گزارشی از صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران

وضعیت روند تجارت خارجی ایران و مقایسه آن با اهداف برنامه توسعه نشان می‌دهد که درصد تحقق صادرات غیرنفتی از رشد مثبت برخوردار بوده به طوری که در سالهای ‪ ۸۴‬و ‪ ۸۵‬عملکرد صادرات غیرنفتی کشور بیش از اهداف برنامه بوده است.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، براساس آمار ارایه شده، متوسط عملکرد تحقق یافته صادرات غیرنفتی طی دوره شش ساله (‪ (۱۳۸۰ - ۱۳۸۵‬معادل ‪۱۱۶/۳‬ درصد است به عبارت دیگر، صادرات غیرنفتی کشور به طور میانگین ‪ ۱۶/۳‬درصد از اهداف برنامه توسعه جلوتر است.

در سالهای اخیر، درصد تحقق صادرات غیرنفتی کشور رشد شتابانی داشته، به طوری که طی دو سال اخیر به طور میانگین نزدیک به ‪ ۵۰‬درصد از اهداف برنامه توسعه چهارم جلوتر است.

همچنین متوسط درصد عملکرد تحقق یافته واردات طی همین دوره معادل ‪۱۱۳‬ درصد است. به بیان دیگر، میزان واردات کشور به طور میانگین ‪ ۱۳‬درصد از اهداف برنامه‌های توسعه بیشتر است.

در سال ‪ ۱۳۸۰‬به ازای هر دلار صادرات غیرنفتی، معادل چهار دلار واردات کالا به کشور داشته‌ایم در حالی که در سال ‪ ۱۳۸۵‬به ازای هر یک دلار صادرات غیر نفتی، به طور متوسط ‪ ۲/۵‬دلار کالا به کشور وارد شده است.

به گزارش نشریه "برنامه" چاپ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری، در سال ‪ ۱۳۸۵‬ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی ایران با احتساب بخش پتروشیمی با ‪ ۴۷/۲‬درصد رشد ارزشی و ‪ ۴۸/۲‬درصد رشد وزنی حدود ‪ ۱۶/۳‬میلیارد دلار و بدون احتساب بخش پتروشیمی با درصد رشد ارزشی معادل ‪ ۱۰/۲‬میلیارد دلار بوده است.

در این سال، جمهوری اسلامی ایران به ‪ ۱۶۴‬کشور جهان صادرات داشته و تعداد اقلام صادراتی در سال ‪ ۱۳۸۵‬نسبت به سال قبل، از سه هزار و ‪ ۳۴۸‬قلم به سه هزار و ‪ ۸۱۸‬قلم افزایش یافته است.

واردات کشور نیز در سال ‪ ۱۳۸۵‬با چهار درصد رشد به ‪ ۴۱/۴‬میلیارد دلار رسیده است که سهم کالاهای سرمایه‌ای از کل واردات معادل ‪ ۱۹/۳‬درصد، کالاهای واسطه‌ای معادل ‪ ۶۱/۵‬درصد و کالاهای مصرفی حدود ‪ ۱۹/۲‬درصد بوده است.

ارزش صادرات غیرنفتی کشور در بخش کالا و خدمات در سال گذشته، معادل ‪۲۰‬ میلیارد دلار بود که مقدار ‪ ۱۶/۳‬میلیارد دلار مربوط به صادرات کالاهای غیرنفتی و ‪ ۳/۷‬میلیارد دلار مربوط به صادرات خدمات شامل خدمات فنی و مهندسی، جهانگردی و ترانزیت ریلی و جاده‌ای است.

در میان گروههای مختلف کالاهای صادراتی در سال ‪ ،۱۳۸۵‬بخش پتروشیمی با سهم ارزشی ‪ ۳۸/۶‬درصد رتبه اول و بخش صنعت با سهم ارزشی ‪ ۳۲/۲‬درصد، کشاورزی با سهم ارزشی ‪ ۱۳/۱‬درصد، معدن با سهم ارزشی ‪ ۵/۴‬درصد، فرش و صنایع دستی با سهم ‪ ۳/۳‬درصد از کل ارزش صادرات غیرنفتی کشور، رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

در همین سال، سهم منابع طبیعی از کل صادرات غیرنفتی کشور حدود ‪ ۶۰‬درصد و به طور کامل غالب بوده است.

از کل صادرات غیرنفتی کشور در سال ‪ ، ۱۳۸۵‬حدود ‪ ۶/۱‬میلیارد دلار مربوط به محصولات بخش پتروشیمی است.

براساس این گزارش، در سال گذشته مقدار ‪ ۷۱۴۷/۹‬هزار تن انواع کالاهای صنعتی به ارزش ‪ ۵۰۹۹/۸‬میلیون دلار صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی حدود ‪ ۲/۴‬درصد و از نظر ارزش حدود ‪ ۱۸/۲‬درصد رشد پیدا کرده است.

قیمت صادرات هر تن کالای بخش صنعت در مدت یاد شده معادل ‪ ۷۱۳/۵‬دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ‪ ۱۵/۵‬درصد افزایش پیدا کرده است.

همچنین براساس نتایج حاصل از آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال ‪ ۱۳۸۵‬حدود ‪ ۲۳/۱‬هزار تن انواع کالای صنایع دستی به ارزش ‪ ۵۲۷/۵‬میلیون دلار صادر شد که متوسط قیمت هر کیلوگرم کالای صنایع دستی حدود ‪ ۲۲/۸‬دلار بوده است.

مهمترین کالای صادراتی این بخش شامل فرش دستباف با ‪ ۷۶/۹‬درصد سهم ارزشی و ‪ ۴۰۵/۴‬میلیون دلار ارزش صادرات است. صادرات فرش دستباف در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ‪ ۱۴/۸‬درصد و از نظر ارزش حدود ‪ ۱۲/۴‬درصد کاهش داشته است.

همچنین در سال گذشته، صندوق ضمانت صادرات ایران با ارایه پوشش‌های مختلف بیمه‌ای و تضمینی به میزان بیش از ‪ ۲۴۷‬میلیون دلار از رشد ‪ ۳۷‬درصدی نسبت به سال ‪ ۸۴‬در میزان پوشش برخوردار شد.

در همین مدت، از نظر نرخ رشد، تعداد فقره پوششهای ارایه شده ‪ ۳۲‬درصد بوده است یعنی تعداد بیشتری از صادرکنندگان از مزایای صندوق بهره‌مند شده‌اند.

براساس نتایج آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، مقدار ‪ ۱۵/۵‬میلیون تن انواع کالاهای غیرنفتی به ارزش ‪ ۷۰۵۰/۶‬میلیون دلار طی شش ماهه اول سال ‪ ۱۳۸۶‬صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ‪ ۷/۵۲‬درصد به لحاظ وزن و ‪ ۸/۶۲‬درصد به لحاظ ارزش افزایش نشان می‌دهد.

از کل ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی، طی شش ماهه اول سال جاری حدود ‪۲۶/۶‬ میلیون دلار از محل تجارت چمدانی و ‪ ۱۶۵‬میلیون دلار از بازارچه‌های مرزی صادر شده است. /ایرنا