شهید کاظمی خود را فدای ولایت کرد

 

فرمانده سابق لشکر 41 ثارالله کرمان گفت: شهید احمد کاظمی در دوران دفاع مقدس تمام اعتبار خود را به خطر انداخت تا عشقش را به ولایت ثابت کند.


به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا»، سردار قاسم سلیمانی در چهارمین آیین شهدای عرفه که شب گذشته در تالار وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: جنگ ما که امروز یاد آن در سراسر جامعه با برگزاری کنگره‌ها و یادواره‌های فراوان مطرح است یکی از کم‌نظیر‌ترین و بی‌بدیل‌ترین جنگ‌ها در تاریخ دنیا بوده و کمتر جنگی را می‌توان یافت که به این مقدار تأثیر همه‌جانبه داشته باشد.
وی با بیان اینکه این جنگ بی‌نظیر و پرتأثیر بر جامعه ما و جوامع دیگر، 2 دستاورد مهم داشته است، افزود: پیروزی بر دشمنان و خارج کردن آنان از خاک کشورمان یکی از دستاوردهای جنگ بوده است.
فرمانده سابق لشکر 41 ثارالله کرمان ادامه داد: دستاورد دیگری که به نظر می‌رسد عمق آن از دستاورد نخست بیشتر باشد تأثیر فرهنگی جنگ بوده و شاید یکی از ویژگی‌هایی که سبب اطلاق بی‌نظیر بودن جنگ ما نسبت به سایر جنگ‌هاست همین بعد فرهنگی باشد.
سردار سلیمانی بیان کرد: 8 سال دفاع مقدس احیا‌گر و تعمیق‌دهنده فرهنگ و باورهای دینی به خصوص باورهای شیعی در جامعه ما بود.
وی با بیان اینکه در موضوعات مختلف اسم انقلاب فرهنگی را بر بعضی از اقدامات خودمان گذاشته‌ایم، گفت: انقلاب فرهنگی حقیقی همان جنگ و دوران دفاع مقدس بوده که موجب شد هزاران چشمه زلال، جوشان، معطر و ناب در سراسر کشور پراکنده شوند و جامعه را معطر سازند.
فرمانده سابق لشکر 41 ثارالله کرمان با اشاره به حضور پرشور جوانان در شلمچه و مناطق جنگی در غرب و جنوب خاطرنشان کرد: در این مناطق آثاری از شهدا نیست ولی جوانان به دلیل عظمت روحی و معنویت خاص شهدا رد پای آنها را می‌بوسند و خاک آن را به عنوان تبرک با خود به یادگار می‌آورند؛ اینها نشان از همان حقیقت جنگ است که آن را جاودانه کرده است و این جاودانگی روز به روز بیشتر می‌شود.
سردار سلیمانی با بیان اینکه در حدود 3 سال پیش در جامعه خود شلمچه زنده‌ای داشتیم که آن چهره زیبا، دلنشین و دلربای شهید کاظمی بود، اظهار داشت: شهید کاظمی نه تنها شلمچه بلکه آلبوم زنده‌‌ای بود که می‌توانستیم ده‌ها جبهه را در درون جسم و سیمای او ببینیم ولی ما آن روز نتوانستیم او را درک کنیم، حضور او را در کنار خود احساس کنیم و از این موضوع غافل بودیم.
فرمانده سابق لشکر 41 ثارالله گفت: امروز 2 حالت بر ما حاکم است که هر دو حالت، حالتی از غم و اندوه است ولی یک حالت سرمایه و ارزشمند بوده و دیگری حالت خسارت است.
سردار سلیمانی ادامه داد: آن حالت دردی که سرمایه است و باید دعا کنیم که خداوند ما را نسبت به آن دردمند‌تر کند، یاد شهید و غم شهید است.
وی خاطرنشان کرد: امروز، بدون شک برای ما غم‌ بزرگی است که نمی‌توانیم چهره شهید کاظمی را ببینیم، صدایش را بشنویم و آن صلابت بی‌نظیرش را حس کنیم؛ اگر به تک تک دوستان و عزیزان شهدا گفته شود که برای دیدن شهید خود حاضرید چقدر هزینه کنید بدون شک حاضرند همه هستی‌ خود را فدا کنند تا یک لحظه شهیدشان را ببیند؛ این حالت ارزشمند است و باید در تمام عمر بر ما حاکم باشد.
فرمانده سابق لشکر 41 ثارالله اظهار داشت: اگر یاد شهید، نام شهید، درد و غم شهید را برای خود حفظ کردیم آن وقت توانسته‌ایم از معنویت‌ محافظت کنیم و در واقع حفظ ارزش‌های دین و جبهه به حفظ همین حالت است.
سردار سلیمانی بیان کرد: حالت دومی که بر ما حاکم بوده حالت خسارت است، شاید جامعه امروز این حالت را به خوبی درک نکند اما این یک واقعیت است که شخصیتی مثل شهید کاظمی بسیار کم یافت می‌شود.
وی ادامه داد: این تصور در جامعه وجود دارد که وقتی شخصیت‌هایی مانند شهید کاظمی به شهادت می‌رسند جامعه می‌تواند به سادگی جای آنها را پر کند ولی آنها مردانی عادی نبودند که بتوان جای آنها را به راحتی پر کرد و به جرأت می‌توان گفت که قریب به محال است که چنین اتفاقی رخ دهد.
