روابط ایران و آمریکا در گرو تصمیم دولت آمریکا است
 
رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما خواهان صلح و دوستی و احترام متقابل و عدالت هستیم گفت: روابط ایران و آمریکا در گرو تصمیم دولت آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری مهر ، محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی اختصاصی با شبکه «ای.بی.سی» آمریکا به سوالات مجری این شبکه درباره مسائل داخلی و بین المللی پاسخ داد.

رئیس جمهور با اشاره به برنامه های دولت جدید ، آمریکا تصریح کرد: سیاست های آمریکا باعث مشکلات فراوان برای ملت آمریکا شده است و اوباما باید تصمیمات بزرگی در تغییر اساسی این سیاست ها بگیرد.

 سیاست خارجی ایران براساس عدالت است

احمدی نژاد با بیان اینکه ملت ایران خواهان صلح و امنیت است،اظهار داشت: ملت ایران تمایل دارد مناسبات جهان براساس دوستی و عدالت باشد و البته سیاست های آمریکا هم باید بطور اساسی تغییر کند.

وی افزود: سیاست خارجی ایران برای ساختن دنیایی پر از شور و بر اساس عدالت است.

رئیس جمهور درباره رابطه ایران با آمریکا گفت: دولت آمریکا 29 سال قبل بصورت یکطرفه رابطه با ایران را قطع کرد و در طول 29 سال در همه حال علیه ایران بود و 8 سال جنگ توسط صدام به ایران تحمیل شد.آنها می خواستند ایران نباشد و حالا اگر می گویند دست از دشمنی برداشته اند این چیز خوبی است . دولتی تا امروز می گفته شما را می کشیم اما امروز می گوید نمی کشیم که این برای برقراری رابطه کافی نیست.

 آماده گفتگو بر اساس احترام و عدالت هستیم

احمدی نژاد ضمن اشاره به نامه خود به اوباما افزود: با این که مردم ایران از رفتار دولت آمریکا راضی نیستند، بنده پیام تبریک برای اوباما فرستادم ما از گذشته آماده گفتگو براساس احترام و عدالت بودیم و از شعار تغییر اوباما استقبال کردیم و اعلام کردیم منتظر تغییر هستیم.

وی افزود: ما در عراق برای تامین امنیت و کمک به روند سیاسی با آمریکا براساس صداقت ، احترام و عدالت گفتگو کردیم.

رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی در خصوص پیش شرط برای مذاکره با آمریکا اظهار داشت:اگر قرار بود پیش شرطی گذاشته شود ما از ابتدای کودتا علیه دولت ملی ایران از 50 سال قبل و حمایت از صدام شروع می کردیم.ما هیچ گونه پیش شرطی قرار ندادیم و گفتیم ما همیشه آماده گفتگو براساس احترام و عدالت هستیم.

 مسائل جهان باید بر مبنای منطق و عدالت حل شود

احمدی نژاد با بیان اینکه اتفاقات جهان باید بر مبنای منطق و عدالت و گفتگو حل شود،گفت:باید زمینه ای را فراهم کرد که همه ملت ها و دولت ها در مدیریت جهان نقش داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه همه ملت ما باید به هم احترام بگذارند، پیشنهاد داد ملت ها برای خلع سلاح و رفع مشکلات اقتصادی و اختلافات در جهان مشارکت کنند.

 موضوع هسته ای باید در چارچوب آژانس حل شود

رئیس‌جمهور در خصوص موضوع هسته ای ایران گفت: موضوع هسته ای متعلق به گذشته است و باید در چارچوب آژانس حل شود، زیرا فعالیت های هسته ای ایران در چارچوب مقررات و حقوق قانونی می باشد.

وی بهترین راه برای تعامل درباره موضوع هسته ای ایران را اجرای درست قوانین دانست و تصریح کرد:ایران به عنوان عضوی از آژانس انرژی اتمی از حقوق خود استفاده می کند.

 مهمترین مشکلات امروز جهان ، نژادپرستی است

احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی در خصوص اجلاس دوربان-2 در ژنو اظهار داشت:انتظار داشتم اوباما در اجلاس ژنو شرکت می کرد زیرا مهمترین مشکلات امروز جهان، نژاد پرستی و تبعیض نژادی است. ملت ها انتظار داشتند اوباما در اجلاس حاضر و صریحاً نژاد پرستی را محکوم می کرد. کنفرانس ژنو برای مبازه با نژادپرستی بود و همه باید فعال شرکت کنند.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: در اروپا به پیامبران الهی توهین می کنند و آن را آزادی بیان و عقیده تحلیل می کنند، اما تعجب می کنم چرا حاضر نیستند نظر مخالف خود را گوش دهند .

وی با طرح این سوال که چرا دولت های اروپا و آمریکا کاملا از رژیم صهیونیستی حمایت می کنند، ادامه داد:اگر یک هزارم جنایات رژیم توسط یک دولت دیگر علیه اروپا انجام می شد آیا عکس العمل اروپایی ها و آمریکایی ها این بود. دولت های غربی نقش دوگانه بازی می کنند از یک سو از همه جنایات رژیم صهیونیستی حمایت می کنند و از سوی دیگر شعار حقوق بشر علیه مخالفان رژیم صهیونیستی می دهند .

وی در خصوص هولوکاست به مجری شبکه ای.بی.سی گفت: من چند سئوال دارم . سوال اول اینکه اگر هولوکاست اتفاق افتاده در کجا اتفاق افتاده؟ چرا باید مردم فلسطین تاوان آن را بپردازند؟ و دیگر اینکه چرا می خواهند یک حادثه تاریخی تبدیل به مسئله مقدس شود و هیچ کس سئوال و تحقیق نکند؟اگر مسئله تاریخی است چرا رسانه های غربی اینقدر حساس هستند و نمی خواهند این موضوع باز شود؟

خواستار حقوق قانونی ملت فلسطین هستیم

احمدی نژاد خواستار حقوق قانونی ملت فلسطین شد و تصریح کرد: باید به ملت فلسطین اجازه داده شود سرنوشت خودشان را تعیین کنند . شناسایی حق تعیین سرنوشت از سوی ملت فلسطین ریشه حل مشکلات است . تجربه 60 ساله نشان داده برخوردهای ناعادلانه و غیر انسانی در فلسطین راه به جایی نخواهد برد. جنایت رژیم صهیونیستی در کشتار مردم غزه و قتل عام آنها اشتباه بزرگی بود.

مطمئن هستم با رکسانا صابری به عدالت رفتار می شود

رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت رکسانا صابری گفت: در ایران دستگاه قضایی مستقل از دولت است. مطمئن هستم با وی به عدالت رفتار می شود و از حقوق خودش می تواند استفاده کند.مطمئن باشید در ایران حق ضایع نمی شود.

ما خواهان صلح و دوستی و احترام متقابل و عدالت هستیم
احمدی نژاد با بیان اینکه ماخواهان صلح و دوستی و احترام متقابل و عدالت هستیم،گفت: روابط ایران و آمریکا در گرو تصمیم دولت آمریکا است. امیدوارم دولت آمریکا تغییرات اساسی ایجاد کند .سیاست آمریکا باعث تقویت افراط گرایی و گسترش تروریسم در جهان می شود.