به 160 طلبه برادر و خواهر ارتباط تبلیغی دارد.

 

 

مناطق تحت پوشش:
در ابتدا، فعالیت گروه از یک منطقه کوهستانی در حاشیه بخش زهکلوت از توابع شهرستان رودبار جنوب واقع در جنوب استان کرمان شروع شد و به تدریج و با توجه به نیاز بسیار بالای منطقه و افزایش تجربه مجموعه، محدوده فعالیت به شهرستان رودبار جنوب هم رسید و پس از مدت کوتاهی و به درخواست مسئولین شهرستانی دامنه کار به شهرستان های مجاور( شهرستان قلعه گنج و شهرستان عنبر آباد ) توسعه یافت.

در برنامه های تبلیغی آینده، چند شهرستان دیگر همچون جیرفت، منوجان، کهنوج و فاریاب نیز در برنامه کاری گروه هستند که مجموع این چند شهرستان عنوان جنوب استان کرمان را به خود اختصاص داده اند.

اهداف گروه تبلیغی جهادی سفیر:
این گروه جهادی تبلیغی اهدافی را برای فعالیت خود در نظر دارد که به برخی از آنان اشاره می شود:

-ایجاد روحیه جهادی و بی رغبتی به مسائل مادی و دنیوی در بین طلاب.
- کاربردی کردن و جهت دهی مطالعات طلاب به سمت مطالب مورد نیاز جامعه خصوصاً مناطق محروم.
- اعاده و احیاء جایگاه واقعی حوزه و حوزویان در میان مردم.
- ایجاد فضای تبلیغی مناسب و سالم برای طلاب خواهر.
- ایجاد و تقویت روحیه نشاط در بین طلاب.
- شبکه سازی نیروهای انقلابی و متدین در سطح حوزه علمیه.
- ایجاد هم افزایی در فعالیت های دینی و تبلیغی.
- الگو سازی برای فعالیت های دینی در سطح حوزه و دستگاه-ها و سازمان های دولتی.
- آشنا کردن اعضاء با مشکلات مادی و فرهنگی مردم مناطق محروم.
- تقویت روحیه کار گروهی در افراد.
- بالا بردن توانایی ها و مهارت های تبلیغی طلاب.
- شناسایی استعداد های اعضاء و تلاش برای رشد و شکوفا شدن آنها.
- شناسایی نقاط ضعف اعضاء و تلاش در جهت رفع آنها.
- تربیت و آماده سازی مدیران اجرایی و فرهنگی قوی برای آینده کشور.

اهداف مخاطب محور:
همچنین گروه جهادی تبلیغی سفیر دو هدف محرومیت زدایی مادی و فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده است.

این گروه با هدف محرومیت زدایی مادی، برنامه های زیر را در دستور کار و برنامه های خود قرار داده است:

- پیگیری مشکلات زیرساختی و معیشتی مردم از طریق ارگان ها و دستگاه های مسئول و تلاش برای رفع آنها( جهاد اداری ).
- سوق دادن گروه های جهادی - عمرانی به مناطق تحت پوشش.
- تلاش برای جذب منابع مالی برای رفع مشکلات مادی و معیشتی مردم.

در بخش محرومیت زدایی فرهنگی نیز برنامه های زیر در دستور کار این گروه قرار گرفته است:

- جذب طلاب علاقه مند و توانمند جهت استقرار دائم یا دوره ای در منطقه جهت پوشش دهی فعالیت های فرهنگی
- تلاش در جهت شناسایی استعداد های مناسب تحصیلات حوزوی در بین مخاطبین برای ورود به حوزه و مهیا کردن بستر-های لازم
- برنامه ریزی فرهنگی - مذهبی کوتاه مدت و بلند مدت جهت: مناطق روستایی تحت پوشش، مدارس و دانش آموزان مقاطع مختلف، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و کانون ها و هیئات مذهبی.
- اجرای برنامه های تبلیغی در فصل های تبلیغی حوزوی همچون محرم الحرام، صفر المظفر، ماه مبارک رمضان، تابستان، ذی الحجه و جمادی الثانی.
- جذب و تربیت نیرو های مستعد و کارآمد بومی برای مدیریت اقماری فرهنگی در مناطق
- برگزاری اردو های تربیتی برای بالابردن کیفیت تاثیر-گذاری بر مخاطبین
- ارتباط مستمر با مخاطبین بعد از فصول تبلیغی از طریق سایت ، ارتباط تلفنی و سامانه پیامکی گروه
- تلاش برای فعّال سازی اهالی مناطق برای فعالیت های خود-جوش فرهنگی
- تلاش برای احیاء شعائر دینی و مذهبی مثل رونق دادن به مساجد و برنامه های عزاداری و جشن های مذهبی
- تأسیس مساجد و حسینیه ها و تجهیز این اماکن به اقلام و نیازمندی های فرهنگی
- الگو سازی برای جوانان و دانش آموزان با استفاده از طلّاب مهذّب و عالم.
- بالابردن بصیرت و بینش سیاسی
- ارائه مشاوره های دینی ، مذهبی و اجتماعی
- خنثی سازی تبیلغات و مبارزه فرهنگی با القائات و شبهات فرق منحرفه و ضاله.

