ایران رئیس اسکاپ شد

 

جمهورى اسلامى ایران به ریاست کمیته دوم کمیسیون اقتصادى و اجتماعى سازمان ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه موسوم به "اسکاپ" برگزیده شد.


به گزارش واحد مرکزی خبر ، در اجلاس سالانه کمیسیون اسکاپ که در مقر این کمیسیون در بانکوک پایتخت تایلند در حال برگزارى است "مجید بیزمارک" سفیر جمهورى اسلامى ایران ریاست کمیته دوم را عهده دار شد.

در این کمیته سیاست هاى کلان کاهش فقر و توسعه همه جانبه ، تجارت و سرمایه گذارى ، حمل ونقل ، محیط زیست و توسعه اجتماعى بررسى شد.

همچنین هیات بلندپایه اى از جمهورى اسلامى ایران در این اجلاس حضور فعال دارد.

در اجلاس این دوره اسکاپ موضوع تاسیس مرکز مدیریت بلایاى طبیعى سازمان ملل در جمهورى اسلامى ایران در دستور کار قرار دارد و اسناد مقدماتى براى تصویب نهایى اجلاس وزیران کشورهاى عضو اسکاپ آماده خواهد شد.

کمیسیون اقتصادى و اجتماعى سازمان ملل براى آسیا و اقیانوسیه(اسکاپ) یکى از کمیسیونهاى منطقه اى پنجگانه سازمان ملل براى توسعه اقتصادى و اجتماعى است که با نظارت شوراى اقتصادى و اجتماعى این سازمان فعالیت مى کند.

اسکاپ نهاد اصلى و مرکزى براى اجراى برنامه ها و فعالیتهاى سازمان ملل در حوزه توسعه آسیا و اقیانوسیه است. قلمرو این نهاد از روسیه تا زلاندنو و مرزهاى غربى تا شرقى آن از ترکیه تا جزیره کریباتى در اقیانوس آرام است و سه میلیارد نفر را تحت پوشش دارد.

اسکاپ 53 عضو اصلى و 9 عضو پیوسته دارد و هدف اصلى آن ، پیشبرد و توسعه فعالیتهاى اقتصادى و اجتماعى در منطقه آسیا و اقیانوسیه است که از طریق ارائه خدمات مشورتى به کشورهاى عضو ، ارائه برنامه هاى آموزشى ، تبادل تجربیات و اطلاعات ، برگزارى همایشها ، کارگاههاى آموزشى ، انتشار کتب و نشریات ، برنامه هاى ظرفیت سازى ، همکاریهاى فنى و ایجاد شبکه هاى همکارى در حوزه هاى مختلف اهداف خود را پیگیرى مى کند.

اسکاپ همکاریهاى نزدیکى با نهادها و کارگزاریهاى تخصصى سازمان ملل دارد و اعضاى اصلى و پیوسته اسکاپ در نشست هاى سالانه کمیسیون که نهاد اصلى و تصمیم گیرنده است در سطح وزیران شرکت مى کنند.

کمیته هاى موضوعى ، کمیته هاى فرعى و دو ارگان ویژه که نهادهاى بین کشورها در ساختار اسکاپ محسوب مى شوند ، در ارائه پیشنهادها و هدایت کار کمیسیون نقش دارند.

همچنین کمیته مشورتى نمایندگان دائم کشورها نزد اسکاپ که متشکل از نمایندگان حاضر در سفارتخانه هاى کشورها در بانکوک است ، ماهانه براى ارایه مشورت به دبیر اجرایى اسکاپ و انعکاس دیدگاههاى موردنظر در مقر اسکاپ تشکیل جلسه مى دهد.

دبیرخانه اسکاپ بازوى اجرایى و هماهنگ کننده فعالیتها وتصمیمات کمیسیون ، کمیته ها ،ارگانهاى ویژه و مراکز وابسته به اسکاپ است.

اسکاپ داراى چهار مرکز منطقه اى در هند ، ژاپن ، اندونزى و چین است که این سازمان را در تحقق اهدافش در حوزه هاى آمار ، انتقال فناورى ، کاهش فقر و ماشین آلات و محصولات کشاورزى یارى مى کند.