مرور ولایتی بر تاریخچه خلیج فارس

 

استعمار انگلیس با انگیزه سیاسی نخستین بار سال 1957 نام مجعول را در کتاب حباب های طلایی بکاربرد.


به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر علی اکبر ولایتی مشاور بین الملل مقام معظم رهبری با بیان این مطلب در نخستین همایش خلیج فارس طرح تدوین دانشنامه ، افزود مردم ما به حق واکنش بسیار به جا و فراگیری نسبت به استفاده از نام مجعول بر خلیج فارس نشان دادند .

ولایتی خلیج فارس را سومین خلیج بزرگ دنیا نامید و گفت برای نخستین بار داریوش دریایی را که از پارس می آید به نام خلیج فارس نامید و بعدها در منابع یونانی و رومی بطور مکرر این نام تکرار شد .

مشاور بین الملل مقام معظم رهبری با قرائت فهرست بی شماری از کتابهایی که نام خلیج فارس به فارسی، عربی وزبانهای دیگر آمده است گفت کارگزاران دولت انگلیس به قصد تفرقه بین ایران و کشورهای عربی منطقه این نام را جعل کردند.

ولایتی با اشاره به اولین اعتراض رسمی ایران به کاربرد نام جعلی برای خلیج فارس گفت نخستین اعتراض در 13 مرداد سال 1337 به دولت عراق شد که آن زمان عبدالکریم قاسم ریاست حکومت این کشور را برعهده داشت .

ولایتی درباره اعتراض های متعدد ایران به کاربرد واژه جعلی در زمان تصدی مسئولیت وزارت خارجه گفت دریکی از مذاکرات با طارق عزیز ، در حضور پرز دکوئیاردبیر کل وقت سازمان ملل متحد، طارق عزیز نام جعلی را به کار برد که اعتراض کردم که تنها واژه های رسمی و قانونی باید بکارگرفته شود و دبیرکل وقت سازمان ملل این تذکر را وارد دانست .

ولایتی همچنین از زحمات سید محمد کاظم موسوی بجنوردی رییس مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی قدردانی کرد و گفت پایه گذاری این مرکز و دایره المعارف خلیج فارس حکایت از همت بلند و کوشش خستگی ناپذیر وی دارد.