انقلاب اسلامی و خدمت رسانی به جامعه
رهبر کبیر انقلاب اسلامی ،امام خمینی (ره ) از بدو پیروزی انقلاب، خدمت رسانی به محرومین و مستضعفین را از اهداف اصلی جمهوری اسلامی دانسته و همواره در رهنمودهای مشفقانه و دل سوزانه خود کارگزاران جمهوری اسلامی و مسئولان امور را به انجام هرچه سریعتر، بیشتر و بهتر خدمات برای آحاد جامعه توصیه می‌فرمودند.

نیروهای انقلاب و دولت های نه گانه که تا به امروز بر سر کار آمده اند نیز همواره رهنمودهای امام راحل را به گوش جان خریده و آن را سر لوحه برنامه های خود قرار داده اند.تشکیل نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان و جانبازان ،بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی و سازمان جهادسازندگی ( که بعدها به وزرات جهادسازندگی تبدیل شد ) در نخستین سالهای پیروزی انقلاب نشان‌دهنده عزم نیروهای انقلاب در اطاعت از امر رهبری برای خدمت رسانی به محرومین و مستضعفین است.

خدمت رسانی به مستضعفین به رغم محدودیت ها،تحریم ها، فشارهای خارجی و تحمیل جنگی نابرابر به مدت هشت سال، با هدف واژگونی نظام نوپای اسلامی ایران و تضعیف توان مندی های آن از طریق استحاله و انزوای ایران و...

در تمامی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تداوم داشته و در سال های اخیر شتاب بیشتری گرفته است.

خدمت رسانی در جمهوری اسلامی نه یک وظیفه، نه یک تکلیف، بلکه "عبادت " شمرده می‌شود. این نگاه به مقوله خدمت رسانی سبب شده است که مسئولان و کار گزاران امور "خدمت گزاری " به مردم را برای خود افتخار دانسته و برای انجام بهتر آن همواره تلاش کنند.

بی گمان برشمردن دستاوردهای انقلاب که ناشی از روحیه مهر ورزیدن به مردم و عشق به خدمت رسانی به جامعه است به سادگی امکان پذیر نیست. نگاهی به آمارهای توسعه در سطوح مختلف رفاهی و خدماتی و مقایسه آن با آمار پیش از انقلاب به خوبی نشان‌دهنده پیشرفت در سطوح مختلف جامعه و گسترش خدمات رفاهی،بهداشتی،آموزشی و ... است.

اشاره ای مختصر به خدمات انجام شده در روستاها به خوبی می‌تواند سطح عظیم و گسترده خدمات انجام شده پس از انقلاب اسلامی را نشان دهد.

محرومیت زدایی از روستاها و مناطق محروم از فوری‌ترین کارهایی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و با تشکیل "جهاد سازندگی " خدمات ارزنده ای به روستاییان کشور ارائه شد.

روستاها واحد های اجتماعی هستند که بعضا شامل حدود ده تا چند صد خانوار بوده و به همین دلیل نیز کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

به گواه آمار و ارقام، خدمات رسانی به روستاهای کشور در مدت کمتراز سه دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی، بسیار بیشتر و فراتر از آنی است که در طول پنجاه سال رژیم پهلوی انجام شده بود.