مشروح فعالیت های شش ساله گروه جهادی تبلیغی سفیر:
این گروه در طول شش سال فعالیت خود موفق به برگزاری سیزده دوره سفر تبلیغی شده است که بدین شرح است:

سال 1385
1 دوره در محرم الحرام 1385:

این دوره با حضور 7 طلبه برادر، به مدت ده روز در یک منطقه کوهستانی بسیار محروم به نام طَبَق نِمداد در حاشیه بخش زهکلوت از توابع شهرستان رودبار جنوب واقع در استان کرمان برگزار شد که نزدیک به 500 خانوار جمعیت دارد و تا سال 1388 از هیچ گونه امکانات رفاهی برخوردار نبوده و در هیچ آمار رسمی و غیر رسمی دولتی و غیر دولتی ثبت نبودند.

قابل ذکر است، عمده فعّالیت مبلّغین در این دوره بر آموزش نماز به مخاطبان گذشت و در انجام این وظیفه در طی ده روز اردو، تنها توفیق آموزش دادن سوره حمد و توحید حاصل شد که این مطلب به تنهایی نشان از عمق عقب ماندگی مردم و منطقه داشت. این فقر مذهبی بود که این طلاب مبلغ را بر انگیخت تا این ایتام آل محمد صلی الله علیه و آله را رها نکنند و تدبیری چند ساله برای رفع این محرومیت بیاندیشند.

گفتنی است، این دوره تبلیغی بدون هیچ گونه حمایتی از نهاد های دولتی و غیر دولتی و کاملاً با هزینه های شخصی طلاب جهادی برگزار شد.

سال 1386 :
دو دوره در محرم الحرام و صفر المظفر:

محرم الحرام 1386:

در محرم الحرام 1386، با حضور 6 طلبه برادر و در همان منطقه طبق نمداد برگزار شد و در این دوره ، با توجه به سابقه آشنایی قبلی با منطقه و مردم مطالعات مبلغین جهت دهی شد و بومی سازی علمی صورت گرفت و اقلام فرهنگی مناسب مردم در سنین مختلف تهیه شد که مجموع این فعالیت ها در بالا بردن اثر گزاری تبلیغی بسیار مؤثّر بود.

صفر المظفر 1386:

این دوره تبلیغی با حضور ده طلبه برادر در یک منطقه کوهستانی و بسیار محروم به نام زیارت کوه شاه از توابع شهرستان ریگان با جمعیتی قریب به 1000 خانوار برگزار شد.

هدف از این برنامه در مرحله اول فعالیت تبلیغی و فرهنگی بود و در مرحله بعد شناسایی کلی منطقه و روستا های آن برای انجام یک فعالیت مستمر تبلیغی بود که متأسفانه هدف دوم به دلیل عدم همکاری مسئولین و بلکه سنگ اندازی آقایان در انجام این هدف به نتیجه نرسید و فعالیت در این منطقه از دستور کار گروه خارج شد .

شایان ذکر است، فعالیت های این سال نیز با هزینه های شخصی مبلّغان انجام شد.

سال 1387:
2 دوره در محرم الحرام و صفر المظفر:

محرم الحرام 1387:

در محرم الحرام 1387، که با حضور ده طلبه برادر و باز در همان منطقه طبق نمداد صورت گرفت.

شایان ذکر است، لازمه یک حرکت فرهنگی مؤثر تداوم آن حرکت است و در غیر این صورت فعالیت فرهنگی بدون بازده یا با بازده پایین خواهد بود و از این رو گروه تمرکز فعالیت خود را در طی چند سال بر روی همین منطقه خاص متمرکز کرده بود و علت حضور کم رنگ طلاب ، عدم توانایی مالی گروه برای تأمین نیروی بیشتر و همچنین محرومیت های بالایی بود که منطقه را در یک عقب ماندگی فرهنگی و مذهبی عجیب متوقف کرده بود که باعث بی رغبتی طلاب به حضور در این مناطق می شد.

