حفاریهای غیرمجاز آثار منحصر به فرد تمدن جیرفت را نابود کرده است

رئیس هیئت باستان شناسی قبرستان باستانی مطوط آباد جیرفت با اشاره به کشف سفالهای منحصر بفرد دوره روستانشینی در دشت جیرفت گفت: متاسفانه حفارهای غیرمجاز قاچاقچیان اشیاء عتیقه در دشت جیرفت بسیاری از آثار را نابود کرده است.


علیداد سلیمانی در گفتگو با  مهر در کرماناظهار داشت: فصل جدید کاوش در قبرستان مطوط آباد که از 16 دی ماه سال جاری با همکاری گروه باستانشناسی ایران و ایتالیا شروع شده است تاکنون جنبه های جدیدی از زندگی مردم هزاره چهارم پیش از میلاد در دشت جیرفت را نمایان کرده است.

وی گفت: قبرستانها یکی از مهمترین مکانها برای باستانشناسی و آشکار شدن نوع تمدن و وسایل مورد استفاده مردم عصرهای مختلف هستند اما متاسفانه به دلیل حفاریهای غیرمجاز در سالهای گذشته بسیاری از قبرهای این منطقه مورد غارت قرار گرفته اند و اطلاعات زیادی در زمینه این تمدن از بین رفته است. 

وی با اشاره به اینکه تجمع های روستانشینی مقدمه ایجاد شهرها است، تصریح کرد: در این فصل کاوش لایه های باستانشناسی دوره روستانشینی مورد بررسی قرار می گیرد و با کشف سفالها به خصوص با فرمهای خاص و نقوش منحصر بفرد و کشف اولین قبر سالم با اسکلت سالم انسان این دوره به جنبه های جدیدی از زندگی مردم این عصر پی برده ایم و این کاوشها تا رسیدن به اهداف ادامه خواهد یافت.

سلیمانی افزود: سفالهای این منطقه بسیار با ارزش و منحصر بفرد هستند و نوع زندگی مردم روستانشین هزاره سوم قبل از میلاد را بیان می کنند این سفالها با دوره تمدن بین النهرین همزمان هستند.

وی گفت: این دوره کاوش یک ماه است اما در صورت لزوم و تشخیص تیم باستانشناسی زمان این فصل کاوش تمدید خواهد شد.