کشف جسد مومیایی یک نوزاد قجری در کرمان

 

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: دو قاچاقچی که قصد داشتند جسد یک نوزاد را به عنوان مومیایی به فروش برسانند، دستگیر شدند.


سرهنگ "محمدرضا هاشمی نژاد" دیروز در گفت و گو با ایرنا افزود: با انجام اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی ماموران این یگان با همکاری حوزه انتظامی ماهان، دو کلاهبرداری که قصد انجام این کار را داشتند، دستگیر شدند.
وی تصریح کرد: این افراد قصد داشتند جسد این نوزاد را از شهرستان بم به کرمان انتقال دهند که با انجام عملیات تعقیب و مراقبت در طول مسیر، دستگیر و تحویل مراجع قضایی گردیدند.
وی اضافه کرد: آنان همچنین قصد داشتند جسد یاد شده را بیش از 10 میلیارد ریال به فروش برسانند.
به گفته سرهنگ هاشمی نژاد، به همراه این جسد دو شی شامل یک عطردان شیشه ای و یک انگشتر مسی که گفته می شود مربوط به دوره اسلامی است نیز از قاچاقچیان به دست آمد.
وی اضافه کرد: کارشناسان ارزش این دو شیی را حدود 200 میلیون ریال برآورد کرده اند.
کارشناس باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: جسد این نوزاد حداکثر مربوط به دوره قاجاریه می باشد که به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی پوست روی استخوان آن به خوبی حفظ شده است.
"نادر علیدادی سلیمانی" با تاکید بر اینکه این جسد به هیچ عنوان مومیایی نمی باشد، اضافه کرد: قاچاقچیان قصد داشتند آن را به نام مومیایی به فروش برسانند.
وی با بیان اینکه این جسد بر اساس مطالعات باستان شناسی فاقد هر گونه ارزش فرهنگی، تاریخی و قیمتی است، تاکید داشت: این جسد به شیوه تدفین اسلامی و احتمالا درون مجموعه ارگ بم دفن شده بود.
این کارشناس باستان شناسی با اشاره به اینکه این اقدام در راستای رونق بخشیدن به خرید و فروش آثار عتیقه محسوب می شود،خاطر نشان کرد: به همین علت سازمان میراث فرهنگی از این قاچاقچیان شاکی است و پرونده آنها از طریق مراجع قضایی دنبال خواهد شد.