۵۰ تا ۷۰ هزار تومان برای هر ایرانی یارانه پیش‌بینی شده است

رئیس جمهور با بیان اینکه 50 تا 70 هزار تومان برای هر نفر یارانه پیش‌بینی شده، گفت: بر این اساس یک خانواده 5 نفره ماهانه 300 هزار تومان دریافت می‌کند که مجموع مصرف آب، برق و گاز این خانواده 70 تا 130 هزار تومان خواهد شد، در حالی‌که دریافتی این خانواده 300 هزار تومان است.


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور کشورمان در ادامه سخنان خود در جمع مردم اسلامشهر در استان تهران، ساماندهی وضع اقتصاد کشور را از اولویت‌های کاری دولت نهم دانست و گفت: با وجود تلاش‌های فراوان ملت و دولت در سال‌های متمادی و سازندگی های وسیع، اما هنوز در بخش اقتصاد مشکلات داریم.
احمدی نژاد با بیان اینکه امروز مصرف در کشور ما به طور کامل به صورت نامتوازن، نامتعادل و بر خلاف عدالت است، افزود: یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی ما توزیع و مصرف نامناسب امکانات و موجودی کشور است.
احمدی نژاد با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال اصلاح الگوی مصرف، اظهار داشت:‌ درست مصرف کردن و تغییر اصلاح الگوی مصرف، نگاه درست به اقتصاد، حرکت پایه ای و اصلاح اساسی در رفتار اقتصادی کشور و توزیع عادلانه امکانات و موجودی کشور است.
وی با اشاره به اینکه بهره‌وری و بهره‌مندی نامناسب مصرف انرژی از مصادیق اسراف در کشور است، خاطرنشان کرد: امروز ما معادل کشورهایی که بیش از پانزده برابر ایران جمعیت دارند، انرژی مصرف می‌کنیم و بخش مهمی از انرژی در کشور ما در خدمت رفاه مردم، صنعت و پیشرفت اقتصادی کشور قرار نمی‌گیرد.
احمدی نژاد ادامه داد: فقط در بخش نفت و گاز بیش از 70 هزار میلیارد تومان در سال انرژی مصرف می‌شود، در حالیکه علاوه بر اسراف و نامناسب بودن شیوه‌های مصرف، توزیع مصرف نیز در میان قشرهای گوناگون مردم نامناسب است به این ترتیب که 70 درصد مردم کمتر از 30 درصد انرژی را مصرف می‌کنند و بخش های کم برخوردارتر مثل اسلامشهر یک پنجم گروه‌های برخوردار مصرف انرژی دارند.
وی افزود: همه یارانه‌ها و کمک‌های مالی انرژی به سمت گروه‌های برخوردارتر و پرمصرف تر توزیع می‌شود و این نوع مصرف انرژی نوعی اسراف ، بی عدالتی و ظلم به ملت و گروههای کم مصرف کننده است.
احمدی نژاد در ادامه به نمونه‌هایی اشاره کرد و گفت:‌ خانواده‌ای که در ماه 200 متر مکعب گاز مصرف می‌کند فقط به همین اندازه از یارانه بهره می‌برد اما در تهران خانواده‌هایی داریم که ماهانه 6 هزار مترمکعب مصرف گاز دارند و حدود 20 برابر دیگران از یارانه دولتی برخوردار می‌شود.
رئیس جمهور یکی از علل ایجاد اختلاف طبقاتی را به سبب توزیع ناعادلانه یارانه های دولتی دانست و با بیان اینکه بخش عمده ثروت ثروتمندان ناشی از این نوع توزیع ناعادلانه است، گفت: در بخش آب نیز شهر تهران سالانه بیش از 500 میلیون متر مکعب مصرف آب دارد که اگر فقط ده درصد این مصرف صرفه جویی شود، اسلامشهر از آب مناسبی برخوردار خواهد شد.
وی با بیان اینکه هدفمند کردن یارانه ها علاوه بر کنترل مصرف و جلوگیری از اتلاف منابع باعث توزیع عادلانه یارانه‌ها می‌شود ابراز امیدواری کرد نمایندگان مجلس زودتر به لایحه هدفمند کردن یارانه ها رسیدگی کنند.
احمدی نژاد در ادامه سخنرانی خود با بیان اینکه ما لایحه هدفمند کردن یارانه ها را شش ماه قبل در اختیار مجلس قرار دادیم و یک فوریت آن تصویب شد، افزود: این لایحه باید یک ماه بعد به صحن علنی می‌آمد اما نمایندگان مصلحت ندیدند.
