بافت قدیم شهر کرمان همچنان در معرض تخریب قرار دارد

معاون فنی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: بالا آمدن سطح آبهای زیرزمینی شهر کرمان در منطقه بافت تاریخی موجب تخریب این بافت شده و تاکنون اقدام اساسی برای ایجاد شبکه فاضلاب در این منطقه صورت نگرفته است.


به گزارش کرمان نیوز محسن موحدی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهار داشت: بالا آمدن سطح آبهای زیرزمینی و آلوده بودن این آبها به مواد قلیایی باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیر به آثار باستانی شهر کرمان در این محدوده شده است.

وی گفت: در بافت قدیم شهر کرمان مجموعه های تاریخی منحصر به فردی از مساجد، آب انبارها، بازار و کاروانسرا و حمام قرار گرفته است که به دلیل بالا آمدن سطح آب، خساراتی به این اماکن وارد شده است که در سطح کنونی نیز قابل جبران نیست و در صورت پایین رفتن سطح آب در این محدوده تنها می توان این بناها را مرمت کرد.

موحدی افزود: تاکنون جلسات متعددی با مسئولان آب و فاضلاب شهری کرمان در خصوص ایجاد شبکه فاضلاب در این محدوده تشکیل شده است اما اقدام عملی صورت نگرفته هرچند که شهرداری با حفر یک چاه عمیق، آبهای این محدوده را به وسیله پمپاژ به نقاط دیگر منتقل می کند ولی این اقدام به تنهایی جوابگو نیست.

معاون میراث فرهنگی کرمان گفت: این آثار منحصر به فرد می تواند باعث جذب گردشگران و رونق صنعت گردشگری در استان کرمان شود و در صورت تخریب، ضربه بزرگی به تاریخ و فرهنگ استان کرمان وارد می شود.

وی گفت: این آبها به دلیل قلیایی بودن در مصالح ساختمانی نفوذ می کنند و همین مساله تاکنون در حمام گنجعلیخان و آب انبار حاج آقاعلی خسارات فراوانی را به دنبال داشته است.