تشریح جزئیات مصوبه آیین نامه جدید ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج

دبیر شورای عالی ارزشیابی وزارت بهداشت از تصویب نهایی آیین نامه جدید ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش آموختگان خارج از کشور خبر داد و گفت: این آیین جدید به تازگی ابلاغ شده و از این پس ملاک عمل قرار می گیرد.


دکتر غلامرضا حسن زاده در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ملاک ارزشیابی مدارک دانش آموختگان خارج از کشور در رشته های علوم پزشکی و پیراپزشکی، مصوبات شورای عالی است و ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی بر اساس ضوابط و عناوین مقاطع تحصیلی رسمی (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری حرفه ای، دکتری تخصصی بالینی و دکتری تخصصی Ph.D) در دانشگاههای داخل کشور است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این آیین نامه دوره M.Phil حداکثر در سطح کارشناسی ارشد ارزشیابی می شوند.

طول دوره تحصیلی متقاضی ارزشیابی مدارک باید حداقل 80 درصد با طول دوره داخل مطابقت داشته باشد

حسن زاده با اشاره به ضوابط تطابق طول دوره تحصیلی در این آیین نامه گفت: طول دوره تحصیل متقاضی ارزشیابی مدارک باید حداقل 80 درصد با طول دوره داخل تطابق داشته باشد و حداقل 80 درصد دروس اختصاصی دانش آموخته خارج از کشور باید با محتوای برنامه آموزشی تطابق داشته باشد.

وی یادآور شد: ارزشیابی مدارک تحصیلی رشته های خارجی که در ایران معادل ندارند به عهده کمیسیون بدوی و تصویب نهایی شورای عالی ارزشیابی است و برای ارزشیابی تمام مقاطع تحصیلی دانشگاهی دارا بودن دیپلم متوسطه الزامی است.

شرط معدل دیپلم برای ارزشیابی مدارک تحصیلی از دانشگاههای کشورهای بلوک شرق

دبیر شورای عالی ارزشیابی وزارت بهداشت اظهار داشت: برای ارزشیابی مدارک تحصیلی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از دانشگاههای کشورهای بلوک شرق و جمهوریهای استقلال یافته، میانگین نمرات امتحان پایان دوره متوسط دیپلمه های نظام قدیم نباید کمتر از 16 باشد و در مورد دیپلمه های نظام جدید میانگین مجموع معدل پایان دوره دانشگاهی و معدل کل دیپلم متوسط نباید از 16 کمتر باشد در صورتی که هر یک از معدل نمرات پایان دوره پیش دانشگاهی و کل دیپلم متوسطه کمتر از 14 نباشد.

وی گفت: برای افرادی که در مقطع کاردانی و یا مقطع بالاتر در دانشگاه های داخل کشور با معدل 16 و یا بیشتر از آن فارغ التحصیل شده اند، شرط معدل دیپلم برای ارزشیابی حذف می شود.

غیرقابل ارزشیابی بودن مدارک مدارس فنی حرفه ای، مراکز غیردانشگاهی خارجی، تحصیلات غیرحضوری و مکاتبه ای

حسن زاده در ادامه به مهر گفت: رشته ها و مقاطع تحصیلی که در مدارس فنی حرفه ای و یا سایر مراکز غیردانشگاهی کشورهای خارجی ارائه می شود به عنوان مقطع تحصیلی دانشگاهی قابل ارزشیابی نیست. همچنین تحصیلات غیر حضوری و مکاتبه ای بی اعتبار است و ارزشیابی نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: ملاک ارزشیابی مدارک دانش آموختگان دانشگاههای کشورهای خارجی در کلیه مقاطع تحصیلی بر اساس اعتبار دانشگاه مربوطه در بدو شروع به تحصیل دانشجو خواهد بود. بدیهی است مدارک تحصیلی دانشگاه هایی که مورد تایید وزارت بهداشت، نیستند قابل ارزشیابی نخواهد بود.

