باید تجدید نظر کلی در سیاست گذاری رسانه ای استان صورت پذیرد

 

سردبیر روزنامه حدیث کرمان  گفت:روابط عمومی های دستگاه های اجرایی استان متاسفانه دچار ضعف کلی در اطلاع رسانی هستند و همین امر مطبوعات را در خصوص انجام رسالت خود با مشکل مواجه کرده است.

محمد هادی شجاعی به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا) منطقه کویردر خصوص نقش جامعه مطبوعاتی و اهل قلم در پیروزی انقلاب اسلامی و امتداد آن گفت : اصحاب رسانه نقش بسیار تاثیر گزار و مهمی را در انتقال مفاهیم ، اخبار و اطلاعات دارند و خوشبختانه در زمان قبل از انقلاب و در آستانه پیروزی ، روزنامه نگاران و خبرنگاران انقلابی هم تاثیرگزاری فراوانی را در خصوص انتقال اخبار و رویدادهای دوران پیروزی انقلاب و حرکت های خود جوش مردمی در حمایت از نهضت امام خمینی که بر گرفته از نهضت حسینی بود داشتند .


وی افزود: اگر نگاهی به مطبوعات آن زمان مثل کیهان و اطلاعات داشته باشیم به این نکته بر می خوریم که آنها به نوعی تاریخ سازی کردند ودر حال حاضر یکی از سندهای تحقیقاتی پیرامون اخبار و رویدادهای آن زمان مطبوعاتی هستند که در آن روزها منتشر می شدند و به مردم آگاهی بخشی می کردند .

سردبیر روزنامه حدیث کرمان ادامه داد: با توجه به محدودیت های بخش صدا و سیما که در انحصار رژیم طاغوت بود مطبوعات رسالت بسیار خطیری به انجام رساندند و پس از پیروزی انقلاب هم همین مطبوعات بودند که پا به پای مردم در عرصه اطلاع رسانی همراه و بسیار تاثیرگزار بودند.

وی حضور نیروهای متعهد در عرصه رسانه بعد از انقلاب را مهم و تاثیرگزار دانست و افزود: مطبوعات ضمن انتقال ، ترویج و تبیین مفاهیم انقلاب خدمات حکومت اسلامی را هم به مردم منعکس نمودند.

شجاعی در زمینه توسعه مطبوعات و رسانه ها بعد ازانقلاب گفت:خوشبختانه جمهوری اسلامی اهتمام ویژه ای را به بحث رسانه ها داشت و توسعه کمی روزنامه ها پس از انقلاب به هیچ وجه قابل مقایسه با دوران ستم شاهی نیست و این برگرفته از همان شعار اساسی انقلاب که استقلال آزادی و جمهوری اسلامی است ،بود.

سردبیر روزنامه حدیث کرمان اضافه کرد:بعد از پیروزی ،فضای بازی در خصوص بیان دیدگاه ها ،نقد اندیشه ها و تفکرات ایجاد شد و در این فضای سالم بود که بسیاری از نقدهای سازنده توانست به عرصه ظهور برسد .

وی تصریح کرد:این توسعه را می توان در بخش شبکه های رادیویی ،تلویزیونی ،مطبوعات محلی، سراسری خبر گزاری ها ،سایت های خبری و همچنین پایگاه های اینترنتی به خوبی مشاهده کرد و به نوعی می توان گفت که توسعه کیفی نیز در مطبوعات پا به پای توسعه کمی آنها پیش رفت اگر چه این امر نیازمند اهتمام بیشتر اهالی رسانه نیز است .

وی در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار ایسنا گفت:مطبوعات با توجه به این که نقش بسیار موثری در روشن بینی و آگاهی بخشی سریح و شفاف به مردم دارند تا به حال توانسته اند با توجه به امکانات موجود ،در حد توان خدمت کنند اما قاعدتا این حد مطلوب نیست و البته باید این نکته را متذکر شد که مسئولان دولتی هم نقش بسزایی در انتقال خدمات انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران به مردم دارند و یک حرکت و تعامل دوسویه است و همکاری مسئولین هم باید با مطبوعات بیش از این باشد .

شجاعی یادآور شد:متاسفانه در استان کرمان وضعیت اطلاع رسانی دستگاه های دولتی واجرایی از یک ساماندهی خاصی برخوردار نیست و مسیر روشن و مدونی را دنبال نمی کند و باید شورای اطلاع رسانی استان ،فرمانداری ،استانداری و دستگاه های اجرایی با توجه به این که در آستانه سی امین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم فعالیت بیشتری داشته باشند.

سردبیر روزنامه حدیث کرمان اظهار داشت:روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان متاسفانه دچار ضعف کلی در اطلاع رسانی هستند و همین امر مطبوعات را در خصوص انجام رسالت خود با مشکل مواجه کرده است چرا در روابط عمومی های دستگاههای اجرایی استان از نیروهای متخصص و از روش های به روز اطلاع رسانی استفاده نمی شود.

وی ادامه داد: باید یک تجدید نظر کلی در سیاست گذاری رسانه ای در استان صورت پذیرد و مطمئنا وقتی که این محمل محیا شود مطبوعات متعهد به انقلاب بهتر و شایسته تر می توانند به رسالت خود عمل کنند و هرگاه که این فضا شکل گیرد خبرگزاری های استان ،مطبوعات و صدا وسیما که پرچم دار عرصه اطلاع رسانی هستند می توانند بهتر عمل کنند و مردم هم وقتی صادقانه در جریان امور قرار گیرند بهتر از نظام پشتیبانی خواهند کرد.

شجاعی ضمن اشاره به سخنان اخیررهبر انقلاب و فرمایش ایشان پیرامون برخی تخریب ها علیه دولت نهم و خدمات این دولت مکتبی ،گفت :متاسفانه برخی از مطبوعات فقط نیمه خالی لیوان را می بینند در صورتی که حقیقتا دولت نهم با حرکت ها و خدمات شایان توجهی که داشت سرآغاز فعالیتهای بسیار خوبی در سطح کشور بود که توانست ضمن دلگرم نگه داشتن مردم به انقلاب خدمات مطلوبی را به آحاد مردم در عرصه های مختلف خصوصا به مناطق محروم و همچنین اقشار ضعیف جلامعه داشته باشند ولی متاسفانه تعدادی از مطبوعات به دلیل گرایش حزبی و سیاسی خاص خودشان به تخریب دولت پرداختند و برزرگنمایی هایی بعضا صورت گرفت که شاید جفا در حق دولت بود .

سردبیر روزنامه حدیث کرمان تصریح کرد:اگر به این نکته اعتقاد داشته باشیم که جامعه ای در مسیر شکوفایی قرار می گیرد که توام با آرامش باشد پس رسالت مطبوعات در این آرامش بخشی و حاکم کردن فضای پیشرفت و تعالی به دور از سیاه نمایی ها موثراست و امیدوارم که برخی مطبوعاتی که شامل این صحبت مقام معظم رهبری می شدند ضمن تجدید نظر در رفتار یکسو نگرایانه خود ،نگاه جامعی نسبت به خدمات دولت داشته باشند و ضمن ایجاد امید در جامعه به رسالت واقعی خودشان به عنوان یک دانشگاه عمومی عمل کنند .