با این حال تاثیر گزاری فعالیت ها بر روی اقشار مختلف مردم، گروه را بر آن می داشت که با وجود کمبود ها و بی محبّتی ها به فعّالیت خود ادامه دهند.

صفر المظفر 1387 :

این برنامه تبلیغی با حضور هشت طلبه برادر در منطقه طبق نمداد انجام شد و چون اولین برنامه تبلیغی در این ایّام برای مردم آن منطقه بود از جهت اطلاعات تاریخی نسبت به حضرات معصومین( حضرت رسول،امام مجتبی،امام رضا،حضرت صدیقه کبری سلام الله علیهم ) برای مردم بسیار مفید بود.

بسیاری از مردم مطالب راجع به شهادت حضرت صدیقه(س) را برای اولین بار در عمرشان از زبان مبلّغین می شنیدند و شنیدنی است تقریباً قریب به اتفاق اهالی 500 خانواری این منطقه حتی تا به حال تصویری از مرقد نورانی این حضرات و حضرت رضا(ع) ندیده بودند که این کار با هنرمندی تعدادی از دوستان و به همراه آوردن تصاویری زیبا از این مضجع نورانی میسّر شد.

گفتنی است، پس از پایان این دوره تبلیغی گزارشی از عملکرد گروه در چند سال اخیر و ضعف فرهنگی گریبان گیر منطقه طبق نمداد در قالب یک گزارش مکتوب و مصوّر خدمت ولی امر مسلمین دام ظلّه العالی تقدیم شد و با عنایت معظم له به گزارش گروه در تاریخ 28/12/87 و پیگیری های ایشان، منطقه با تغییرات اساسی از جهت امکانات رفاهی مواجه شد و امکانات بسیاری به منطقه سرازیر شد که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: جاده سازی، رسیدن برق به منطقه، احداث منازل مسکونی برای مردم، وام اشتغال، ساخت مدرسه، ساخت خانه بهداشت و موارد دیگری که توضیح مفصّل آن در ادامه گزارش خواهد آمد.

 فعالیت های این سال نیز همچنان با کمک های شخصی طلاب جهادی انجام شد.

سال 1388:

دو دوره محرم الحرام و صفر المظفر:

محرم الحرام 1388:

در محرم الحرام 1388 که با حضور دوازده طلبه برادر در منطقه طبق نمداد امّا در وسعت بیشتری از روستا های این منطقه انجام شد. خصوصیت منحصر به فرد این دوره، شکل جدیدی بود که در اقلیم زندگی مردم به وجود آمده بود و مردم در رفاه نسبتاً خوبی به سر می بردند؛ زیرا با پیگیری های به عمل آمده از سوی دفتر مقام معظم رهبری و دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری منازل مسکونی برای مردم در حال احداث بود و منطقه از نعمت برق برخوردار شده بود و مدارس چند کلاسه احداث و افتتاح شده بود و مردم این رفاه و آسایش را مرهون حضور روحانیون در منطقه می دانستند و شکر گزار این نعمت بودند.

مراسمات عزاداری نیز در این دوره شکل خاصی به خود گرفته بود؛ زیرا این مراسمات که تا قبل از این در داخل کپر ها و یا در فضای باز برگزار می شد که مشکلات خاص خودش را داشت و با استقبال کمی مواجه می شد، اما به برکت ساخت و ساز در منطقه و ساخته شدن مدارس این مراسمات نیز در مدارس برگزار می شد؛ به این شکل که یکی از کلاس های مناسب مدرسه فرش شده و امکانات عزاداری از جمله پارچه های مشکی، کتیبه و سیستم صوت داخل کلاس مربوطه مستقر شد و آن کلاس تبدیل به حسینیه شد و متبرک به نام یکی از حضرات معصومین علیهم السلام شد و برنامه اطعام نیز رونق بخش حسینیه های مذکور بود و وجود این مکان ها و برنامه ها تأثیربسیار بالایی در رواج مباحث فرهنگی و اقبال مردم به این مباحث داشت.

در این دوره تبلیغی، 50 در صد از هزینه ها با کمک های شخصی طلاب و 50 در صد آن با کمک خیرین و مسئولین استانی تأمین شد.

