مهمترین مشکل مهاجران غیرقانونی ایجاد ناامنی در جامعه است

سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری کرمان با اشاره به اینکه برخورد نرم دولت با مهاجران غیرقانونی فقط به خاطر انسان دوستی و رافت اسلامی است، گفت: مشکل اصلی مهاجران غیرقانونی در ایران ایجاد ناامنی در جامعه است.


به گزارش کرمان نیوز به نقل از  مهر ، حسین فتاحی در جلسه بررسی مشکلات و مسائل مهاجران افغانی در استان کرمان اظهار داشت: حضور 30 ساله مهاجران افغانی در کشور به خاطر انساندوستی و رافت اسلامی است.
 
وی افزود: در ایران بیش از 75 هزار نفر تبعه رسمی افغان و بیش از 70 هزار نفر تبعه غیرمجاز افغان وجود دارد که قسمت زیادی از سهم بازار کار و ناامنیهای کشور را به خود اختصاص داده اند.

فتاحی مشکل عمده مهاجران غیرقانونی را در ایران ایجاد مسائل امنیتی عنوان کرد و افزود: قریب به 30 سال است اتباع افغان و دیگر کشورهای همسایه مانند عراق، پاکستان و بنگلادش با حضور در کشور موجبات ایجاد مسائل عمده ناامنی از قبیل دزدی، گروگانگیری و تجاوز به عنف را ایجاد کرده اند.

وی همچنین بهره مندی مهاجران غیرقانونی از یارانه های دولتی که برای اتباع ایرانی در نظر گرفته شده است را از دیگر مشکلات عنوان کرد و افزود: مهاجران قانونی دوست و میهمان کشور ما هستند و مشکل عمده مهاجران غیرقانونی هستند.

معاون استاندار از کشورهای غربی مستقر در افغانستان خواست در زمینه استقرار امنیت در این کشور تلاش کنند تا فضا برای برگشت دوباره مهاجران به کشورشان فراهم شود.

وی استقرار امنیت در مرزهای افغانستان را موجب جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر به داخل ایران و کاهش هزینه های کشور در مبارزه با قاچاق مواد مخدر دانست.

فتاحی دومین مشکل مهم اتباع غیرقانونی افغان را عدم رعایت مسائل بهداشتی طرف آنها عنوان کرد و افزود: با وجود بالا بردن شاخص های بهداشتی در کشور به دلیل وجود مهاجران و رفت و آمد آنها به افغانستان هنوز در بعضی از نقاط شاهد بروز برخی از بیماریهای وارداتی مانند وبا هستیم که سالهاست در کشور ریشه کن شده است که این مسئله موجب ایجاد تصویری نامناسب از ایران در زمینه بهداشت جهانی است.