نوزدهمین اجلاس سران عرب و سایه روشن‌های آن

نوزدهمین اجلاس سران عرب روز چهارشنبه در حالی در "ریاض" آغاز می‌شود، که خاورمیانه در یکی از بدترین شرایط تاریخی خود به سر می‌برد.

در حالی که جنگ و منازعات سیاسی، نظامی و طایفه‌یی، عراق، فلسطین، لبنان، سومالی و سودان را در بر گرفته، جهان عرب شاهد از هم گسیختگی و واگرایی کم سابقه‌یی است.

چند سال پیش، هنگامی که سران کشورهای عربی تصمیم گرفتند برای بررسی مشکلات خود، سالانه گرد هم آیند، امید به بهبود اوضاع جهان عرب پدید آمد و این که اعراب در میان بلوک بندی‌های حاکم در جهان، جایی برای خود دست و پا کنند، اما این دیری نپایید که امیدها نقش بر آب شد.

اینک در آستانه‌ی برپایی اجلاسی دیگر، رخوت و تشتت همچنان میان اعراب پا برجاست، و جز معدود طرف‌هایی ، شاهد تلاشی برای برگزاری موفقیت آمیز اجلاس نیستیم.

در این میانه، سوریه دست به تحرکات دیپلماتیک گسترده‌یی برای کارامدی اجلاس و در عین حال انعکاس دغدغه‌های منطقه‌یی و بین‌المللی دمشق در بیانیه‌ی پایانی آن زده است .

"فاروق الشرع" معاون رییس جمهوری و "ولید المعلم" وزیر خارجه‌ی سوریه در دو هفته‌ی اخیر با سفر به کشورهای مختلف عربی، پیام اسد را منتقل و با رهبران آن‌ها دستور کار اجلاس را بازبینی کرده اند.

رییس جمهوری سوریه نیز هفته‌ی گذشته در مصاحبه با روزنامه‌های "الجزیره"ی عربستان و "الوطن" عمان، همچنین تلویزیون فرانسه، مواضع و انتظارات سوریه از اجلاس سران عرب را در میان نهاد .

به جز سوریه، برخی شخصیت‌های لبنانی، عراقی، فلسطینی و نیز "عمرو موسی" دبیر کل اتحادیه ی عرب نیز سرگرم تحرکاتی در این‌باره هستند.

در این میان، سوریه با تحرکات خود می‌کوشد، پیش از برگزاری اجلاس سران عرب، تصویر سیاسی جدیدی از جهان عرب متفاوت با آن چه تاکنون در رسانه‌های غربی انعکاس یافته، به نمایش گذارد.

سوریه تلاش دارد، اعراب را قانع سازد، در اجلاس نوزدهم به صورت جدی تری به بررسی احتمال وقوع جنگ مذهبی و طایفه‌یی داخلی در عراق، لبنان، سودان و سومالی بپردازند.

مساله‌ی فلسطین بار دیگر به عنوان آرمان اصلی اعراب در اولویت قرار گیرد.

همچنین راهی برای خنثی کردن تلاش‌هایی به دست آید که در پی فتنه انگیزی میان ایران و کشورهای عربی و ایجاد نگرانی واهی در منطقه از برنامه‌ی صلح آمیز هسته‌یی ایران است .

به هر حال، امیدی هر چند کمرنگ وجود دارد که تحرکات گسترده‌ی سوریه اثر مثبتی بر نتایج اجلاس آتی سران عرب به میزبانی عربستان سعودی بگذارد.

همچنین این احتمال وجود دارد که دولت سعودی اگر تردیدی نسبت به موفقیت اجلاس سران داشت، حاضر به برگزاری آن نبود.

این مساله، چشم انداز مثبتی از این نشست را پدید آورده و حتی انتظار می رود، به زدودن کدورت‌هایی بینجامد که میان برخی کشورهای عربی از جمله سوریه و عربستان رخ نموده است. / ایرنا