ایران امسال رتبه نخست حجم تولید پسته دنیا را داراست

رییس هیات مدیره انجمن پسته ایران گفت: ایران امسال در پایان فصل برداشت محصول پسته رتبه نخست حجم تولید پسته دنیا را دارا خواهد بود.


"محسن جلال پور" روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سال گذشته به دلیل اتفاق استثنایی سرمازدگی محصول پسته در کرمان، آمریکا رتبه نخست تولید پسته را داشت که خوشبختانه امسال قدرت خرید در بازارهای اصلی ما یعنی چین، اروپا، هند، روسیه و امریکای لاتین بهتر از پارسال است.
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمان با اشاره به تحت فشار بودن باغداران و تولید کنندگان در رابطه با تولید پسته تاکید کرد: تورم دو رقمی سبب شده که تولید محصول هر سال گرانتر شود و وجود رقبا در بازار جهانی و ثبات مصنوعی نرخ ارز سبب شده درآمد ریالی باغدار افزایش نیابد.
وی ادامه داد: کاهش کمیت و کیفیت آب و سرمازدگی بهار سال گذشته در برخی مناطق مانند رفسنجان که محصول دو سال را نابود کرد، سبب کاهش راندمان تولید شده است.
جلال پور به افزایش شدید هزینه های باغدار و پاسخگو نبودن درآمد باغ اشاره کرد و گفت: همین وضع را در سایر تولید کنندگان محصولات کشاورزی مانند برنج شاهد هستیم اما هیچ گروهی از کشاورزان به اندازه خرده مالکان پسته کار کرمان در فشار نیستند.
رییس هیات مدیره انجمن پسته ایران افزود: خانواده های زحمتکش خرده مالک پسته ده ها سال منبع تامین ارز کشور در سخت ترین شرایط بوده اند و شایسته نیست که امروز در مواجهه با سختی ها رها شوند.
وی نامه اخیر 127 نماینده مجلس شورای اسلامی به رییس جمهور که با تلاش مجمع نمایندگان استان کرمان شکل گرفت را بیانگر این نکته دانست که مجلس فریاد استمداد انجمن پسته ایران را برای نجات خرده مالکان شنیده است.
جلال پور اظهار داشت: در آغاز فصل برداشت پسته شرکت تعاونی پسته و شرکت پسته ایرانیان قیمت خرید و صادر کنندگان قیمت خود را اعلام می کنند و بازار در چرخه عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می کند.
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمان وضع اقتصادی کشورهای خریدار، حجم تولیدات، قیمت رقبا و موارد دیگر را در تعیین قیمت پسته موثر ارزیابی کرد.
وی شایعات اخیر در خصوص اعلام قیمت خرید پسته از سوی این انجمن به مبلغ هر کیلو 65 یا 68 هزار ریال را تکذیب کرد و گفت: انجمن پسته یک تشکل غیرانتفاعی است و اجازه خرید و فروش ندارد لذا مجاز به اعلام قیمت خرید محصول پسته نیست.