اعلام محورهای توسعه صادرات غیرنفتی

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران محورهای توسعه و راهبرد حمایت از صادرات غیرنفتی را اعلام کرد.


به گزارش واحد مرکزی خبر، بابک افقهی در نشست خبری با بیان اینکه اسناد بالادستی حوزه تجارت با تاکید بر سند چشم انداز باید محور اصلی حوزه تجارت خارجی باشد ، گفت: تجارت خارجی موضوعی فرابخشی و فراملی است و همکاری همه دستگاههای دولتی و خصوصی را می طلبد.

وی مهمترین استراتژی برنامه پنجم توسعه راحرکت به سوی بهبود فضای کسب و کار و تجارت خارجی دانست و افزود: پایان سال 87 رشد صادرات پیش بینی شده در برنامه چهارم را پوشش داد و هر آنچه که امسال صادر می شود مازاد بر برنامه است.

افقهی ، گام های جدید و عملیاتی کردن برنامه های نو را در حوزه تجارت خارجی از مهم ترین تلاش های این سازمان برشمرد و گفت: در برگزاری برخی نمایشگاه های داخلی و خارجی بخش هایی مانند صادرات خدمات مغفول مانده است که تلاش می کنیم سهم این بخش را در افزایش صادرات برجسته کنیم.

وی برپایی نمایشگاه محصولات حلال و تبلیغ کالاهای ایرانی را در قالب بسته های حمایتی از دیگر برنامه های این سازمان دانست و گفت: هزینه برپایی نمایشگاه ها در برخی از بازارهای هدف که برای ما مزیت دارد تا 100 درصد تامین می شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه توسعه حضور فیزیکی بازرگانان و رایزنان تجاری در بازارهای هدف از برنامه های این سازمان است گفت: نخستین بار هفته گذشته رایزن تجاری ایران به چین اعزام شد تا در کنار افزایش صادرات کالاهای ایرانی در موضوع کیفی کردن واردات از این کشور نیز برنامه ریزی کنیم.

افقهی تاسیس مراکز تجاری ایران را در بازارهای هدف بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: تلاش می کنیم تا یک ماه آینده نخستین مرکز در عمان و تا پایان سال در افغانستان، سنگال، ارمنستان، بلاروس و آفریقای جنوبی راه اندازی شود.

وی مدیریت واردات را از دیگر برنامه هایی دانست که می تواند در حوزه تامین و توزیع کالا و جلوگیری از واردات کالاهای تقلبی تاثیرگذار باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به کارکردهای ایران کد در شناسایی کالاهای تقلبی گفت: تاکنون بخشی از کالاها مکلف به نصب ایران کد شده اند اما واردکنندگان به جای نصب آن فقط به دریافت ایران کد اقدام کرده اند.

وی گفت: طبق مصوبه دولت کالاهای وارداتی باید ایران کد داشته باشند و گمرک اجازه ترخیص کالاهای بدون ایران کد را نخواهد داد.

افقهی با بیان اینکه همه کشورها به واردات کالاها حساس هستند و شرایط مطمئن تری را هموار می کنند ، گفت: زمان بندی این موضوع پس از هماهنگی به طور رسمی اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه از این پس اگر امتیازی داده می شود به واردکننده ای داده خواهد شد که کالا از کشور صادر می کند ، گفت: برای افزایش رتبه تجاری ایران تسهیلاتی را برای صادرکنندگان پیش بینی کرده ایم تا تجارت فرامرزی بیشتر شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه رتبه ایران براساس گزارش بانک جهانی در خصوص فضای کسب و کار در میان 183 کشور ؛ رتبه 137 است ، گفت: در حوزه تجارت نیز براساس سه شاخص مدت زمان صادرات و واردات، تعداد اسناد مبادله و هزینه آن ایران رتبه صد و سی و چهارم را دریافت کرده است.

وی گفت: برای نمونه در امارات عربی متحده ؛ امور واردات در 9 روز ،تبادل اسناد به تعداد 5 سند و هزینه آن نیز 579 دلار است و امور صادرات در مدت 8 روز با تبادل 4 سند و هزینه 593 دلار انجام می شود.

افقهی با بیان اینکه امارات رتبه چهارم انجام امور تجارت را در جهان دارد ، گفت: در ایران امور واردات کالا 38 روز با تبادل 8 سند و هزینه 1706 دلار و امور صادرات هم در مدت 25 روز با تبادل 7 سند و هزینه 1601 دلار انجام می شود.

وی با بیان اینکه این شاخص ها فقط در حوزه غیرنفتی است ، گفت:هرچند ما دو سند در حوزه واردات وسه سند را در حوزه صادرات حذف کردیم اما به دلیل اینکه بهره وری پایینی در کشور داریم نتوانستیم رتبه تجاری را ارتقا دهیم.

افقهی در پایان جلب مشارکت ذینفعان در حوزه تجارت ، فعال کردن تشکل های صادراتی و ایجاد تشکل های وارداتی ،هوشمند کردن کارت بازرگانی ، ساماندهی خوشه های صادراتی ، صادراتی کردن مناطق آزاد و ویژه ، افزایش مشارکت استان ها و توجه به دانش تجار و حرکت به سوی حمایت های غیرمستقیم را از دیگر برنامه های این سازمان اعلام کرد.