انتخابات خرداد در ایران و لبنان؛هدف پروژه "ژوئن داغ"

 

ماه ژوئن به دلیل برگزاری دو رویداد انتخاباتی (یکی در ایران و دیگری در لبنان) از اهمیت ویژه ای برای نظام سلطه بین المللی به رهبری آمریکا برخوردار است.


* پیش گفتار
انقلاب اسلامی ایران و پدیده بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه آغاز قطب بندی جدیدی بود که بر اساس آن کشورها و جریان های سیاسی منطقه را به دو خط سازش و مقاومت تقسیم کرد.
آمریکا که تا دیروز بازیگر قدرتمند این صحنه بود و درگیری خود را با دیگر رقیبان تنها بر سر مسئله میزان بهره مندی از منافع بدست آمده در پروژه های استعماری می دید ، در برخورد با مسائل منطقه ای و گاه بین اللملی ، خود را در مواجهه با گفتمان جدیدی دید که بر اساس اندیشه های اسلام ناب به پرچمداری رهبر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) مبنی بر نفی سلطه ، استقلال خواهی و رهایی مستضعفین جهان از زیر بار ظلم در جای جای جهان اسلام و حتی حوزه های دیگر در تضاد با منافع استکباری و زیادی خواهی غرب خاصه پدیده تحمیلی رژیم صهیونیستی با کار ویژه حفاظت از منافع جریان زر و زور و تزویر در حال شکل گیری بود .
تلاش برای مهار موج بیداری اسلامی در منطقه که با تاکتیک های گوناگونی دنبال می شد مقدمه ای گردید تا دستگاه دیپلماسی آمریکا در حوزه نرم با شناسایی خط وابسته گرایی در کشورها براساس جریان پژوهی و حتی گروه های سیاسی بر اساس شخصیت پژوهی ضمن تقویت این خرده ابزارهای استعمار نوین تاکتیک قدیمی تغییر در هدف گذاری را با رویکرد ایجاد انحراف از خط اسلام ناب با شاخصه های جهاد و شهادت به سوی اسلام آمریکایی با ویژگی سلطه پذیری و سازش دنبال نماید.
انتخابات در کشورهای هدف آمریکا و جریان سلطه با توجه به امکان مدیریت افکارعمومی و توانمندی رسانه ای ناتوی فرهنگی در عملیات روانی بستر مناسبی است که این جریان با طرح دو سئوال یکی در نفی چه کسی و یا چه جریانی بر اساس منافع ما نباید پیروز انتخابات باشد و دیگری در اثبات چه کسی و یا چه جریانی بر اساس منافع ما باید پیروز انتخابات باشد؛ دنبال می کند و با توجه به شرایط محیطی می کوشد راهبرد خود را در این کشورها بر اساس حفظ منافع منطقه ای تحمیل کند.

* بررسی خاستگاه نظام سلطه
موعد برپایی انتخابات لبنان 7 ژوئن(17 خرداد) است و 702 نامزد که شمار آنان در تاریخ انتخابات پارلمانی این کشور بی سابقه است، برای احراز 128 کرسی پارلمان، رقابت خود را در حالی آغاز کرده اند که توطئه آمریکا و مهره های منطقه ای آن برای مداخله در رقابت های انتخاباتی لبنان از ماه ها قبل آغاز شده است .
روزنامه "الاخبار" لبنان در تحلیلی از اقدامات آمریکا می نویسد: « سفارت آمریکا، گروهی از دیپلمات ها را مکلف کرده اوضاع گروه سیاسی ‎ 14مارس (جریان وابسته به غرب ) به ویژه حزب "کتایب" به ریاست امین جمیل و حزب "نیروهای لبنانی" به ریاست سمیر جعجع را که از احزاب مسیحی هستند پیگیری کنند و از دیپلمات های خود خواسته، نیازها برای فشار بر ولید جنبلاط رییس حزب "سوسیالیست ترقیخواه" از سران دروزی و سعدالدین حریری رییس جریان "آینده" از سران مسلمان را به منظور عقب کشیدن از برخی خواسته‌های خود به سود دو طرف مسیحی یاد شده بررسی کنند. پیگیری دایره‌های انتخاباتی دارای مبارزه داغ از جمله دایره اول بیروت ، صیدا ، متن شمالی و زحله، پیگیری نسبت رأی دهی نزد طرفداران حزب الله و طرفداران رقیبان این حزب به ویژه آنهایی که به حمایت مستقیم از آمریکا دست یافته اند، از جمله مسایل مورد پیگیری سفارت آمریکاست. »
در ادامه برنامه طراحی شده و تنها شش هفته قبل از برگزاری انتخابات "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا در سفری غیر منتظره به لبنان در مداخله ای آشکار در امور داخلی این کشور ضمن حمایت آشکار از گروه 14 مارس بیان کرد: « فراتر از انتخابات، ما به حمایت از صداهای اعتدال و میانه ‌رو در لبنان ادامه خواهیم داد و نهادهای مسئول دولت لبنان نیز در این راستا سخت تلاش می‌کنند. ما ایمان داریم که ملت لبنان نمایندگان خود را در انتخاباتی عادلانه و شفاف به دور از هرگونه خشونت و همچنین بدون هرگونه تأثیر عوامل بیگانه انتخاب خواهند کرد. »
این سخنان با اعتراض شخصیت ها و محافل سیاسی لبنان مواجه گردیده است. بر این اساس "نواف الموسوی" نامزد جنبش حزب الله لبنان در انتخابات پارلمانی بیان داشت: « آنچه دولت آمریکا در لبنان انجام می دهد دخالت در امور داخلی لبنان است. سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا و برخی سازمان های اطلاعاتی عربی تنها به تزریق پول در روند انتخابات آتی لبنان اکتفا نکرده اند، بلکه بر روند انتخابات به شکل عملی نظارت دارند و در آن مداخله می کنند. »
روزنامه لبنانی الاخبار در شماره روز چهارشنبه 8 آوریل نوشت : « عربستان در انتخابات پارلمان لبنان مداخله می کند و نامزد شدن فؤاد سنیوره نخست وزیر لبنان در انتخابات آتی نیز به خواست عربستان صورت گرفته است. » روزنامه لبنانی "الدیار" نیز به نقل از منابع سیاسی لبنان نوشت : « نامزدی سنیوره در انتخابات پارلمانی به عنوان فردی که وابسته به جریان 14 مارس است، حاکی از نگرانی این جریان از شکست در انتخابات می باشد. »
در این ارتباط نیز "محمد رعد" رئیس فراکسیون حزب الله در پارلمان کنونی لبنان با انتقاد از اظهارات "میشل سیسون" سفیر آمریکا در لبنان که گفته است حزب الله خطری برای لبنان و منطقه است اعلام کرد: « اگر منظور سفیر آمریکا از خطر حزب الله خطر برای رژیم صهیونیستی است، جنبش مقاومت حزب الله با کمال افتخار اعلام می کند که مقاومت خطر واقعی برای رژیم صهیونیستی و طرح های آن در منطقه خاورمیانه است. »
آنچه که از بررسی این اظهارات مشخص می گردد برنامه ریزی سیاسی، تبلیغاتی و مالی سازمان یافته ای است که تلاش می کند جریان 8 مارس به رهبری سید حسن نصرالله پیروز انتخابات نباشد.