رییس دولت نهم با بیان اینکه میزان مصرف آب، بنزین، نان و دیگر حامل‌های انرژی را محاسبه کرده‌ایم، گفت: بخش عمده‌ای از ثروت ملت در مصرف اقلام مختلف هدر می رود و بخش مهمی را نیز عده قلیلی مصرف می‌کنند.
رئیس جمهور ادامه داد: ما از اینکه عده اندکی از منابع استفاده می‌کنند ناراحت نیستیم اما اینکه یک خانواده در یک منطقه شهری 20 تا 30 برابر خانواده‌ای دیگر از بنزین ارزان استفاده می‌کند به این معنی است که 20 برابر بیشتر از یارانه بهره مند می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: ما طی سه سال این موارد را مطالعه کردیم و ضمن نظرخواهی از کارشناسان سراسر کشور خودم به استادان دانشگاه و صاحبنظران نامه نوشتم و هر هفته حداقل 5 ساعت در این خصوص جلسه داشتیم و در نهایت به طرح تحول اقتصادی رسیدیم.
احمدی نژاد اظهار داشت: اگر یارانه‌ها را آزاد کنیم و در اختیار خود مردم قرار دهیم آنان که کمتر مصرف می‌کنند، مازاد یارانه‌ها در جیب خودشان است.
وی با بیان اینکه پیش بینی کرده بودیم 50 تا 70 هزار تومان برای هر نفر یارانه بدهیم، گفت: اگر متوسط 60 هزار تومان را در نظر بگیریم یک خانواده 5 نفری ماهانه 300 هزار تومان دریافت خواهد کرد که مجموع مصرف آب، برق و گاز این خانواده 70 تا 130 هزار تومان خواهد شد در حالیکه دریافتی این خانواده 300 هزار تومان خواهد بود.
رییس قوه مجریه افزود: این یارانه باید در اختیار همان 70 درصدی که کمتر مصرف می‌کنند و 50 میلیون نفر هستند قرار بگیرد و این یارانه برای جبران 50 سال توزیع ناعادلانه یارانه هاست.
احمدی نژاد با بیان اینکه هر کسی نباید از دولت یارانه بگیرد، خاطر نشان کرد: اگر خزانه دولت پر پول باشد می‌تواند برای همه مستمری قرار دهد اما وقتی مقداری فشار وجود دارد اولویت با کسانی است که با نوسان اقتصادی تحت فشار قرار می گیرند.
رئیس جمهور گفت: در بحران جهانی که سه سال قبل رخ داد و با جهش جهانی قیمت‌ها بازار داخل تحت تأثیر قرار گرفت و برخی از دست‌ها نیز در داخل به این موضوع دامن زدند که فشار آن به قشرهای آسیب پذیر، کارمندان و کارگران وارد شد.
وی با بیان اینکه اصلاحات اقتصادی نیازمند همکاری، همراهی و همدلی است و باید وضع اقتصادیمان را سامان دهیم، تصریح کرد: اگر ما یارانه ها را عادلانه توزیع کنیم علاوه بر اینکه یک سپر حفاظتی، تضمینی و مراقبتی برای اقشار کم درآمد بوجود خواهد آمد که علاوه بر استحکام اقتصادی خانواده از آسیب وارد شدن به آنها در نوسانات اقتصادی جلوگیری خواهد شد، فاصله گذشته‌ها را نیز جبران خواهد کرد.
احمدی نژاد خاطر نشان کرد: کشور ما فقیر نیست اما منابع، درست و عادلانه مصرف و توزیع نمی شود و هم در گذشته و بویژه در این دولت خیلی تلاش شد منابع را عادلانه توزیع کنیم و اعتبارات و امکانات را به نقاط گوناگون کشور و به مناطق محروم ببریم.
وی اضافه کرد: اما هنوز فاصله زیاد است و کارهای انجام نشده فراوانی داریم و باید کارهای فراوانی در کشور انجام دهیم تا آن فاصله عمیق میان طبقاتی که اصل کار کشور تولید، استقلال و عزت کشور روی دوش آنهاست و از کمترین امکانات برخوردار هستند این فاصله ها پر شود.
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در رابطه با مصوبات دولت در مورد شهرستان اسلامشهر نیز خاطر نشان کرد:‌ این طور که از سفر اول به من گزارش دادند 63 پروژه برای اسلامشهر به تصویب رسید که برخی در مرحله نهایی است و برخی از این پروژه‌ها به نتیجه رسیده، برخی در دست اجرا و برخی نیز در گیرودار اداری گرفتار شده است.
