توسعه اقتصادی، مهمترین هدف اتاق بازرگانی استان کرمان اعلام شد

 

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمان، بسترسازی و فراهم کردن زمینه های لازم در جهت توسعه اقتصادی را مهمترین هدف این مجموعه عنوان کرد.


"محسن جلال پور" روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اتاق بازرگانی جایگاه رشد و تعالی بخش خصوصی در استان کرمان به شمار می رود.
وی تاکید کرد: طی سال های گذشته مسایل فرهنگی، درمانی، آموزشی، شهرسازی و بسیاری از مسایل اجتماعی که پیش نیاز توسعه اقتصادی هستند، مورد توجه جدی این مجموعه قرار گرفته است.
به گفته وی، بر اساس کار تحقیقاتی صورت گرفته در سال 86 توسط این اتاق، دلایل توسعه نیافتگی استان به رغم امکانات و ظرفیت های فراوان آن مورد بررسی قرار گرفت.
جلال پور افزود: بر اساس این تحقیق مسایل فرهنگی و امنیتی، رفاه شهری، مواردی که با سلامت و تندرستی مردم ارتباط دارد و همچنین امکانات مورد نیاز سرمایه گذار در محل کار خود از جمله عوامل موثر برای عدم حضور سرمایه گذاران در استان کرمان شناخته شدند.
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمان خاطر نشان کرد: بر همین اساس این اتاق با جدیت به دنبال حرکتی سریع در تمامی زمینه ها و بخش های مختلف اجتماعی قرار گرفت.
وی با اشاره به این مطلب که این مهم باعث شد تا در بسیاری از زمینه های ورزشی، سلامت و درمان تلاش های خوبی در استان آغاز شود، ادامه داد: با اقدامات خوبی که در بخش مجموعه های رفاهی صورت گرفته در آینده نزدیک شاهد تحولات اساسی در استان کرمان خواهیم بود.
وی، آغاز عملیات اجرایی بزرگترین باشگاه ورزشی بخش خصوصی کشور با مساحت 110 هکتار پس از ماه مبارک رمضان را به عنوان یکی از حرکت های خوب برشمرد و افزود: با ایجاد چنین زمینه هایی امیدواریم استان کرمان در افق 20 ساله به توسعه مناسب در تمامی بخش ها دست پیدا کند.
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمان از آمادگی این مجموعه برای ظرفیت سنجی امکانات شهرستان ها و تدوین پیشنهادات لازم همراه با کار کارشناسی در راستای تدوین استراتژی توسعه استان کرمان خبر داد.
جلال پور تغییر دیدگاهها در بخش توسعه همراه با تغییر مدیران را باعث آسیب پذیری در بحث توسعه استان دانست و گفت: این مهم باعث شده تا استان در زمینه های صنعتی و معدنی در جایگاه واقعی خود قرار نداشته باشد.
وی توسعه کشاورزی استان را با توجه به بحران آب و ادامه خشکسالی، مشکل ساز دانست و اظهار داشت: در چنین شرایط باید بخش های مختلف صنعتی، معدنی و بازرگانی را در مسیر توسعه قرار داد.
این مسوول وجود 5 معدن از 6 معدن بزرگ کشور در استان کرمان را یکی از مزیت ها و ویژگی های برجسته استان اعلام کرد و افزود: معادن سنگ آهن، زغال سنگ، مس، کرومیت و تیتانیوم 5 معدن اصلی استان کرمان به شمار می روند که معادن مس در سطح کشور رتبه نخست را داشته و بزرگترین معدن سنگ آهن روباز جهان نیز در گل گهر سیرجان واقع شده است.
وی همچنین به تولید سالانه 5/3 میلیون تن محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان اشاره کرد و خاطر نشان کرد: به دلیل نبود امکاناتی چون ماشین آلات، کارخانجان فرآوری و صنایع جانبی این محصولات به بازارهای جهانی راهی ندارند.
جلال پور تصریح کرد: در صورتی که امکانات صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب در استان کرمان فراهم شود می توان محصولات تولیدی جنوب استان را به کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس صادر کرد.
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمان به تولید سالانه دو میلیارد دلار کالاهای صادراتی این استان اشاره کرد و ادامه داد: چنین تولیداتی در صورت وجود امکانات حمل و نقل، بسته بندی، پایانه های صادراتی و به روز کردن امکانات اداری قابل افزایش تا دو برابر در طول سال می باشد.
به گفته جلال پور ، از دو میلیارد دلار کالاهای تولیدی صادراتی استان کمتر از یک میلیارد دلار آن به صورت مستقیم از استان و بقیه نیز پس از بسته بندی از سایر استان های کشور صادر می شوند.
وی ظرفیت اشتغال و درآمد زایی استان کرمان را بالا ارزیابی کرد و گفت: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمان خواهان تعامل مسوولان و تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت جهت به کار گرفتن همه امکانات در رسیدن به توسعه اقتصادی استان است.