اجرای مرحله‏ی اول پروژه‏ی GIS شهری در کرمان

مرحله‏ی اول پروژه GIS شهری کرمان با 100 لایه و زیرلایه‏ی اطلاعاتی از شهر کرمان در رایانه پیاده و ذخیره سازی شد.


به گزارش کرنا، سمینار تخصصی پروژه‏ی GIS روز گذشته، با حضور مهندس سیف الهی شهردار کرمان، مهندس کردی معاون خدمات شهری، احمدی معاون برنامه ریزی اقتصادی شهرداری، شهرداران مناطق چهارگانه و سازمان‏های خدمات زیربنایی شهر کرمان در هتل پارس کرمان برگزار شد.

در این مراسم معاون برنامه ریزی اقتصادی شهرداری کرمان با بیان اینکه GIS یا سامانه‏ی اطلاعات جغرافیایی، سیستمی است که اطلاعات مکان مبنا را از طریق رایانه ذخیره و پردازش می‏کند افزود: کلیه‏ی اطلاعات مربوط به هر نوع عارضه‏ی طبیعی و غیر طبیعی در سطح شهر، به وسیله‏ی این سیستم تحلیل ، پردازش و در رایانه ثبت و ذخیره می‏شود و مدیران و مسئولان می‏توانند در مواقع نیاز در کمترین زمان به اطلاعات دست یافته و از آنها استفاده کنند.
مهندس علی اکبر احمدی اظهار داشت: سیستم GIS بهترین، کاملترین و مهم‏ترین ابزاری است که هر سازمان یا نهادی می‏تواند برپایه‏ی اطلاعات آن در خصوص موضوعات و مسائل مهم به انجام برنامه ریزی‏های دقیق بپردازد.
وی با اشاره به اینکه این سیستم با همکاری پنج ارگان از جمله شهرداری کرمان، شرکت توزیع برق شمال، شرکت آب و فاضلاب، شرکت گاز و مخابرات در حال اجرا است افزود: شهرداری کرمان به عنوان نماینده‏ی انتخاب شده از سوی نهادهای نامبرده، اقدام به انتخاب مشاور کرده و کار اجرایی این پروژه از خرداد ماه سال گذشته آغاز شد.
احمدی با بیان اینکه اجرای مرحله‏ی اول این پروژه به اتمام رسیده است افزود: بیش از 100 لایه و زیر لایه اطلاعاتی در هر چهار منطقه‏ی شهری کرمان که مرتبط با پنج ارگان نامبرده است به شیوه میدانی، نقشه برداری زمینی، استفاده از عکس‏های هوایی و ماهواره‏ای، جمع آوری و در سیستم پیاده و ذخیره شده‏اند.
وی مرحله‏ی بعدی این پروژه را جمع آوری و ذخیره سازی لایه‏های تخصصی و ورود اطلاعات توصیفی لایه‏های قبلی، به روز رسانی، پردازش و تحلیل اطلاعات تهیه سرور مرکزی، نرم افزارها و تجهیزات و نیز شناسایی مکان برای استقرار واحد مرکزی GIS شهر کرمان دانست و ابراز امیدواری کرد: با همکاری مسئولان مربوط این مرحله نیز به زودی به اجرا درآید.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی شهردار با اشاره به اینکه در این سمینار علاوه بر مسئولان ارگان‏های نامبرده، از مدیران و مسئولان نهادهای دیگر از جمله اداره‏ی پست، مسکن و شهرسازی، اداره کل ثبت اسناد نیز دعوت به عمل آمده است افزود: علت این دعوت آشنایی مسئولان دیگر نهادها با محاسن طرح GIS و ایجاد زمینه‏ی همکاری آنها با پنج ارگان نامبرده در تکمیل هر چه بهتر، کاملتر و سریعتر این طرح در شهر کرمان است.
شایان ذکر است نام نویسی از ارگان‏های متقاضی برای همکاری در اجرای این پروژه و تشکیل جلسه فنی ،تخصصی با حضور پنج ارگان نامبرده و همچنین سازمان‏های متقاضی در خصوص بررسی تخصصی فعالیت‏های اجرا شده در مرحله‏ی اول این پروژه و اعلام آمادگی و همکاری برای اجرای مرحله‏ی بعدی آن در شهر کرمان از مصوبات این سمینار بود.