احمدی نژاد با بیان اینکه 23 روستا گازرسانی، 6 سالن ورزشی به بهره برداری، 5 مجتمع فرهنگی هنری احداث و تجهیز
6 و مرکز بهداشتی درمان در این شهرستان ساخته شد و در مرحله نهایی است، اضافه کرد: قرار بود یک بیمارستان 400 تختخوابی مجهز نیز احداث شود که زمینش انتخاب شد، بودجه گذاشتیم و امیدواریم مسئولان مربوطه همت کنند ساختش به اندازه مقدماتش طول نکشد و سریعتر کارها را انجام و در اختیار مردم قرار دهند.
وی در خصوص ساخت ورزشگاه در اسلامشهر نیز گفت: کارهای مقدماتی انجام و پیمانکار انتخاب شد که از همین جا از پیمانکار، سازمان تربیت بدنی و وزارت مسکن و شهرسازی می‌خواهم این ورزشگاه را به سرعت بسازند و در اختیار جوانان اسلامشهر قرار دهند.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: یک مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای نیز قرار بود ساخته شود که این کار شروع شده است و 30 درصد پیشرفت دارد اما از نظر ما هنوز عقب است چون مراکز آموزشی فنی و حرفه ای که در کشور در دور اول سفرها تصویب کرده بودیم تقریبا همه آنها به پایان رسیده است.
احمدی نژاد گفت:‌ همچنین قرار بود یک شهرک صنعتی برای اسلامشهر احداث شود و زمینش انتخاب و مجوزش صادر شده است و در جلسه دولت بودجه اختصاص خواهیم داد تا این شهرک هرچه زودتر آماده شود و در اختیار صنعتگران و سرمایه گذاران قرار بگیرد.
وی تصریح کرد:‌ مورد دیگری که در سفر قبل تصویب شده بود، این بود که محور اسلامشهر به احمدآباد مستوفی چهار خطه و دو بانده شود که کارش آغاز شده است و انشاء الله در جلسه دولت بودجه بیشتری اختصاص خواهیم داد تا به سرعت تمام شود.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه اتصال خط قطار شهری به شهرستان‌های اطراف تهران از مدت‌ها پیش در دولت مطرح شده است، افزود: در این سفر اتصال قطار شهری به اسلامشهر به تصویب نهایی دولت خواهد رسید.
احمدی نژاد در خصوص رفع مشکل مسکن در این شهرستان نیز خاطر نشان کرد: برای رفع معضل مسکن در استان تهران موانع طرح مسکن مهر برطرف شده است و مصوب شد در شهرهایی که وزارت مسکن زمین ندارد، زمین هایی خریداری شود و در اختیار زوج های جوان استان قرار بگیرد.
رئیس جمهور ادامه داد: برای اشتغال جوانان نیز دولت طرح جامعی به عنوان بنگاه‌های زود بازده را تصویب کرد تا از طریق آن منابع ارزان بانکی در اختیار جوانان مستعد قرار بگیرد اما به سبب برخی تبلیغات دروغ و ارائه گزارش های غلط از سوی برخی افراد ادامه این طرح روند کندی پیدا کرد اما دولت با جلسات کارشناسی مجدد راهها را باز کرد و بودجه کافی اختصاص داده شد.
وی همچنین از ایجاد بازارچه صنایع دستی در اسلامشهر خبر داد و افزود: در بخش کشاورزی هم برای تکمیل شبکه‌های آبیاری اسلامشهر بودجه‌ای تصویب خواهد شد.
احمدی نژاد اظهار داشت: احداث چند مجموعه ورزشی در چهار دانگه، احمدآباد، اسلامشهر، گلستان و برخی روستاها از دیگر مصوبات هیئت دولت خواهد بود.
رئیس جمهور از استاندار تهران پیگیری نحوه عملکرد و خدمتگزاری مدیران اسلامشهر به مردم این شهرستان را خواستار شد و افزود: قبل از استقرار در جایگاه سخنرانی، شما من را از برخی مشکلات آگاه کردید اما حرفی که از شما زیاد شنیدم و امیدوارم درست نباشد این بود که برخی مسئولان در این شهرستان آن طور که باید در خدمت مردم نیستند.
رئیس جمهور خطاب به استاندار تهران که کنارش ایستاده بود، گفت: خود شما می دانید که مردم اسلامشهر جزو بهترین ملت ایران هستند و باید در استان تهران بهترین، توانمندترین و مردمی ترین مدیران را برای اسلامشهر منصوب و گزارش آن را به من ارائه کنید.