طرح کریدورسبز در سال گذشته پیشرفت 98 درصدی داشته است
مهندس ایرانی کرمانی گفت: طرح کریدورسبز 4 سال در کرمان اجرا می شود و سال اول 93 درصد از محموله های کریدورسبز به اروپا وارد شد ولی سال گذشته پیشرفت 98 درصدی داشته یعنی از 75 محموله 74 تای آن به اروپا وارد شد.

به گزارش کرمان نیوز مهندس مهدی ایرانی کرمانی مدیر اجرایی کریدورسبز انجمن پسته ایران در گفتگو با  خبر گزاری دانشجویان ایران( ایسنا) منطقه کویر، گفت: هدف از اجرای این طرح این است که پسته سالم، یکدست، قابل ردیابی و عاری از آلودگی به افلاتوکسین تولید، فراوری و صادر شود.

وی افزود: این طرح داوطلبانه است و هر پایانه فراوری یا ترمینال که حداقل ظرفیتش 40 تن پسته در روز باشد می تواند در این طرح شرکت کند مشروط بر اینکه باغ ها در تعاریف کریدورسبز بگنجند (یعنی باغداری طبق اصول صحیح انجام شود و ترمینال ها مورد تائید بازرسان کریدورسبز قرار گیرند).

مدیر اجرایی کریدورسبز انجمن پسته ایران در خصوص مطلب فوق ادامه داد: قبل از اینکه کسی در طرح کریدورسبز مشارکت کند از باغ و ترمینال آن بازدید می شود و پس از تائید می تواند در این طرح شرکت کند.

مهندس ایرانی کرمانی در مورد اجرای این طرح گفت: این طرح آئین نامه اجرایی 15 صفحه ای دارد و باغدار وترمینال دار باید اصول را رعایت کنند و بازرسان کریدور سبز در ترمینال ها حضور دارند و نظارت می کنند که دستورالعمل ها رعایت شوند و پسته کارانی که بخواهند از این طرح استفاده کنند باید به این مراکز مراجعه و با پر کردن فرم هایی مشمول استفاده از این طرح شوند.

وی خاطرنشان کرد: این طرح چند فایده دارد یکی تولید و فرآوری پسته سالم و دیگر فرهنگ سازی بین باغدارانی که در این طرح شرکت نکرده اند ولی دستورالعمل ها را که به نفع خودشان است ، اجرا می کنند و دیگر اینکه از یکی دو سال دیگر محدودیت های کودکس در سراسر دنیا اجرا خواهد شد و کلیه محموله های صادراتی باید عاری از افلاتوکسین باشند و یا حداقل زیر آستانه آلودگی که کودکس بین المللی تعیین می کند باشند .

مهندس ایرانی کرمانی در خصوص محدودیت های کودکس افزود: سازمان ملل دو ارگان به نام بهداشت جهانی و FAO دارد که مسئولیت امور کشاورزی را بر عهده دارند و متفقاً تشکیلاتی به نام کمیسیون امور غذایی تشکیل داده اند و کار آن تعیین کردن آستانه آلودگی برای صادرات و واردات محصولات غذایی است و برای پسته نیز تعیین آستانه افلاتوکسین می باشد.

مدیر اجرایی کریدورسبز انجمن پسته ایران گفت: از سال 2008 و 2009 پسته آلوده بیش از حد مجاز مقررات به هیچ کشوری صادر نمی شود بنابراین طرح کریدورسبز تنها برای اروپا نیست و برای صادرات ایران به خارج را نیز شامل می شود.