بازتاب گسترده تغییر لاریجانی در رسانه‌های جهان

تعویض رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، بازتاب گسترده‌ای را در رسانه‌های خارجی جهان داشت.


به گزارش  کرمان نیوز به نقاز گزارش «تابناک»، «آسوشیتدپرس»، «رویترز»، «بی.بی.سی»، خبرگزاری فرانسه، «سی.ان.ان»، «فاکس‌نیوز»، «لوس‌آنجلس‌تایمز»، «نیویورک‌تایمز»، «شینهوا»، «شبکه 4 انگلیس» و شبکه «CBS» با انتشار خبر استعفای رئیس تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران را در غرب محور اخبار خود را بر اختلاف لاریجانی و احمدی‌نژاد در ماه‌های اخیر گذاشتند.


«آسوشیتدپرس» در خبر خود با اعلام استعفای وی توسط غلامحسین الهام، سخنگوی دولت ایران، هیچ دلیل خاصی را برای استعفای وی و پذیرش سریع آن مطرح نکرد و تنها اعلام کرد که لاریجانی قصد دارد تا بر فعالیت‌های سیاسی دیگر متمرکز شود.


«آسوشیتدپرس» اشاره کرد که احتمال دارد تا سعید جلیلی، معاون وزیر امور خاجه ایران در امورد اروپا و آمریکا، جانشین لاریجانی در این سمت شود و ادامه داد که لاریجانی از چهره‌های مورد اعتماد در میان جناح تندرو‌های ایران بوده است که به تازگی‌ اختلافاتی بین وی و احمدی‌نژاد به وجود آمده بود. غیبت وی در دیدار هفته گذشته «ولادیمیر پوتین» با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران ،باعث تعجب همگان شده بود.


«رویترز» هم در خبر خود تأکید‌ کرده بود که مهم‌ترین عنصر رابط بین ایران و غرب در مورد برنامه اتمی ایران، از سمت خود استعفا کرده است.


این خبرگزاری هم تأکید‌ کرده بود که برخی منابع خبری از اختلافات لاریجانی و احمدی‌نژاد در مورد تاکتیک برخورد با غربی‌ها خبر داده بودند، اگر چه هر دوی آنها مخالف تعلیق برنامه اتمی ایران در برابر نگرانی‌های رو به افزایش غرب بودند.


«رویترز»‌ به نقل از یکی از مقامات سفارت ایتالیا اعلام کرد، برگزاری دیدار روز سه‌شنبه که قرار بود بین خاویر سولانا و لاریجانی برای ادامه مذاکرات صورت بگیرد، منوط به تصمیم سولانا خواهد بود.


خبرگزاری فرانسه هم با انعکاس این خبر اعلام کرده بود، احمدی‌نژاد روز جمعه در موضعی مخالف با لاریجانی وجود هرگونه پیشنهاد هسته‌ای از جانب پوتین را رد کرده بود. لاریجانی روز چهارشنبه اعلام کرده بود که پوتین برای خروج از بن‌بست اتمی در گفت‌وگو‌ با رهبر ایران پیشنهادی خاص را مطرح کرده است اما احمدی‌نژاد وجود هرگونه پیشنهادی را رد کرده است.


لاریجانی و سولانا به رغم چندین مرحله مذاکره در طی سال گذشته موفق به خروج از بن‌بست هسته‌ای ایران نشده بودند. سولانا قرار است تا قبل از اواسط سپتامبر نتیجه مذاکرات خود در مورد تمایل ایران به تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم را به انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و آمریکا ارائه دهد.


«بی.بی.سی»‌ هم در تحلیل این خبر از اختلافات میان و احمدی‌نژاد و لاریجانی برای پیشبرد مذاکرات اتمی ایران خبر داد و ادامه داد که لاریجانی متمایل به ادامه مذاکرات با غرب بود در حالی که احمدی‌نژاد خواستار اتخاذ موضعی تند در برابر آنها بوده است.


«بی.بی.سی» هم با اشاره به اختلاف بین این دو در انتشار خبر پیشنهاد هسته‌ای پوتین نوشت: لاریجانی یکی از نزدیکان به احمدی‌نژاد از نظر فکری بود اما کم کم دچار اختلاف شده و به نظر می‌رسد که جانشین وی نیز یکی از نزدیکان به احمدی‌نژاد باشد.


«آسوشیتدپرس» استعفای لاریجانی را یک پیروزی بزرگ برای احمدی‌نژاد خواند و تحلیل کرد: کنار رفتن مهره‌ای که به رغم تندرو بودن متمایل به ادامه مذاکرات با غرب بود می تواند این فرصت را در اختیار احمدی‌نژاد قرار دهد که نفوذ خوبی را روی سعید جلیلی کم تجربه در مقام جایگزینی لاریجانی داشته باشد تا ایران موضع سخت تری را در برابر غرب اتخاذ کند.


«لوس‌آنجلس‌تایمز» هم کنار رفتن لاریجانی را یک شوک بزرگ برای غربی‌ها خواند که امیدوار بودند با وجود او بحران اتمی ایران به خوبی حل شود.