صفر المظفر 1388:

این برنامه تبلیغی با حضور دوازده طلبه برادر در دو منطقه طبق نمداد و عباس آباد برگزار شد:

منطقه عباس آباد که متشکل از یک مجموعه حدوداً 30 روستایی است و قریب به 3000 خانوار جمعیت دارد و فاصله اولین روستا تا شهر 5 کیلومتر و فاصله آخرین روستا تا شهر 60 کیلومتر می باشد و وضعیت معیشتی مردم نسبتاً مناسب است، اما از جهت فرهنگی محروم هستند و با توجه به اینکه این منطقه در حاشیه جاده ای است که یکی از مسیر های دسترسی به شهرستان قلعه گنج و بعضی از مناطق و شهرستان های استان سیستان و بلوچستان است، تردد اهل سنت و وهابیت در آن نسبتاً زیاد است و از این رو در خطر القائات منفی مبلّغین اهل سنت، شبهات وهابیت و تأثیرات عابرین اهل سنت از منطقه قرار دارد و این مسائل موجب شد تا گروه نسبت به این منطقه حساسیت به خرج دهد و فعالیت در این منطقه در دستور کار گروه قرار گیرد؛ در این دوره، منطقه به صورت آزمایشی مخاطب فعالیت تبلیغی قرار گرفت و الحمد لله استقبال مردم خوب بود و ثمرات تبلیغی بالایی نیز به دنبال داشت.

همچنین فعالیت تبلیغی در سطح مدارس به صورت آزمایشی در این دوره کلید خورد و با فعالیت در دو مدرسه شبانه روزی راهنمایی و دبیرستان تست شد و زمینه برای فعالیت های بعدی آماده شد و هماهنگی های ابتدایی انجام شد.

سال 1389:
5 دوره تابستان، رمضان الحرام، ذی الحجه، محرم الحرام و صفر المظفر:

تابستان 1389:

در تابستان 1389 که با حضور یک طلبه برادر به مدت یک ماه در منطقه عباس آباد انجام شد و برکات بسیاری داشت.

رمضان المبارک 389 :

این دوره با حضور ده طلبه برادر، به مدت یک ماه در منطقه عباس آباد برگزار شد، شایان ذکر است با توجه به هم زمان شدن فصل تابستان و ماه مبارک رمضان و گرمای بسیار زیاد منطقه و عدم وجود امکانات رفاهی مناسب، فعالیت تبلیغی در این منطقه با مشکلات بسیاری مواجه بود، اما انگیزه های پولادین مبلّغان این مشکلات را هموار کرده بود و علاقه مندی و هم یاری مردم نیز در این شرایط، نشان از علاقه ذاتی آنها به معارف آسمانی و اولیای الهی داشت و حضور چشم گیر آنها در دسته های عزاداری روز 21 ماه مبارک رمضان نشانگر این مسئله بود و تعجب مبلّغین و مسئولین را در پی داشت.

در این دوره تبلیغی در کنار کار تبلیغی دیدار با خانواده های شهداء، پیگیری تشکیل کانون های قرآنی در روستا ها، شناسایی روستاهای دور دست برای انجام فعالیت تبلیغی، در دستور کار گروه بود.

ایّام ذی الحجه 1389 ( عید غدیر ):

ذی الحجه 1389 که با حضور یک طلبه برادر به مدت سه روز در چند روستای منطقه عباس آباد به اجرا در آمد و هدف از این برنامه این بود که همان طور که طلاب و مبلّغین در ایّام حزن و ماتم همراه و همدم مردم هستند، در ایّام شادی نیز همراه مردم باشند و این هدف با برنامه ریزی های انجام شده و جشن های متعددی که در مساجد مختلف بر پا شد، به نتیجه رسید و ثمرات خوبی در پی داشت.

محرم الحرام 1389 :

گروه در ابتدای این دوره تبلیغی که شروع پنجمین سال فعالیتش بود و با استفاده و تکیه بر تجربیات چندین ساله خود در عرصه تبلیغ در مناطق محروم، تلاش را در سال همت مضاعف دو چندان نمود و عزمش را جزم نمود تا فعالیت خود را گسترش دهد و با حمایت های مادی و معنوی نهاد های وابسته به دفتر مقام معظم رهبری دام ظله این دوره تبلیغی را با اعزام 120 طلبه برگزار نمود که از این تعداد 20 طلبه خواهر و 100 طلبه برادر گروه را همراهی کردند .

