جمع‌آوری اطلاعات طرح جامع مدیریت پسماند در کرمان

قائم‌مقام و معاون خدمات شهری، شهرداری کرمان گفت: جمع‌آوری اطلاعات لازم برای انجام طرح مدیریت پسماند شهر کرمان با همکاری شرکت مهندسان مشاور توسعه پایدار شمالگان آغاز شد.


حسین کردی امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: انجام مطالعات طرح جامع مدیریت پسماند شهر کرمان شامل مراحل شناسایی، مستندسازی وضعیت موجود، امکان‌سنجی و ارائه گزینه‌های مناسب مدیریت پسماند و همچنین ارائه راهکارهای مناسب بر‌اساس نتایج حاصله است.
وی تصریح کرد: در این مطالعات سرانه تولید زباله توسط هر خانوار برای برآورد تولید زباله شهر کرمان محاسبه می‌شود.
کردی خاطرنشان کرد: برای جمع‌آوری اطلاعات کارشناسان شهرداری با همکاری مشاوران، به منازل برخی شهروندان مراجعه می‌کنند و از طریق آموزش چهره به چهره روش تفکیک انواع زباله‌های خشک و تر را به شهروندان آموزش می‌دهند و با در اختیار گذاشتن کیسه‌های زباله رنگی و بروشور‌های حاوی مطالب مرتبط با بحث تفکیک و بازیافت زباله از شهروندان درخواست می‌شود که در زمان تعیین شده، زباله‌ها را به صورتی که به آنها آموزش داده شده، جمع‌آوری کنند تا در موعد مقرر همکاران ما زباله‌ها را تحویل گیرند.
وی ادامه داد: پس از انجام آموزش‌های لازم و جمع‌آوری زباله‌ها کار اصلی همکاران ما در آنالیز فیزیکی و شیمیایی پسماندهای خانگی آغاز می‌شود که بر اساس آن زباله‌ها جداسازی و وزن اجزای زباله خشک، تر و همچنین میزان حجمی زباله و برآورد تولید زباله خانوار مشخص می‌شود.
کردی عنوان داشت: با توجه به اینکه سرانه تولید زباله در خانوار به عوامل متعددی از جمله تعداد افراد خانوار، میزان تحصیلات، درآمد و ... بستگی دارد، لذا برای گردآوری اطلاعات صحیح‌تر فرم‌هایی آماده شده تا همکاران هنگام مراجعه به شهروندان برخی اطلاعات را از خانواده‌ها دریافت کنند، بنابراین از شهروندان می‌خواهیم با توجه به اینکه این طرح به صورت نمونه در چهار محله با بافت‌های مختلف در حال انجام است، مانند همیشه ما را در تهیه اطلاعات یاری کنند.
وی با اشاره به اینکه طی یک سال و در هر فصل نمونه‌گیری در همان مکان‌ها تکرار می‌شود، اضافه کرد: پس از انجام این مطالعات ظرفیت کارخانه بازیافت و تولید کمپوست شهر کرمان نیز تعیین می‌شود.
کردی در پایان افزود: همکاران ما طی سه روز آموزش‌های لازم را به شهروندان در محله‌های مشخص ارائه می‌دهند و در مدت یک هفته نیز به جمع‌آوری نمونه‌ها اقدام می‌کنند.