فرمانده سابق لشکر 41 ثارالله گفت: عالم بشریت ده‌ها سال تلاش می‌کند تا چنین ثمره‌هایی را از خود نشان دهد، آنها مردان بحران‌های بزرگ و خصیصه‌های بلند بودند که مثلشان به سادگی یافت نمی‌شود.
سردار سلیمانی با اشاره به تعبیر امیرالمومنین (ع) از این افراد خاطرنشان کرد: آنها انسان‌هایی بودند که در زمان سختی نمی‌خوابیدند، در زمان ترس از دشمن روی بر نمی‌گرداندند، برای زنده بودن خود هیچ بشارتی قائل نبودند و برای رفتن خود نیز هیچ نگرانی نداشتند؛ انسان‌هایی با ویژگی‌های بزرگ که سرهایشان را پیشاپیش برای دشمن می‌فرستادند تا سری نداشته باشند که دغدغه آن را داشته باشد.
وی اظهار داشت: تمام آن چیزی که امروز پیرامون جنگ ما بحث می‌شود و این همه ارزش و فرهنگ را در سراسر کشور پراکنده کرده است بدون این افراد امکان‌پذیر نبود و در حقیقت اینها مؤسس چنین فضایی بودند.
فرمانده سابق لشکر 41 ثارالله در خصوص ویژگی‌ شهید احمد کاظمی گفت: کمتر انسان‌هایی را می‌توان یافت که جمعی از صفات مهم را در خود پرورش داده باشند اما شخصیت شهید کاظمی جمع اضداد بود و صفات متضادی را در خود پرورش داد.
سردار سلیمانی ادامه داد: او فرمانده‌ای بود که تا پیش از جنگ، هیچ دانش نظامی را نیاموخته و جز تجاربی که از جنگیدن در لبنان و کردستان به دست آورد هیچ تجربه‌ نظامی دیگری نداشت اما بزرگترین صحنه‌های نبرد را طراحی، فرماندهی و اجرا کرد.
وی افزود: در اثر ابتکارات شهید کاظمی و امثال وی، تمام متون نظامی نوشته‌شده در دانشگاه‌های نظامی دنیا، مقبولیت خود را از دست داده و شهید کاظمی سرآغاز تحول آموزشی در دنیا شده است.
فرمانده سابق لشکر 41 ثار‌الله کرمان بیان کرد: هوش سرشار شهید کاظمی همراه با ذکاوت وی موجب شده بود که با یک نگاه به صحنه جنگ بهترین طراحی را انجام دهد و در بدترین شرایط بهترین مدیریت را اجرا ‌کند.
سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: شهید کاظمی در طراحی صحنه‌های جنگ به شدت محتاط بود و اگر کسی او را نمی‌شناخت، احساس می‌کرد که او از دشمن می‌ترسد اما همین فرد در صحنه اجرا و عمل دلاورانه می‌جنگید و پیروزی‌های بسیاری را به بار آورد.
وی اظهار داشت: شهید کاظمی برای دوستی‌های خود اعتبار زیادی قائل بود به طوری که وقتی جنازه‌ شهید باکری در غرب رودخانه دجله افتاده بود با وجود اینکه همه نیروها عقب‌‌نشینی کرده بودند و هیچ کسی جز تعداد معدودی از فرمانده در منطقه بدر باقی نمانده بودند با التماس و اصرار زیاد شهید کاظمی حاضر شد که منطقه را ترک کند.
فرمانده سابق لشکر 41 ثار‌الله کرمان گفت: همین شهید احمد کاظمی که حاضر نبود بدون مهدی باکری از سرزمین رته در منطقه بدر خارج شود، کاری در نجف‌آباد کرد که امروز سیاسیون در گل سیاست‌ گیر کرده‌اند و توان هضم آن را ندارند.
سردار سلیمانی افزود: شهید کاظمی برای وفاداری به ولایت تمام اعتبار خود را در نجف آباد به خطر انداخت تا دوستی خود را به ولایت اثبات کند و این ویژگی مردان الهی به رهبر و فرمانبردار خود است.
وی بیان کرد: شهید کاظمی مشهورترین فرمانده جنگ در برابر دشمن بود و دشمنان به خوبی او را می‌شناختند اما همین انسانی که پیش دشمن معروف بود در داخل کشور خود گمنام بود و فاتح حقیقی خرمشهر و فتح‌المبین هیچ وقت از افتخارات خود صحبت نکرد.
فرمانده سابق لشکر 41 ثارالله کرمان خاطرنشان کرد: در جنگ، کسی به او سردار نمی‌گفت و با لفظ خالی احمد خطابش می‌کردند اما هزاران احمد بود ولی یک احمد در دل‌ها مشهور بود، هزاران حسین بود ولی یک حسین مطرح بود، هیچ درجه‌ای نداشت اما هیبت او همه را جذب می‌کرد و هیچ کس از او نافرمانی نمی‌کرد.
سردار سلیمانی اظهار داشت: شهید احمد کاظمی که به ظاهر یک فرد نظامی بود و تمام سلسله مراتب نظامی را در سپاه گذرانیده بود هر کجا که می‌رفت، نخستین کاری که می‌کرد مسجد می‌ساخت و روضه حضرت زهرا (س) بر پا می‌کرد و خودش مثل یک خادم از میهمانان اهل بیت (ع) پذیرایی می‌کرد.
وی گفت: یقیناً کلمات بنده و همه کسانی که می‌خواهند پیرامون شهید کاظمی سخن بگوید بسیار ناقص‌تر از آن است که بتواند شخصیت او را شرح دهد و شهید کاظمی را به جامعه معرفی کند.