محدوده فعالیت گروه، منطقه طبق نمداد، شهرستان رودبار جنوب، روستا های حومه این شهرستان، مدارس شبانه روزی واقع در داخل و اطراف شهرستان، بعضی از اماکن مذهبی، مدارس، مساجد و روستا های شهرستان قلعه گنج بود.

این دوره تبلیغی برای اولین بار با حضور پر رنگ خواهران طلبه همراه بود که از جهت انگیزه های تبلیغی و استقامت در امر تبلیغ و سازگاری با محیط و محرومیت منطقه دارای انگیزه و ظرفیت بالا و خارج از انتظاری بودند.

گفتنی است، حضور خواهران طلبه در بالا رفتن تأثیر تبلیغ بر روی دانش آموزان دختر مدارس و خواهران روستایی و شهری بسیار بالا و چشمگیر بود؛ به طوری که در همان روز های ابتدایی اجرای این طرح، کثرت مراجعه کنندگان که درخواست مبلّغه داشتند چشمگیر بود.

در این دوره با توجه به حمایت های به عمل آمده، گروه، به تهیه نیازمندی های مادی و فرهنگی مناسب این ایّام و منطقه اقدام کرد که به برخی از آنان اشاره می شود:
 
- تهیه وسایل عزاداری که شامل : پارچه های مشکی مخصوص مجالس عزاداری ، کتیبه ، طبل ، زنجیر های ویژه ی دسته های عزاداری.
- اقلام فرهنگی از قبیل : جوایز فرهنگی با محتوای مذهبی و هنری ویژه سنین مختلف از شکلات و تنقلات تا مهر و تسبیح و کتاب و لوازم التحریر و پوستر های مذهبی و ...
-اقلام خدماتی از قبیل : مواد خوراکی کنسرو شده برای توزیع بین محرومان و افراد بی بضاعت (حجم این مواد خوراکی ده تن بوده است ) ،پوشاک از قبیل لباس ها و کفش های مناسب فصل سرما. ( مقدار محموله پوشاک بیش از هزار دست و مقدار محموله کفش نیز بیش از دو هزار جفت بوده است )

 در این دوره تبلیغی با هماهنگی های به عمل آمده با بعضی خیرین در هر شب از ایّام دهه محرّم حجم بالایی غذای گرم( هر شب پنج هزار پرس غذا ) طبخ می شد و بین عزاداران حسینی در روستا های مختلف توزیع می شد. همچنین فعالیت تبلیغی در مدارس در دو مقطع راهنمایی و دبیرستان و در دو سطح دخترانه و پسرانه به صورت جدی کلید خورد و در این برنامه از مبّلغین آقا و خانم با تجربه در فعّالیت دانش آموزی استفاده شد و محوریت این برنامه مدارس شبانه روزی بود.

برای انجام این برنامه به صورت مطلوب و ایده آل 60 ساعت کار فکری و گروهی و مشاوره ای در قالب 20 جلسه 3 ساعته صورت گرفت و محتوای تبلیغی ویژه دانش آموزان و مباحث مختلف مربوط به این قشر به بحث و مشورت گذاشته شد.

برگزاری دسته های عزاداری دانش آموزی
از جمله ابتکارات گروه در سطح مدارس برگزاری دسته های عزاداری دانش آموزی در روز هشتم محرم بود که طبق هماهنگی های به عمل آمده دسته عزاداری هر مدرسه پس از طی مسیر تا مرکز شهر در محل مشخصی با بقیه دسته جات عزاداری دانش آموزی از بقیه مدارس تلفیق شد و با عبور این دسته عزاداری منسجم و یک پارچه در سطح شهر حرکت زیبایی از اعتقاد و پویایی جوانان و نوجوانان شیعه به نمایش در آمد.

توجه به این نکته مهم است که اقلیم مذهبی مردم در شهرستان رودبار از حجم قابل توجهی از فرق مختلف اهل سنت مهاجر، که از کشور های مجاور به داخل کشور وارد شده اند، تشکیل شده است و برگزاری این نوع مراسمات در سطح شهر باعث نوعی تبلیغ شده و همین طور منجر به یک حالت باز دارنده برای جلوگیری از فعالیت های فکری این فرق و مذاهب می شود.

-هم زمان با برگزاری این دوره با هماهنگی های به عمل آمده یک تیم پزشکی متشکل از تعدادی پزشک و پرستار و دو دستگاه آمبولانس به مداوای بیماران در روستاهای دور دست به صورت سیار پرداختند.

