انتخابات مجلس هشتم / فارغ از نتیجه

اگر چه در تمام عرصه‌های رقابتی بخش زیادی از انرژی فعالان آن عرصه برای کسب نتیجه صرف می‌شود، ولی مصادیق بسیاری می‌توان یافت که اهمیت و ارزش یک رقابت، فارغ از نتیجه آن است و انتخابات مجلس شورای اسلامی نمونه‌ای از این دست است.

این سخن به معنای تفاوت نداشتن نتیجه انتخاب فرد اصلح به جای فرد بهتر نیست بلکه نگاهی فراتر به موضوع انتخابات و اثر بخشی ملی و بین‌المللی آن است.

این که افرادی مسوولیت پذیر خود را به جامعه برای گزینش عرضه می‌کنند و انجام تکلیف را شجاعانه بر تبعات احتمالی انتخاب نشدن می‌پذیرند خود امتیازی بزرگ در این رقابت است.

مردم مسوولانه، آگاهانه و هوشمندانه از میان نامزدها ، اعتمادشان را به فرد یا افرادی تقدیم می‌کنند و اجازه نمی‌دهند حق تصمیم‌گیری آنها به هر شکل نقض شود، ثمره‌ای گرانقدر است که ارزشی فراتر از نتیجه انتخاب دارد.

فارغ از این که کدام حزب، گروه یا جریان و ائتلاف سیاسی در این انتخابات بیشترین کرسی نمایندگی مردم را کسب می‌کند، این نتیجه مهم است که جریان‌های فکری موجود در این رقابت، حول این محور متفق‌اند که باید اصلاح امور کشور را در چهارچوب اصول انقلاب اسلامی دنبال کنند.

این نکته مهم که نامزد برنده در این رقابت، نماینده تمام افراد یک حوزه انتخابیه است و او باید فارغ از نتیجه، خود را وکیل آحاد جامعه آن حوزه بداند، اهمیتی فراتر از نتیجه آرا دارد.

وقتی که تنها میزان مشارکت مردم است که می‌تواند موانع و سنگ اندازی‌ها موجود در مسیر اقتدار و عزت میهن اسلامی را در عرصه بین‌المللی مرتفع کند به واقع نتیجه انتخاب چه مفهومی دارد.

بدون شک ایرانیان در انتخابات مجلس هشتم نیز حماسه‌ای دیگر خواهند آفرید و آنگاه فارغ از نتیجه، مسوولیت سنگین خدمتگزاران آنها در قوای سه گانه بیش از پیش خواهد شد.

در استان‌هایی مانند کردستان که تعدد قومیت‌ها و وجود مذاهب مختلف همواره به خیال خام دشمنان محلی مناسب برای ایجاد تفرقه است، این مشارکت مردم است که دشمن را مایوس می‌کند و بدیهی است که نتیجه آن که مردم به چه کسی برای وکالت خود اعتماد می‌کنند اولویت دوم است.

اگر بتوان ابتدا قبل از برگزیدن هر انتخابی، فارغ از نتیجه آن بر موضوع تسلط یافت، بدون شک می‌توان تصمیمات بهتری گرفت.

اگر در هنگام اخذ تصمیم قبل از اندیشه به نتیجه آن که احتمال دارد به نفع یا زیان من یا قوم من یا هم آیین من باشد به ضرورت‌های آن تصمیم و اثرات فراگیر آن اندیشید به طور قطع جهت‌گیری ها سویی بهتر خواهد داشت.

انتخاب فرد اصلح به طور دقیق همان اخذ تصمیم فارغ از نتیجه است چرا که بسیار محتمل است که افراد اصلح، آنهایی نباشند که ما فکر می‌کنم منافع‌مان در چهارچوب‌های آنها گنجانده شده است.