نحوه ارزشیابی مدارک دانش آموختگان دانشگاههای کشورهای مشترک المنافع، بلوک شرق

رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت در خصوص ملاک ارزشیابی مدارک دانش آموختگان دانشگاههای کشورهای مشترک المنافع، بلوک شرق یادآور شد: مدارک این افراد تنها در صورت دارا بودن مدرک دیپلم علوم تجربی و یا ریاضی فیزیک، تطابق 100 درصدی طول دوره تحصیل خارج از کشور با طول دوره داخل کشور، قرار داشتن دانشگاه محل تحصیل در لیست دانشگاههای معتبر کشور مربوطه و اجازه اشتغال دانش آموخته در رشته تحصیلی مربوطه در کشور محل تحصیل ارزشیابی می شود.

وی اضافه کرد: پس از احراز شرایط لازم پرونده متقاضی در شورای عالی ارزشیابی که سالی یک ار در همین خصوص تشکیل می شود، بررسی و تصمیم گیری می شود تا فرد دانش آموخته جهت شرکت در آزمون ملی معرفی شود و قبولی در آزمون ملی الزامی است.

شرایط دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت

حسن زاده گفت: منظور از دانشگاههای مورد تایید، دانشگاه هایی هستند که بر اساس ضوابط مربوطه به تایید وزارت بهداشت رسیده اند و مرکز خدمات آموزشی نیز موظف است لیست این دانشگاهها را جهت اطلاع متقاضیان در سایت مرکز قرار دهد.

وی در خصوص مدارک ناشی از مدارس عالی و مقاطع متفاوت گفت: مدارک تحصیلی صادره از کلیه مدارس عالی کشورهای خارجی که مورد تایید آموزش عالی همان کشورها باشند حداکثر در سطح مقطع کارشناسی قابل ارزشیابی هستند. مدارک دانش آموختگان در خارج از کشور در مقطع MSc و پایین تر از طریق کمیسیون تخصصی مربوطه بر اساس ضوابط شورای عالی ارزشیابی خواهد شد.

نحوه تایید نهایی مدارک دانش آموختگان دوره عمومی کلیه رشته ها و دوره های تخصصی و فوق تخصصی بالینی 

حسن زاده تایید نهایی مدارک دانش آموختگان دوره عمومی کلیه رشته های گروه پزشکی و دوره های تخصصی و فوق تخصصی بالینی را منوط به قبولی در آزمون های تعیین شده دانست و به مهر گفت: متقاضیان شرکت در امتحانات ارزشیابی ملزم به پرداخت هزینه های شرکت در امتحانات مذکور هستند و درخواست تجدید نظر و اعتراض به رای صادره در صورت ارائه مدارک جدید و موافقت رئیس مرکز خدمات آموزشی، حداکثر دو سال پس از رای صادره اولیه قابل بررسی است.

لزوم دارا بودن چهار مرکز مرجع صادر کننده مدرک در خارج از کشور

دبیر شورای عالی ارزشیابی وزارت بهداشت یادآور شد: به منظور ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش آموختگان تایید کلیه مدارک توسط هر چهار مرکز مرجع صادر کننده مدرک در خارج از کشور، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور مربوطه، وزارت امور خارجه در تهران و مرکز خدمات آموزشی در خصوص مدت اقامت فرد با بررسی گذرنامه وی برای تشکیل پرونده الزامی است.

صدور ارزشنامه موقت و دائم تحصیلی متقاضیان پس از بررسی مدارک تحصیلی آنها

وی گفت: ارزشنامه موقت و دائم تحصیلی متقاضیان پس از بررسی مدارک تحصیلی آنها در کمیسیون ذیربط یا شورای عالی ارزشیابی و احراز شرایط لازم با امضای معاون آموزشی و از طرف مقام وزارت صادر می شود. صدور رای ارزشیابی با امضای دبیر شورای عالی ارزشیابی انجام می شود.

حسن زاده تاکید کرد: مرکز خدمات آموزشی تنها ملزم به بررسی و ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور بوده و اخذ هرگونه فعالیت و اشتغال به عهده مراجع ذیصلاح است.

ضوابط اختصاصی برای ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش آموختگان رشته های متعدد

وی اضافه کرد: ضوابط و مراحل ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش آموختگان رشته پزشکی عمومی، رشته های تخصصی پزشکی، دوره های فوق تخصصی پزشکی، دوره های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ)، رشته دندانپزشکی، رشته های تخصصی دندانپزشکی، دکتری رشته های علوم پایه پزشکی، رشته های طب مکمل و رشته داروسازی به طور اختصاصی در این آیین نامه درج شده است.