"فوتبال " تیتر اصلی روزنامه های ورزشی کشور

 

تحلیل محتوای ‪ ۱۰‬روزنامه ورزشی کشور در سه ماهه سوم سال ‪ ۱۳۸۶‬نشان می‌دهد که تمام تیترهای اول و دوم روزنامه های ورزشی مربوط به "فوتبال" بوده است.

بر اساس بررسی های انجام شده از سوی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، تیترهایی با ارزش خبری "شهرت-تازگی"، "شهرت" و "شهرت-برخورد" بیش از دیگر تیترها با ارزش های خبری دیگر به چاپ رسیده اند. انتقاد از مسئولان ورزش به خاطر تعویق انتخابات فدراسیون فوتبال، انتقاد از عملکرد برخی تیم ها و مربیان ، ارائه اخبار ورزشی جدید و تازه و همچنین استفاده از چهره های مشهور ورزشی از دلایل این امر بشمار آمده است.

همچنین پژوهش فوق نشان می‌دهد بیش از ‪ ۵۳‬درصد جهت گیری تیترهای اول و دوم "مثبت" بوده و جهت گیری "منفی" تیترها در رده بعدی قرار گرفته است.

در مدت زمان مورد بررسی روزنامه های ورزشی عموما عکس های روی جلد خود را در قطع یک دوم صفحه به چاپ رسانده اند.

بیشتر عکس های روزنامه های ورزشی "رنگی" به چاپ رسیده‌اند و بیش از ‪۷۷‬ درصد درصد ملیت صاحبان عکس‌ها "داخلی" بوده است. بیش از ‪ ۴۷‬درصد موضوع عکس‌ها نیز مربوط به "فوتبالیست های داخلی" است.

گزارش فوق حاکی است ‪ ۸۳/۲‬درصد عکس های چاپ شده در نشریات مورد بررسی مربوط به رشته "فوتبال" است. "سایر رشته ها" با ‪ ۸/۶‬درصد و "کشتی" با ‪ ۵/۵‬درصد در رده بعدی قرار دارند.

در پاییز سال جاری از لحاظ فراوانی اخبار ‪ ۵۹/۶‬درصد اخبار مربوط به "فوتبال داخلی"، ‪ ۲۲/۲‬درصد مربوط به "فوتبال خارجی"، ‪ ۵/۶‬درصد مربوط به "سایر رشته ها" و ‪ ۵‬درصد نیز مربوط به رشته "کشتی" بوده است.

همچنین بر اساس پژوهش انجام شده "گفت وگوی مربیان و مسئولان" با ‪۱۸/۴‬ درصد، "گفت وگو فوتبالیست های داخلی" با ‪ ۱۳/۶‬درصد و "بازیکنان و مربیان خارجی" با ‪ ۱۱/۹‬درصد به ترتیب بیشترین حجم موضوع مطالب نشریات ورزشی را به خود اختصاص داده اند.

تحلیل محتوای انجام شده نشان می‌دهد بیش از ‪ ۶۰‬درصد موضوعات مطرح شده دارای جهت گیری "مثبت" بوده‌اند و ‪ ۲۵/۱‬درصد موضوعات نیز جهت و نگرش "منفی" نسبت به موضوع را به خواننده القاء کرده اند.

سه سبک نگارشی "گزارش" با ‪ ۴۲/۵‬درصد، "گفت وگو" با ‪ ۳۰/۶‬درصد و "یادداشت" با ‪ ۱۲/۶‬درصد به ترتیب بیشترین سبک های نوشتاری به کار گرفته شده در نشریات ورزشی بوده اند. گزارش بازی های لیگ برتر ایران، مسابقات تیم ملی، جام باشگاه های آسیا، جام قهرمانان اروپا و لیگ های معتبر اروپایی، گفت وگو با شخصیت های مشهور ورزشی و یادداشت های پراکنده از دلایل اصلی این امر است.

همچنین ‪ ۷۶‬درصد مطالب مربوط به رویدادهای "داخلی" و ‪ ۲۴‬درصد "خارجی" بوده اند.

این بررسی نشان می‌دهد بیش از ‪ ۹۷‬درصد مطالب مربوط به ورزش "آقایان" و کمتر از ‪ ۱/۱‬درصد حجم مطالب به ورزش "بانوان" اختصاص یافته است.

بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش "مربیان و مسئولان فوتبال" با ‪ ۱۶/۸‬درصد و "باشگاه های داخلی" با ‪ ۱۴/۸‬درصد، بیشتر از سایرین مخاطب قرار گرفته اند.

همچنین مشخص شده است که بیش از ‪ ۶۲‬درصد رویکرد و جهت گیری مربوط به مخاطبان "مثبت" است، به عبارتی بیش از ‪ ۶۲‬درصد مطالب نسبت به کسانی که مخاطب قرار گرفته‌اند رویکردی "مثبت" داشته اند.

در تحلیل محتوای فوق ‪ ۱۲۰‬نسخه از ‪ ۱۰‬روزنامه ورزشی کشور بر اساس "نمونه گیری تصادفی منظم" انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته اند. این روزنامه ها عبارتند از:
ابرار ورزشی، استقلال جوان، البرز ورزشی، ایران ورزشی، پیروزی، جهان فوتبال،خبر ورزشی، کیهان ورزشی، گل و نود.