مبارزه با طاعون در دستور کار دامپزشکی کرمان قرار گرفته است

 مدیرکل دامپزشکی کرمان با اشاره به درصد بالای تلفات طاعون در صورت شیوع بیماری گفت: مبارزه جدی با بیماری طاعون دامی در دستور کار جدی دامپزشکی استان قرار گرفته است.


غلامرضا زید آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهار داشت: کنترل و ریشه کنی بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک جزو اولویتهای اول برنامه توسعه دامپزشکی استان کرمان قرار گرفته است.

وی افزود: بررسی و کنترل بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام از وظایف مهم دامپزشکی است.

وی با اشاره به مخاطراتی که این بیماری در جمعیت دامی استان ایجاد می کند، گفت: مخاطرات بهداشتی بیماری مذکور بسیار خطرناک بوده و در همین راستا ورود دام از استانهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان با توجه به تلفات گسترده در کانون این بیماری به شدت کنترل می شود.

زید آبادی خاطرنشان کرد: در همین راستا با واکسینه کردن تمام جمعیت دامی در سه کیلومتری کانون این بیماری، قرنطینه منطقه درگیر بیماری و تشخیص و نمونه برداری سریع از دامهای مشکوک در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی و مسری بوده که در صورت مشاهده تلفات بین 20 تا 90 درصد به جمعیت دامی خسارت وارد می کند.

مدیرکل دامپزشکی کرمان اضافه کرد: از مهمترین علائم این بیماری وجود جراحت در اطراف لب، اسهال، ترشحات چرکی از بینی و چشم و در نهایت مرگ دام به خصوص در دامهای جوان خواهد بود.