چالش بر سر تعیین قیمت جدید پسته

مدیرعامل شرکت تعاونی پسته سیرجان از قیمت گذاری خوب این محصول تا اوایل مهر ماه خبر داد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در آستانه فصل برداشت پسته نرخ گذاری این کالای صادراتی یکی از دغدغه های مهم تولید کنندگان پسته به شمار می رود.
این عده که سال گذشته به دلیل سرمازدگی و خشکسالی با کاهش شدید تولید و خسارات زیادی همراه بودند امسال که به نسبت سال قبل با رشد تولید مواجه اند نمی خواهند این بار از ناحیه «قیمت» متضرر شوند و لذا چشم و گوش خود را متوجه متولیان قیمت گذاری این طلای سبز کرده اند.
در این میان درج یک خبر پیرامون قیمت پایین پسته از زبان مدیرعامل شرکت پسته رفسنجان موجی از نگرانی میان تولیدکنندگان پسته سیرجان ایجاد کرد.
اگرچه این خبر تکذیب شد اما این مانع از جلسه فوق العاده اعضای هیأت مدیره شرکت تعاونی پسته سیرجان نشد.
در این نشست مدیرعامل شرکت تعاونی پسته سیرجان با وعده های امیدوار کننده از قیمت گذاری خوب این محصول تا اوایل مهر ماه خبر داد.
وی در عین حال گفت: در حال حاضر قیمت پسته فندقی 28 در بازار از قرار هر کیلو 68 تا 70 هزار ریال است و فندقی دهان بسته نیز 54 تا 55 هزار ریال خرید و فروش می شود.
وی همچنین قیمت سایر انواع پسته اعم از اکبری و کله قوچی را به نسبت مرغوبیت 85 تا 90 هزار ریال اعلام و اظهار امیدواری کرد کشاورزان هیچگاه مأیوس و ناامید نشوند.
در همین حال نماینده مردم سیرجان نیز از رایزنی خود با مسوولان وزارت خانه های بازرگانی و جهاد کشاورزی در این رابطه خبر داد.
وی به خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: در این خصوص 3 مکاتبه با وزارت بازرگانی، وزارت جهاد کشاورزی و استانداری کرمان داشته است که طی این مکاتبات خواستار تشکیل و فعال شدن ستاد پسته استان و ارائه راهکار مناسب و برنامه ریزی بهتر برای جلوگیری از افت قیمت پسته و حذف دلال ها و واسطه کارها از این بازار شده است.
شهباز حسن پور گفت: با توجه به هزینه بالای تولید و خسارتی که از سال قبل متوجه این قشر شده باید با حمایت کامل دولت و مجلس از تولید کنندگان پسته، چرخه تولید این محصول فعال و سبب ارز آوری بیشتر آن به داخل کشور شود.