دیگر رویداد مهم انتخاباتی منطقه یعنی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در 12 ژوئن (22 خرداد) برگزار می شود. پایگاه خبری عبری زبان "معاریو" در همین خصوص نوشت : « مقامات تل‌آویو از انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور آینده ایران ناخرسندند و علیه پیروزی وی در انتخابات آینده ایران شروع به برنامه ‌ریزی کرده‌اند. رئیس‌جمهور فعلی ایران، همواره سیاستی ضد اسرائیلی در پیش‌ گرفته و اسرائیل را به عنوان غده سرطانی معرفی کرده است و چنین فردی هرگز نباید در جایگاه ریاست جمهوری ایران، به ریاست ضد اسرائیلی خود ادامه دهد. »
روزنامه "القدس العربی" نیز در مقاله‌ای با عنوان «ایران ذهن نتا‌نیاهو را به خود مشغول کرده است» نوشت: رهبران اسراییل به خوبی می‌دانند که ایران امروز به غنی‌سازی اورانیوم دست یافته و نیز این را به خوبی می‌دانند که احمدی نژاد حتماً در انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران پیروز خواهد شد. »
"برنارد کوشنر" وزیر امور خارجه فرانسه در گفتگو با شبکه تلویزیونی "سی ان ان" آمریکا، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایران اظهار داشت : « از تحرک مخالفان دولت آقای احمدی نژاد بسیار خوشحالم. مخالفان در ایران فعال هستند و از آن طرف، انتخابات نزدیک است و ما مثل همیشه دوست داریم مخالفان به قدرت برسند نه اینکه آقای احمدی نژاد در قدرت بماند. البته من می دانم که این یک رؤیاست، اما سرانجام یک زمانی این مسأله حل می شود. »
در نگاه اجمالی به این بیانات و موضع گیری ها می توان دریافت دشمنان ملت ایران صرف نظر از علاقه مندی آنان به پیروزی کدام گروه و یا فرد دیگر امیدوارند آقای دکتر احمدی نژاد پیروز انتخابات دهم نباشد.

* نتیجه گیری
در پایان می توان نتیجه گرفت برنامه نظام سلطه بین المللی در "ژوئن داغ" منطقه خاورمیانه عدم موفقیت گفتمانی است که در یک سوی آن سید حسن نصرالله و در سوی دیگر محمود احمدی نژاد بر اساس اندیشه های اسلام ناب و پیروی از ولایت فقیه منافع استکبار جهانی را با چالش جدی روبرو کرده است و امید و آرزوهای شیطان بزرگ و شیاطین کوچک را در مورد پیروزی مجدد جریانی به اصطلاح میانه رو و در حقیقت وابسته گرا و یا خود باخته به غرب را نظر به پایگاه مردمی و محبوبیت بالای این دو شخصیت برجسته با مشکل جدی روبرو کرده است .
به بیان بهتر ، آنچه غرب را نگران ساخته قدرت گیری جریانی در خاورمیانه است که گفتمان "مقاومت" را در این منطقه نمایندگی می کنند و در پرتو اقبال عمومی ملت و پیروزی هایی که به دست آورده اند اندیشه پایداری را به دیگر نقاط جهان تسری می بخشند. شکست سختی که رژیم صهیونیستی و هم پیمانان غربی و عرب آن در جنگ 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه متحمل شده اند ، هزینه گزافی را بر آنان تحمیل کرد از این رو، چندان هم بعید به نظر نمی رسید که تحولات ایران و لبنان از سوی آنان پیگیری شده و تحرکاتی در جهت به قدرت رساندن جریان "وابسته گرا" در این کشورها انجام دهند. بدون تردید، مردم آزاده ایران و لبنان از این حرکت های شیطانی آگاهند و با مشارکت سیاسی در انتخابات به جریاناتی رأی خواهند داد که از یکسو ملت را نمایندگی می کند و از سوی دیگر بر مقاومت و ایستادگی در مقابل زورگویان تأکید دارند.  
 
*مهدی اقراریان -ایرنا