ایران و امارات در مسیر توسعه بیش از پیش روابط
سفر محمد بن راشد ال مکتوم نایب رییس و نخست وزیر امارات عربی متحده به جمهوری اسلامی ایران از ابعاد مختلف مربوط به روابط و مناسبات دوجانبه و همکاریهای منطقه ای قابل توجه و بررسی است.
اول آنکه این سفر که متعاقب سفر چند ماه اخیر دکتراحمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران به امارات صورت می گیرد و نشان ازعزم و اراده مقامات دو کشور در جهت شتاب بخشیدن به روند توسعه روابط فی مابین است .
دوم آنکه این سفر از بعد مناسبات اقتصادی ایران و امارات از اهمیت زیادی برخوردار است .امارات بزرگترین و مهمترین شریک تجاری ایران در منطقه است .حجم تقریبا بیست پانزده دلاری مبادلات اقتصادی دو کشور وحضور گسترده شرکت های تجاری ایرانی در امارات و همچنین تقاضای امارات برای دریافت برق و گاز از ایران شرایط و چشم انداز بسیار مثبتی را فراروی توسعه مناسبات دو کشور قرار داده است که انتظار می رود در سفر نایب رییس امارات به تهران تصمیمات مهمی در این زمینه ها اتخاذ شود .
سوم آنکه این سفر نشان دهند ه تلاش و حرکت رو به جلوی مقامات امارات عربی متحده برای غلبه بر برخی سوءتفاهمات در رابطه با ایران است .ضمن انکه نشان می دهد مقامات اماراتی با درک درست تر و واقع بینانه تر از جایگاه و موقعیت منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با ایران به عنوان راهبردی منطقه ای در جهت تامین منافع ، صلح و امنیت کشور های حوزه خلیج فارس می نگرند، موضوعی که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست تنش زدایی و اعتمادسازی اعلامی خود سالها است که بر آن تاکید دارد .
 نکته آخر اینکه سفر نخست وزیر امارات به تهران که بعد از سفر اخیر بوش رییس جمهور امریکا به امارات و منطقه صورت می گیرد نشان دهنده شکست و ناکامی سیاستهای تفرقه افکنانه قدرتهای سیطره طلب در منطقه است .
این وضع راه را برای تقویت و تحکیم بیش از پیش همکاریهای منطقه ای در جهت توسعه صلح وامنیت و تامین منافع ملت های منطقه هموار می سازد.