صفر المظفر 1389 :

این دوره تبلیغی با حضور 60 مبلّغ و به تفکیک 40 طلبه برادر و 20 طلبه خواهر در دو بخش برگزار شد:

بخش اول: برنامه های دوره ای و مشخص گروه که در سطح شهرستان رودبار ، روستاهای اطراف ، منطقه عباس آباد و مدارس شبانه روزی شهرستان انجام شد.

بخش دوم، برنامه آزمایشی گروه بود که در پنج شهرستان قلعه گنج، عنبر آباد، جیرفت، منوجان و کهنوج در سطح مدارس و روستاها انجام شد و هدف از این برنامه شناخت ظرفیت های تبلیغی مختلف این شهرستان ها و برنامه ریزی تبلیغی برای فعالیت های آینده در این شهرستان ها بود .

یکی از ابتکارات به عمل آمده در این دوره، برگزاری دسته های عزاداری دانش آموزی در روز شهادت امام رضا علیه السلام در سطح مدارس شبانه روزی شهرستان رودبار جنوب بود که با هدایت مبلغین مستقر در این مدارس و همکاری و حمایت مسئولین مدارس و آموزش و پرورش و مسئولین شهری برگزار شد و تأثیرات و برکات این نوع حرکات جمعی و اهمیت آن در گزارش محرم الحرام 1389 گذشت .

سال 1390 : 
ایام فاطمیه:

این دوره تبلیغی با حضور 40 طلبه برادر و خواهر به تفکیک 20 طلبه برادر و 20 طلبه خواهر در سطح شهرستان رودبار، روستاهای حومه ، مدارس شبانه روزی این شهرستان و مدارس شبانه روزی شهرستان های قلعه گنج و عنبر آباد برگزار شد.

اولویت فعالیت در این دوره تبلیغی مربوط به مدارس شبانه روزی این سه شهرستان بود که با تدابیر و برنامه ریزی های انجام شده، تأثیرات خوبی به دنبال داشت .

دانستن این نکته مناسب است که عزاداری در ایّام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها برای مردم این مناطق امری غیرطبیعی بود و قریب به اتفاق مردم برای این ایّام حرمت و احترامی قائل نبودند و بعضا در این ایّام و حتی در روز شهادت حضرت صدیقه، مراسمات جشن ازدواج در سطح شهر و برخی روستاها و مناطق برگزار می شد؛ لذا گروه بر آن شد تا با یک حرکت تبلیغاتی بزرگ و مناسب، برای شکستن این غربت بزرگ برطرف شود در نتیجه با هماهنگی های به عمل آمده با امام جمعه محترم، بزرگان هیئات مذهبی، خیرین و ارگان های مختلف، دسته عزاداری و مجلس عزای با عظمتی در مرکز شهر به پا شد و جمعیتی خارج از انتظار دست اندر کاران در این مراسم حاضر شد که نشان از عمق ارادت مردم به حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها داشت.

در این دوره تبلیغی دسته عزاداری دانش آموزی مثل دسته محرم و صفر بر پا شد و رونق خاص خود را داشت و البته نسبت به مطالبی که راجع به عدم توجه مردم به سالروز شهادت حضرت صدیقه سلام الله علیها بیان شد اهمیت این دسته نسبت به دسته های گذشته بسیار بالاتر بود و با اهتمام مبلغین با رونق بیشتری برگزار شد.

کلیات برنامه ها و فعالیت های انجام شده توسط گروه:

1- اعزام 320 مبلغ آقا و خانم: که تفکیک آن در گزارش دوره های مختلف تبلیغی گذشت.

2- هزینه امورات فرهنگی : 000/000/450/1 ریال: هزینه های ریالی مذکور صرف خرید اقلام مختلف و متنوعی اعم از اقلام مورد نیاز مساجد و حسینیه ها ، اقلام مورد نیاز مبلغین برای اهدای جوایز به سنین مختلف، اقلام مورد نیاز کمک تبلیغی، اقلام مورد نیاز دسته های عزاداری، اقلام مورد نیاز فرهنگی مذهبی برای مدارس، تهیه کتاب، هدایای فرهنگی ویژه مبلّغین و مواردی از این قبیل، شده است.

3- جذب 150 مبلّغ جوان : این تعداد مبلّغ از میان طلّابی انتخاب شده اند که از طریق اطلاع رسانی های به عمل آمده از طرف گروه در اماکن عمومی و مراکز تخصصی حوزوی در خواست عضویت در گروه نموده اند و پس از انجام مراحل اولیه جذب و گزینش وارد عرصه فعالیت تبلیغی در مناطق تحت پوشش گروه شده اند.

