زائران از سه طبقه شیطان را رمی می کنند

قریب به سه میلیون زائربیت الله الحرام در روزهای دهم، یازدهم و دوازدهم ذیحجه سال جاری از سه طبقه پل جمرات شیاطین سه گانه را رمی می‌کنند.


زائران ایرانی از روز شنبه هشتم ذیحجه به سوی صحرای عرفات عزیمت می کنند تا درمناسک ایام تشریق حضور یابند.
زائران روزهای نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم (ایام تشریق) در صحرای عرفات، مشعر و منا وقوف می‌کنند.
رمی از این سه طبقه، با احتساب طبقه همکف است و مسیرهای رفت و برگشت زائران همانند سال گذشته خواهد بود.
به گزارش منابع خبری محلی تعداد پنج هزار تن از کارگران، اجرای مرحله سوم از ساخت پل جمرات و طبقه سوم آن را با هزینه ای بالغ بر 800 میلیون ریال سعودی به عهده داشته اند.
ظرفیت طبقه سوم بیش از 125 هزار حاجی در هرساعت است که به طور کلی ظرفیت هر سه طبقه600هزار حاجی در هرساعت خواهد بود. دراین طرح، تردد حجاج به پل جمرات توسط 11 خروجی ساماندهی خواهد شد.
طرح جدید جمرات به طول 950 متر و عرض 80متر است که ساخت آن تا قبل از حج سال 2009 به طور کلی به پایان خواهد رسید.
دولت عربستان پس از حادثه حج سال 1383 که طی آن شماری از زائران، از پل جمرات به پایین پرتاپ شدند کار تخریب این پل ها را باهدف تسهیل در آمد و شد حجاج و انجام رمی آغاز کرد.
طرح کامل جمرات شامل چهار طبقه است که زائران می توانند با استفاده از آسانسورهای تعبیه شده و راه های ورودی و خروجی فراوانی که ایجاد می شود، رمی خود را انجام دهند.
با اینحال دولت عربستان برای عزیمت و بازگشت به منطقه شیطان های سه گانه منا ممنوعیت هایی را اتخاذ کرده است.
ساعت ممنوعیت برای زائران ایرانی، روز دهم ذی حجه از ساعت 6 تا 10، روز یازدهم ذیحجه از ساعت 13 تا 16 و روز دوازدهم ذیحجه از ساعت 10 تا 14 و 30 دقیقه خواهد بود.
دراین روزها زائران برای رمی از طبقه همکف باید از منطقه چادرها به سمت جمرات حرکت کنند و نباید از مسیرهایی که رفته اند، بازگردند ضمن آن که نباید برخلاف جهت دیگران حرکت کنند.
با توجه به ازدحام جمعیت به خصوص در روز دهم، زائران نباید بار و ویلچر همراه داشته باشند.
مسوولان از زائران مسن و ناتوان خواسته اند تاحد امکان برای رمی خود به جوانترها وکالت بدهند و توجه داشته باشند که در مرحله رفت و برگشت و پس از انجام رمی در مسیرها و محل های رمی توقف نکنند.