"کرک" مهلک‌ترین مخدر
"کرک" آشناترین مخدربرای معتادین به‌مخدرهای صنعتی است. این مخدر آنقدر تخدیرکننده است که حتی با یکبار مصرف آن ، شخص آنچنان به‌آن وابسته می‌شود که ترک آن تقریبا غیرممکن و اعتیاد به آن حتمی است.

تقریبا هرگونه حالت تحرک و نشاط روحی و جسمی که توسط مواد اعتیاد آور ایجادشود، با حس بی‌حالی و لختی‌همراه خواهد بود و هر چه‌قدر مقدار به اصطلاح " پرواز" شادمانه حاصل از مصرف این مخدر بالاتر باشد ، " سقوط " و احساس خماری و افسردگی پس از آن نیز شدیدتر و طولانی‌تر خواهد بود.

اعتیاد به کرک ازهمین جا آغاز می‌شود ، زیرا نیاز به فرار از این حالت ناگوار، موجب مصرف مجددکرک شده وپس ازبرطرف‌شدن تاثیر اولیه، حالت افسردگی این بار شدیدتر از قبل باز می‌گردد و این چرخه ادامه می‌یابد تا فرد معتاد کاملا از پای در آید.

مثل دیگر مخدرهای صنعتی، آمار توزیع و مصرف کرک در جوامع مختلف به چند دلیل بالاست . اول دلیلی که باعث بالابدون این آمار می‌شود ، ارزان بودن آن در قیاس با مخدرهایی مانند کوکائین و به طور طبیعی فروش بیشتر آن است و دلایل بعدی‌این می‌باشد که‌این مخدر ومخدرهای مانند آن ، به‌شکلی ساده استعمال می شوند و علاوه بر همه اینها به‌واسطه حجم کم، پنهان کردن آن هم ساده است.

تدخین کرک در مصرف‌کننده حس نشاط ظاهری شدیدی به دنبال دارد که حدود ‪۵‬ تا‪ ۷‬دقیقه به طول می‌انجامد، اما پس از آن با افسردگی حاد، احساس بی‌ارزش بودن و ولع فراوان برای مصرف مجدد این ماده ، ادامه می‌یابد.

در یک دوره زمانی بسیار کوتاه ، این ماده کنترل مصرف‌کننده را در دست می‌گیرد و این الگوی رفتاری ، به اعتیاد شدید می‌انجامد.

نیاز به مصرف مکرر کرک به دوره‌هایی که معتادان آن را ( مدت عیاشی - ‪ ( bing‬می‌نامند، آنقدر هست که فرد تا جایی که پول و یا کرک در اختیار دارد و یا تا زمانی که به اغما فرو رود، به مصرف آن ادامه می‌دهد.

پزشکان مدت هاست در حال مطالعه نحوه و مکان اثرگذاری مخدرهای صنعتی از جمله کرک روی مغز هستند. آنها دریافته‌اند که این مخدرها با ایجاد اختلالات جدی و تخریبی در فعالیت‌های مغز، فرد را در حالت‌هایی قرار می‌دهد که برای لحظه‌ای احساسی متفاوت داشته باشد.

یافته‌های پزشکی همچنین نشان می‌دهد ، معتادان به مخدرها بویژه از انواع صنعتی آن همگی در معرض آسیب‌های اساسی به جسم و روان خود بعد از هربار مصرف هستند. یافته‌ها تایید می‌کند که معتادان به مخدرها، بخصوص صنعتی پس از استفاده از ماده مخدر همگی دچاربی‌اشتهایی، افزایش فشار خون ، آسیب‌های کلیوی ، بیماری‌های قلبی عروقی و صدمه به مغز می‌شوند و قدرت یادگیری خود را از دست می‌دهند.

مخدرهایی که کرک از جمله درآن دسته قرار می‌گیرد ، می‌تواند مهارت‌های حرکتی فرد را نیز تغییر دهد و تغییراتی شبیه بیماری پارکینسون برای مصرف کننده ایجاد کند.

معتادان به کرک به مانند دیگر معتادان به مخدرهای صنعتی بعد از هربار مصرف این مخدر، به دلیل اختلالات هورمونی که در فرد ایجاد می‌شود ، بشدت احساس تشنگی می‌کنند تاحدی که از نوشیدن آب سیر نمی‌شوند . آب اضافی منجر به توم مغز و آسیب به بافت مغز می‌شود و فرد را به کما می‌برد و بعد از چند روز حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.

اثرات تخدیری کرک امروز برای همه روشن است و از این رو در همه کشورهای جهان واز جمله ایران براساس کنوانسیون ‪ ۱۹۸۵‬سازمان ملل ، خرید و فروش ، همراه داشتن و قاچاق آن جرم محسوب می‌شود و مرتکبین تحت مجازات قرار می - گیرند.

پلیس بین‌الملل تاکید بر ارایه آموزش به خصوص به جوانان در خصوص آثار بسیار تخریبی مواد مخدر صنعتی دارد . اینترپول از جمله از رسانه‌ها و هر نوع تریبون آموزشی و تربیتی می‌خواهد تا آموزش دهی و آگاهی بخشی در مورد اثرات‌زیانبارانواع مخدرها بویژه مخدرهای صنعتی را در صدر توجهات خود قرار دهند و به خانواده‌ها هشدار می‌دهد که مواظب رفتارهای فرزندان جوان و نوجوان خود باشند.

اینترپول همچنین از نهادهای مدنی می‌خواهد تا به‌وظیفه ذاتی خود در برابر تهدیدهایی که‌ازناحیه مخدرها متوجه سلامت عمومی است ، بیشتر بپردازند و تلاش کنند تا نظارت اجتماعی تعمیق پیدا کند.