اظهارات معاون استاندار کرمان در خصوص حادثه معدن باب نیزو زرند

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار کرمان گفت: جسد جان‌باختگان حادثه معدن زرند امروز از تونل خارج می‌شود.


به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، جواد کمالی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات انجام شده در حادثه انفجار گاز در معدن باب‌نیزو زرند و با تسلیت به خانواده جان‌باختگان این حادثه اظهار داشت: پس از اطلاع از خبر مذکور به همراه استاندار و جمعی از مسئولان استان به سمت منطقه حادثه حرکت کرده و نخستین گروه حاضر در منطقه بودیم و استاندار دستورات لازم را در تسریع روند امدادرسانی صادر کرد.
وی افزود: در حال حاضر نیروهای امدادی هلا‌ل احمر، اورژانس و نفرات تخصصی در منطقه در حال انجام خدمات هستند.
کمالی تصریح کرد: علت اصلی حادثه، انفجار یک حفره گازی در مسیر حفاری معدن بوده که به دلیل گازگرفتگی شدید 11 نفر از کارکنان معدن و معاون مدیرعامل ذغال سنگ کرمان که به قصد کمک‌رسانی به کارگران حادثه دیده با تمام تجهیزات وارد تونل شده بود، جان باختند.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل شدت انفجار گازی و خطر سرعت پخش گاز امکان نجات افراد در ساعات اولیه وجود نداشت و در همان لحظات ابتدایی تعدادی از افراد که در تونل بودند، جان باختند.
کمالی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده گفت: اعزام حادثه دیدگان به مناطق و شهرستان‌های خودشان با هماهنگی مسئولان قضایی، پزشکی قانونی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شده است و تا شب گذشته هفت جنازه را از تونل بیرون آورده‌اند و دیگر افراد امروز از تونل خارج می‌شوند.
وی افزود: تفاوت گازگرفتگی با ریزش معدن بسیار است و در صورت گازگرفتگی نجات افراد درون تونل‌ها کار بسیار سخت و مشکلی است، اما در ریزش معدن امکان نجات افراد بسیار ساده‌تر است و با توجه به انفجاری بودن حادثه، فرصت نجات افراد درون تونل کوتاه بوده است.
معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار کرمان اظهار داشت: این معدن در اجاره شرکتی به نام «دلتا هزار» به عنوان یک بخش خصوصی تابع مقررات خاصی در حال فعالیت بوده که موضوع آن در حال بررسی است.
کمالی تصریح کرد: سنجش گاز داخل تونل‌ها توسط دستگاه‌های خاصی که در تونل‌ها نصب شده است، انجام می‌شود و تخلیه این گاز‌ها به وسیله دستگاه مانتیلاتور صورت می‌گیرد که بر اساس بررسی به عمل آمده، این دستگاه‌ها روشن بوده، اما عقل و مسئولیت حکم می‌کند که بررسی بیشتری برای روشن شدن حادثه انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: با بروز هر حادثه حدس و گمان‌های زیادی مطرح می‌شود، اما امروزه با پیشرفت‌های علمی هر پدیده‌ای قابل سنجش، کارشناسی و بررسی است و نتایج دقیق کارشناسی به زودی اعلام می‌شود.
کمالی گفت: روز گذشته نیروهای فنی و تخصصی با امکانات و تجهیزات خود نتوانستند، وارد تونل شوند، زیرا خطر گازگرفتگی افرادی که برای نجات جان باختگان وارد تونل می‌شدند، وجود داشت.
وی افزود: این نخستین بار است که همه مسئولان استان از جمله استاندار، شخص بنده، مدیرعامل زغال سنگ و مدیرکل حوادث با بسیج همه امکانات وارد منطقه حادثه دیده شدند و این در نوع خود اقدامی بی‌نظیر بود و مسئولان ارشد استان تمام توان خود را به کار گرفته‌ و با جدیت پیگیری کردند و هیچ گونه کوتاهی در این زمینه از کسی رخ نداده است و نتایج خوبی را تا کنون شاهد هستیم.
کمالی تصریح کرد: هر گونه خطا و غفلتی که منجر به این حادثه شده باشد با توجه به کارشناسی‌های فنی و علمی که صورت می‌گیرد از چشم مجریان قانون پنهان نمی‌ماند و تعقیب و پیگیری‌های قانونی آن به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.
کمالی در پایان اظهار داشت: بعد از بروز هر اتفاقی مسئولان تمام اشکالات را بررسی می‌کنند تا با حساسیت بیشتری مشکلات افراد را در حد توان بر طرف کنند.
بر اساس گزارش‌های رسیده، جان باختگان این حادثه دو نفر از اهالی کرمان، دو از نفر بافت، سه نفر از اهالی ریحان‌شهر زرند و دو نفر از کرمانشاه هستند.
این حادثه عصر روز گذشته در معدن باب نیزو واقع در 20 کیلومتری شمال شهر زرند صورت گرفت.