"شیشه"یی که شیشه عمر می‌شکند
یکی ازمخدرهای صنعتی که متاسفانه در بسیاری از جوامع و از جمله در کشور ما میان دسته‌ای از جوان‌ها رایج است ، مخدری صنعتی با نام خیابانی "شیشه" است.

نام علمی این ماده مخدر " مت آمفتامین" ‪ Methamphetamine‬می‌باشد. این ماده با تاثیر مستقیم بر مکانیسم‌های مغز در نخستین بارهای مصرف ، شادی و هیجان کاذب در فرد ایجاد می‌کند و ماده‌ای بشدت اعتیاد آور است و با تکرار مصرف ، تاثیرات بارهای اول را در مصرف‌کننده که در این مرحله دیگر باید او را " معتاد" خواند و دانست ، ندارد.

از آثار مصرف مخدری مانند شیشه، احساس موقت و زودگذر سرزندگی و سرحالی، افزایش ضربان قلب،افزایش توانایی جنسی،کاهش خواب و آرامش، پرحرفی و تولید افکار بدبینانه، بی‌قراری و خلق تحریک‌پذیر است.

بعد از دوران تاثیر، در فردی که شیشه استعمال کرده است، تمامی آثار پیش گفته در شکل عکس آن نمایان می‌شود، به این ترتیب که در فرد موجب پرخاشگری، کاهش توانایی جنسی، عدم کنترل روانی، انواع اختلالات پارانویی (بدبینی) مرگ مغزی (به ترتیبی که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد) اختلال اسکیزوفرنی ، احساس کسلی و سستی و ... می‌شود.

در مورد کسانی که شیشه مصرف می‌کنند باید این نکته را یادآور شد که اگر فرد خوشحال باشد بعد از مصرف خوشحال‌تر می‌شود و اگر ناراحت باشد ، بعد از مصرف، ناراحتی او تشدید می‌شود.

شیشه همچنین این خاصیت را دارد که بخاطر ترکیب شیمیایی پیچیده ، اثر مخدرها را طولانی می‌کند و فرد بعد از مدتی که از مصرفش گذشت شدیدا به مخدرهای دیگر بخصوص هروئین وابستگی پیدا می‌کند.

در مورد مخدر شیشه و اثرات آن نیز باورهای بسیار غلطی در میان مصرف - کنندگان رواج دارد.

از جمله این باورها، مفید بودن استعمال آن بخصوص برای بدن‌سازی ! است.

مصرف کنندگانی که این باور نادرست را دارند، مدعی هستند که استعمال شیشه فعالیت بدنی را زیاد می‌کند و فرد می‌تواند بدون خستگی ، به فعالیت شدید بدنی بپردازد و در نهایت این امر موجب لاغری و تناسب اندام می‌شود.

آنچه در ظاهر امر رخ می‌دهد، این ادعا را تایید می‌کند،اما در واقع شیشه مانند هر مخدر دیگری اثرات زیانبار غیرقابل باوری روی جسم و روح دارد که ناشی از اثرات تخریبی آن است که به مرور در فرد بروز می‌کند.

" شیشه " به صورت داخل بینی ، خوراکی ، داخل رگ و کشیدنی مصرف می‌شود و و میزان اعتیادآوری آن بالاست، بطوری که فرد هر روز باید برمقدار و دفعات مصرف خود بیفزاید.

شیشه به شکلی پودری سفید رنگ، بدون بو و تلخ است و براحتی در نوشابه‌های الکلی وغیرالکلی حل می‌شود. این ماده نیز مانند دیگر مخدرها از جمله اکس، تاثیرات خطرناکی برسلامتی انسان دارد که افت حافظه، پرخاشگری، تهیج رفتاری ، رفتارهای جنون‌آمیز و آسیب‌های قلبی و مغزی از عوارض معمول آن است .

رفتارهای غیر معمول و طبیعی جنسی از دیگر اثرات مصرف مخدری مانند شیشه است و از این رو معتادان به آن در ردیف افراد دارای رفتارهای پرخطر جنسی دانسته می‌شوند که بیماری‌های بسیاری از جمله ایدز و هپاتیت آنها را تهدید می کند.

پلیس بین‌الملل ( اینترپول ) در سایت خود هشدار می‌دهد که استعمال این ماده در بسیاری از کشورها بخصوص میان جوان‌ها شیوع پیدا می‌کند.

اینترپول مشخصا ازدوکشور آمریکا واسترالیا نام می‌برد که در آن استعمال مخدر شیشه روزبه‌روز در حال افزایش است. اینترپول می‌گوید که براساس پژوهش میدانی صورت گرفته در آمریکا در سال ‪ ۲۰۰۴‬میلادی، ‪ ۶/۲‬درصد از دانش آموزان دبیرستانی حداقل یک بار مصرف مخدر شیشه را تجربه کرده‌اند.

در ایران پلیس کشور آماری دارد که نشان می‌دهد کشفیات این نوع مخدرها که صنعتی خوانده می‌شوند، بالاست . این آمار از یک سو نشانه برخورد جدی و هوشیاری پلیس می‌باشد و از سوی دیگر می‌توان آنرا گواهی بر فراوانی از جمله قاچاق آن به کشور دانست.

پلیس بین‌الملل از جمله از رسانه‌ها می‌خواهد تا آموزش دهی و آگاهی بخشی در مورد اثرات زیانبارانواع مخدرها بویژه مخدرهای صنعتی را در صدر توجهات خود قرار دهند و به خانواده‌ها هشدار می‌دهد که مواظب رفتارهای فرزندان جوان و نوجوان خود باشند.

اینترپول همچنین از نهادهای مدنی می‌خواهد تا به‌وظیفه ذاتی خود در برابر تهدیدهایی که‌ازناحیه مخدرها متوجه سلامت عمومی است ، بیشتر بپردازند و تلاش کنند تا نظارت اجتماعی تعمیق پیدا کند.

در یافته‌های پزشکی روی معتادان به مخدرهای صنعتی از جمله شیشه که در گزارش‌های پزشکی‌قانونی ایران انتشار یافته، این امر اثبات شده است که مصرف مخدری مانند شیشه باعث کاهش اشتها برای روزها، افزایش تعدادتنفس ، افزایش فعالیت فیزیکی ، افزایش دمای بدن و تحریک پذیری ، بی‌خوابی ، گیجی ، لرزش و تشنج ، اضطراب و بدبینی و خشونت می‌شود و تشنج و افزایش زیاد دمای بدن باعث مرگ افراد می‌شود و حالت‌های گفته شده در عین حال با صدمه روی عروق باعث سکته‌های مغزی و قلبی و مرگ مغزی می‌شود. /ایرنا