وزارت جهادکشاورزی به مشکلات پسته‌کاران رسیدگی کند
حجت‌الاسلام علی زادسر از مقامات مسوول به خصوص وزارت جهادکشاورزی و بازرسی ویژه ریاست جمهوری تقاضا کرد به وضعیت بازار پسته که تولید‌کنندگان آن معتقدند به شدت بحرانی است، رسیدگی کنند.

به گزارش  کرمان نیوز نماینده جیرفت و عنبرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با ابراز این عقیده که متاسفانه مدیریت استان کرمان در ابعاد مختلف چندان موفق عمل نکرده است، افزود: در خصوص کشاورزی جنوب استان کرمان که سالیانه در روزگار خشکسالی بیش از 4 میلیون تن محصولات و در روزگار ترسالی می‌تواند با 12 میلیون تن انواع محصولات چهار فصل را تولید کند، عملکرد مدیریت ضربه شدیدی را به کشاورزی منطقه و کشاورزان وارد کرده است.

زادسر در ادامه ابراز عقیده کرد: متاسفانه نحوه مدیریت در شمال استان کرمان یعنی شهرهای پسته‌خیز مثل رفسنجان و زرند وغیره صدمه شدیدی وارد کرده و اخیرا بیش از چند هزار نفر از اعضای شرکت تعاونی قدیمی تولیدکنندگان این محصول، در رفسنجان نشستی در این رابطه برگزار کردند و قطعنامه‌ای در 11 بند تصویب کردند.

زادسر به دعوت شدن وی برای شرکت در این نشست و حضورنیافتنش در این جلسه به دلایلی اشاره کرد و گفت: حل جدی بحران پیش آمده از سوی اعضای شرکت کننده در این نشست از سوی مسوولان امر به ویژه دولت مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان پسته در این قطعنامه اظهار کرده‌اند که وضعیت بازار پسته به شدت بحرانی است که در صورت بی‌توجهی، بازار پسته ایران در جهان به شدت آسیب خواهد دید.

وی با اشاره به اعلام خرید پسته از تولیدکنندگان ازسوی یک شرکت تعاونی - که سال گذشته تاسیس شده -، کیلویی 50 هزار ریال در جاری گفت: سال گذشته حداکثر قیمتی که این شرکت تعاونی برای خرید پسته از تولیدکنندگان در نظر گرفته بود 4 هزار و 500 تومان خریداری بود، ولی در حال حاضر این شرکت تعاونی اعلام کرده که هر کیلو پسته به قیمت 50 هزار ریال از تولیدکنندگان خریداری می‌ شود.

نماینده جیرفت و عنبرآباد به دیگر مفاد قطعنامه تولیدکنندگان پسته اشاره کرد و گفت: تولید کنندگان پسته اعلام کرده‌اند اگر دولت به این مساله توجه نکند و مشکلات آن‌ها را حل و فصل نکند عواقب ارزی و ریالی زیادی برای کشور در برخواهد داشت و در داخل نیز تولید‌کنندگان را با بحران مواجه می‌شوند.

وی به پیگیری‌های خود در این خصوص اشاره و تصریح کرد: این شرکت تعاونی مذکور در سال گذشته در مهرماه 85 تاسیس شد و با اخذ تسهیلات از سیستم بانکی، 45 میلیارد تومان از بانک سپه برای راه‌اندازی و شروع به کار دریافت کرد که رییس هیات مدیره آن نیز سیاست کاری خود را در خصوص خرید و فروش پسته به صورت نقد اعلام کرد.

وی افزود: در حالی که شرکت تعاونی دیگری که سابقه فعالیت طولانی‌تری دارد، معمولا پسته را قسطی و قرضی خریداری می‌کرد ولی شرکت جدیدالتاسیس در خصوص قیمت‌گذاری معتقد است با توجه به تولید پسته در سال جاری و پیش بینی تولید 600 هزار تن در سراسر جهان سعی می‌کنند دنبال رو یا با هماهنگی شرکت قدیمی‌تر قیمت‌گذاری آن صورت گیرد.

