سالانه 20 درصد هزینه های تولید پسته افزایش می یابد
 
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمان گفت: سالانه 20 تا 25 درصد هزینه های سرباری تولید محصول پسته افزایش می یابد.

محسن جلال پور در گفت و گو با ایرنا افزود: بیش از 85 درصد پسته ایران صادراتی است و به دلیل بحران اقتصادی جهان و عدم وجود تورم در سایر کشورها، قیمت پسته صادراتی افزایش نیافته است.
وی تاکید کرد: نرخ ارز در هشت سال گذشته ثابت مانده و محصول پسته در حال از دست دادن بازار خود در جهان است.
جلال پور با اشاره به اینکه ایجاد توازن بین نرخ پسته در داخل و خارج کشور کار سختی است، گفت: تمامی تولید کنندگان، صادرکنندگان و فرآوری کنندگان پسته باید شرایط را درک کنند و توقع افزایش درآمد نداشته باشند.
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمان ادامه داد: برای رفع این مشکل پیشنهاد اهدا جوایز صادراتی و یارانه های صادراتی برای فعالان پسته را داریم و همچنین باید تدابیری اندیشیده شود تا خسارت صادرکنندگان به صورت روزانه به آنها پرداخت شود.
جلال پور، اجرای طرح های راهبردی در صنعت پسته را از جمله امکان صادرات پسته به اروپا و تصویب پایانه صادراتی پسته را از اقدامات انجام شده در رابطه با این محصول دانست.
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: برای حفظ بازار حدود 2/1 تا 5/1 میلیارد دلاری محصول پسته باید با گسترش شیوه های صحیح باغبانی تلاش شود.
وی در ادامه گفت: کاهش درصد آلودگی پسته، چگونگی مقابله با بحران آب در باغات، افزایش بهره وری با روش های اطلاع رسانی و ترویجی از کارهای انجام شده می باشد.