لازم به ذکر است که مبلّغین علاوه بر اینکه در بدو ورود به مجموعه مورد پرسش و گزینش واقع می شوند در حین فعالیت تبلیغی نیز از سوی مجموعه رصد می شوند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری به عمل آید.

4- برگزاری 200 ساعت جلسات شورای مرکزی و معاونت ها : این جلسات به منظور اتخاذ تدابیر مختلف برای انجام برنامه ها به شکل مطلوب ، تعیین و مشخص کردن مناطق تبلیغی، بحث در مورد تعداد مبلغین در دوره های مختلف، بحث در مورد نیازمندی های فرهنگی دوره ها ، تبادل نظر در مورد مباحث مورد نیاز به بحث و سخنرانی در منطقه تبلیغی ، تهیه توشه تبلیغی و مباحثی از این دست برگزار شده است.

5- برگزاری 70 ساعت کلاس های آموزشی و توجیهی برای مبلّغین: این جلسات در دو قالب آموزشی و توجیهی برگزار شده است :

- جلسات آموزشی شامل کلاس های آموزشی ای است که از سوی گروه برای مبلّغین در نظر گرفته شده است که به بالا بردن توان تبلیغی مبلّغین و برطرف کردن نقاط ضعف آنها در امر تبلیغ می پردازد که شامل کلاس های مختلفی از قبیل: روش کلاس داری ، فن بیان، روش مرثیه خوانی ، مخاطب شناسی و مباحثی با مضامین تبلیغمحور به مبّلغین آموزش داده می شود .

- جلسات توجیهی که به منظور آشنا کردن مبلّغین با منطقه تبلیغی و توجیه مبلّغ نسبت به مشکلات احتمالی پیش رو ، روشن کردن مبلغ نسبت به برنامه های مختلف مد نظر گروه اعم از زمان بندی اردو ، مباحث مورد نیاز به طرح در منطقه ، مباحث مورد نیاز به عدم طرح در بین مردم و از این قبیل موارد که نیاز است مبلّغ قبل از برگزاری اردو نسبت به آنها توجیهات لازم را شنیده باشد، برگزار می شود.

6- فعالیت های عمرانی و رفاهی:
- ساخت مدرسه، 6 مورد : این مدارس در قالب 6 مدرسه ومجموعاً 25 کلاس درس و 6 واحد اقامتی مجهز ( سوییت ) برای معلمان مدارس در 6 روستای دور دست در منطقه طبق نمداد با همکاری استانداری کرمان ، سازمان نو سازی مدارس استان و برخی نهاد های استانی ساخته شد .
 
- تجهیز حیسنیه، 4 مورد: روستاهای منطقه طبق نمداد به دلیل محرومیت زیاد از جهت فضای مناسب تجمّع برای انجام مراسمات عمومی در مذیقه به سر می بردند که این شکل به صورت مقطعی و موقّت با تدابیر به عمل آمده حل شد و در طرحی جالب؛ گروه با استفاده از فضای ما زاد آموزشی در مدارس احداث شده در روستا های مذکور، با تجهیز یک کلاس درس از هر مدرسه، به لوازم مورد نیاز یک حسینیه مانند: فرش، سیستم صوت، قرآن و مفاتیح و مهر، لوازم مورد نیاز برای عزاداری و مواردی از این قبیل اقدام به تأسیس یک حسینیه برای تجمّع مردم و محیا شدن فضای تبلیغی - تربیتی کرد و هر حسینیه متبرّک به نام یکی از حضرات معصومین علیهم السلام شد.

- باز سازی جاده،70 کیلومتر: این جاده شامل مسیر دسترسی جاده آسفالته بخش زهکلوت تا روستاهای منطقه طبق نمداد بود که این مسیر برای تردد بسیار نا مناسب بود و اگر در فصل سرما ، بارندگی در این منطقه اتفاق می افتاد تا مدت ها دسترسی به این منطقه و بالعکس غیر ممکن بود و این مشکل تا قبل از اصلاح این جاده متأسفانه جان چند انسان مصدوم را گرفته بود و با هماهنگی های انجام شده با اداره راه و ترابری استان این جاده ی حدوداً 70 کیلومتری ترمیم شد و با قرار گرفتن سیل بند و پل و مواردی از این دست خطر مسدود شدن جاده بر طرف شد .