به گفته وی، سال 85 شرکت جدید با توجه به نداشتن تجربه کافی توفیق چندانی در امر صادرات پسته نداشته و شرکت قبلی که در حال حاضر با توجه به سابقه طولانی 3 دهه‌ای که دارد، بیشتر پسته‌کاران و تولیدکنندگان پسته چشم و امید به آن دارند، در جلب اعتماد باغداران موفق‌تر از بقیه بوده و خرید پسته نیز با مدت زمان و قسطی خریداری می‌کرده است.

زادسر تصریح کرد: شرکت جدید نتوانسته به عنوان یک رقیب جدی و قوی برای این شرکت خود را مطرح کند و لاجرم توجه لازم را از سوی تولید‌کنندگان به دست نیاورده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: اتاق بازرگانی نیز که مرتبط با سایر صادرکنندگان به ویژه بخش خصوصی است همواره تاکید بر غیر انحصاری بودن امر صادرات پسته دارد و با فعالیت شرکت تعاونی جدید که ازحمایت دولت بهره‌مند است و هم‌چنین با پرداخت تسهیلات کلان برای خرید کل پسته درسال جاری مخالف بوده، آن را تهدید برای بخش خصوصی و تعاونی می‌داند.

به گفته او، اتاق بازرگانی نیز معتقد است شرکت مذکور که مورد توجه و حمایت دولت است بخش خصوصی و تعاونی‌ها را فشل و فلج می‌کند.

زادسر خاطرنشان کرد: جلسه‌ای در تاریخ 31 / 5 / 86 و 4 / 6 /86 در ستاد عالی پسته به منظور طراحی و ساز و کار اجرایی لازم جهت خرید پسته از کشاورزان در سال جاری به مبلغ 90 میلیارد تومان تشکیل شده که 50 میلیارد تومان به شرکت جدید و 30 میلیارد تومان نیز با نظارت استانداری کرمان در اختیار سایر تشکل‌های صادراتی استان و 80 میلیارد تومان در اختیار صادرکنندگان دارای سوابق صادرات قرار داده شده است.

وی ادامه داد: در کل کشور مجموعا 250 میلیارد تومان ازمحل اعتبارات بانک کشاورزی تسهیلات پرداخت کرده‌اند و مقرر شد با عنایت به این که بیشترین تسهیلات تخصیصی متعلق به شرکت قدیمی بوده به منظور بهره‌برداری شرکت مذکور از تسهیلات سازمان توسعه تجارت ایران و جهادکشاورزی، این شرکت طی جلسه‌ای با حضور مدیر‌ان بانک ملی مشکلات تسهیلات معوقه را مورد بررسی قرار دهند که خواسته اصلی آن‌ها در حال حاضر این است که دولت نزدیک به 100 میلیارد تومان هزینه‌ای که در سال اخیر به عنوان سود تسهیلات خرید محصول از تعاونی اخذ شده را به صندوق این شرکت باز گردانند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: این خواسته مهمی برای آن‌هاست و اگر این اتفاق رخ دهد می‌توانند در امر صادرات پسته توفیقات بزرگی را به دست آورند.

وی از جهادکشاورزی و بازرسی ریاست جمهوری تقاضا کرد که به وضعیت کشاورزی جنوب استان کرمان که در سال گذشته با بحران‌های جدی مواجه بوده و امسال هم اگر خشکسالی ادامه پیدا کند، جنوب استان کرمان هم از نظر کشاورزی و محصولات با بحران جدی روبرو می‌شود، توجه کنند.

زادسر در پایان گفت: از مقامات ارشد کشوری تقاضا داریم که خودشان راسا وارد قضیه شده و استانداری کرمان را به انجام وظایف محوله کمک و مجبور کنند.