لبخند پسته ایرانی به بازار اروپا

 

با تلاش کارشناسان فنی و علمی جمهوری اسلامی ایران، مقررات سخت گیرانه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، برای صادرات پسته ایران به این کشورها لغو شد.


به گزارش واحد مرکزی خبر از رم، نمایندگان 180 کشور جهان امروز در سی و دومین نشست سازمان بین المللی تدوین استانداردهای مواد غذایی موسوم به( کودکس)که در مقر سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در رم برگزار شد پس از گذشت 9 سال به صورت اجماع رسما تدوین 3 استاندارد بین المللی پسته را به تصویب نهایی رساندند.

با مقررات جدید پیش بینی می شود صادرات پسته ایران به اروپا حدود30 درصد افزایش یابد.

خانم کارن هولباک رییس امریکایی این نشست در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار صدا و سیما در رم با تقدیر از متخصصان ایرانی برای تدوین استاندارد نمونه برداری در خصوص افلاتوکسین در پسته گفت: حضور فعال کارشناسان ایران در پروسه تدوین و به ثمر رساندن این استاندارد بسیار دشوار، چشمگیر بود و من به ایران برای این موفقیت مهم تبریک می گویم.

جواد توکلیان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در فائو هم با مهم خواندن این موفقیت برای کشورمان گفت: ما امیدواریم جمهوری اسلامی ایران همانطوریکه در زمینه پسته دستاورد بسیار مهمی در جهان کسب کرد بتواند در زمینه سایر محصولات کشاورزی صادراتی دیگر مانند انار هم این موفقیت را به دست بیاورد.

سنجای داوه مدیر مرکز توسعه محصولات کشاورزی صادراتی هندوستان نیز به خبرنگار صدا و سیما گفت: ایران در حوزه پسته و موضوع افلاتوکسین فعالیت خوبی انجام داد و امیدواریم که همین تلاش را در خصوص استاندارد انار هم بتواند انجام دهد.