هشت روش زندگی که توسط آنفلوآنزای نوع A تغییر کرده‌اند!

فصول سرد سال در نیمکره شمالی آغاز شده و سازمان جهانی بهداشت در خصوص موج جدیدی از آنفلوآنزای A هشدار می دهد. همین مسئله موجب شده است که این آنفلوآنزا هشت روش زندگی روزمره مردم جهان را تغییر دهد.


ه گزارش خبرگزاری مهر، بسیاری از شهروندان از این بیماری می ترسند. به همین دلیل ویروس H1N1 به وضوح روش زندگی، سفر رفتن، برخورد با دیگران و غذا خوردن مردم را تغییر داده است. در ادامه هشت روش زندگی اجتماعی را می خوانید که در اثر شیوع ویروس H1N1 تغییر کرده اند:

1- تمایل به استفاده از واکسن: بسیاری از مردم دنیا در سالهای گذشته با فرارسیدن فصل زمستان واکسن ضد آنفلوآنزا می زدند. اما امسال در بسیاری از کشورهای دنیا افراد در هر سن و هر طبقه اجتماعی نسبت به واکسیناسیون پافشاری می کنند.

2-  روش سلام و احوال پرسی: بسیاری از افراد عادت دارند که با دیدن دوستان و خویشاوندان خود از روش روبوسی برای سلام و احوال پرسی استفاده کنند. این درحالی است که بسیاری از دولتهای دنیا به خصوص در کشورهای اسپانیا و مکزیک از شهروندان خواسته اند که هنگام سلام و احوال پرسی تنها به دست دادن اکتفا و از روبوسی خودداری کنند.

3- انجام فرایض دینی: در مدت ماه مبارک رمضان در کویت و لبنان از نمازگزاران خواسته شده بود که برای خواندن نماز در مسجد از سجاده شخصی خود استفده کنند.

4- رفتار در مدرسه و کار: بسیاری از مدارس و دانشگاههای دنیا به حالت آماده به باش درآمده اند که در صورت افزایش بالای تعداد موارد مبتلا به آنفلوآنزای A میان دانش آموزان و دانشجویان اقدام به تعطیلی مرکز آموزشی کنند. در ادارات دولتی و خصوصی به کارمندان توصیه شده است که با مشاهده اولین علائم آنفلوآنزا در منزل استراحت کنند و به تمام آنها اجازه داده شده است که از خانه به کارهای اداری خود برسند.

5- احتیاط در خوردن غذا: هر چند آنفلوآنزای A از طریق غذا منتقل نمی شود اما در بسیاری از کشورها مثل اکراین، چین و روسیه محدودیتهایی در خوردن گوشت و برخی غذاهایی که از آمریکا و مکزیک وارد شده اند ایجاد شده است.

6- بحران توریسم: بسیاری از گردشگران در تابستان امسال ترجیح دادند پروازهای خود را به سوی مکزیک لغو کنند. به طوری که رزور پروازها و هتلها در این کشور به میزان 50 درصد کاهش یافت.

7- بازار مراقبتها: هشدار شیوع همه گیری منجر به ایجاد تجارت وسایل و لوازمی مثل ماسکها و دستکشهای بهداشتی شد که می توانند خطر همه گیری را کاهش دهند. اما علاوه بر ماسکهای صورت و صابونهای ضدعفونی کننده دستها در بسیاری از کشورها کیتهای ضد آنفلوآنزا محتوی آنتی ویروسهایی برای رایانه نیز به فروش می رسد. این آنتی ویروسها ویژه زمانی است که آنفلوآنزای A به سخت افزارهای رایانه ها نیز حمله کند!

8- کابوس سرفه و سرماخوردگی: سرفه کردن و عطسه کردن در بین مردم تبدیل به یک اسلحه توانا برای ترساندن دیگران شده است. به خصوص عطسه و سرفه در فرودگاهها می تواند بسیاری از افراد را از فرد سرماخورده دور کند و حتی باعث شود که خود فرد توسط ماموران حراست از پرواز محروم شود. این درحالی است که این عطسه و یا سرفه می تواند تنها در اثر یک آلرژی ساده باشد.