- ساخت مسکن، 200 مورد: ساکنان منطقه طبق نمداد به دلیل فقر مالی قادر به مهاجرت از این منطقه کوهستانی به مناطق بهره مند و یا تهیه فضای مسکونی مناسب برای خود نبودند و لذا تمام فصول سال ، چه گرمای طاقت فرسای تابستان و چه سرمای استخوان سوز زمستان را در داخل سازه هایی به نام کپر که از شاخه های درخت خرما بافته می شود، زندگی می کردند که از جهت مسکونی بسیار نا مناسب بود و با هماهنگی های به عمل آمده از سوی استانداری و دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری با بنیاد مسکن، مقرر شد تعداد 200 واحد خانه مسکونی مناسب شرایط اقلیمی منطقه و با استفاده از وام مسکن برای مردم تهیه شود که تا به امروز قسمت عمده ای از آن به اتمام رسیده است .

- وام اشتغال برای افراد کم در آمد : این وام با معرفی افراد کم درآمد از طریق بخشداری و با تأمین اعتبار آن از طرف دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری به صورت قرض الحسنه و با اقساط طولانی مدت در اختیار مردم قرار گرفت تا با استفاده از آن به وضع کسب و کار خود سامانی بدهند و با خرید دام و تجهیزات وابسته مخارج زندگی خود را تامین کنند .

- پیگیری پوشش شبکه تلویزیون و موبایل : این کار از طریق ریاست محترم دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری پیگیری شد و تا به الان قسمتی از آن به نتیجه رسیده است .

- برق رسانی و آب رسانی به 10 روستا: روستا های منطقه طبق نمداد که از نعمت برق و آب لوله کشی محروم بودند، لذت استفاده از این دو نعمت را از آبان ماه سال 88 با پیگیری های مستمر گروه و با همت و تلاش چشمگیر شرکت برق چشیدند و شب های روشن را لمس کردند .

- تجهیز خانه بهداشت: منطقه طبق نمداد به دلیل دوری از مرکز بخش، نیاز مبرم به یک خانه بهداشت مجهز و کادر پزشکی داشت که با پیگیری های انجام شده و همت دانشگاه علوم پزشکی کرمان، این مهم به نتیجه رسید و یک خانه بهداشت در مرکز این منطقه و در روستای طبق احداث و تجهیز شد.

- خدمات عمرانی و رفاهی از جمله : ساخت سرویس بهداشتی و حمام، اصلاح چشمه های آب آشامیدنی ، ترمیم نخیلات ، شناسایی بیماران چشمی حاد و رایزنی برای جراحی آنها به مساعدت دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری، تجهیز چاه های آب آشامیدنی، و غیره که این موارد با همکاری و همیاری مسئولین استانی و کشوری به نتیجه رسید.

چشم انداز گروه تا سال 1395

- افزایش جذب طلّاب از ظرفیت فعلی به 500 نفر
- ارتقاء سطح کیفی مبلّغین با برگزاری دوره های تبلیغی
- ایجاد یک حلقه با تجربه برای مدیریت فرهنگی از بین طلاب
- ایجاد یک شبکه قوی بین طلاب مرتبط با گروه از طریق جلسات مستمر در طول سال
- ارتقاء سطح حضور در منطقه از 30 روز در سال به 60 روز
- تلاش در جهت جذب طلّاب با انگیزه برای حضور مستمر در روستاها
- تحت پوشش گرفتن کامل جنوب استان کرمان ( رودبار جنوب ، قلعه گنج ، عنبر آباد ، منوجان ، کهنوج ، فاریاب ، جیرفت )
- اعزام مبلّغ به تمام روستاهای بالای بیست خانوار
- ایجاد شبکه اجتماعی پویا بین مخاطبین مجموعه در جنوب استان کرمان
- ایجاد یک بانک اطلاعاتی از وضعیت فرهنگی و رفاهی روستا ها و مناطق تحت پوشش
- ایجاد یک ستاد در داخل منطقه برای تسهیل فعالیت ها
- ایجاد ستاد راهبردی فرهنگی جنوب استان کرمان
- شناسایی استعدادهای درخشان از بین دانش آموزان و فعالیت ویژه تبلیغی برای این گروه
- برگزاری اردوهای آموزشی - زیارتی سالیانه در قم یا مشهد برای نخبگان دانش آموز منطقه
- رایزنی و جهت دهی اردوهای جهادی - عمرانی برای فعالیت عمرانی در منطقه
- حمایت مالی از مبلّغین گروه. 

 

 

* عکسهایی از تبلیغ جهادی طلاب در مناطق محروم کرمان           

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.