نگاهی به وضعیت مصوبات دور اول سفر هیئت دولت به کرمان

طبق بررسی های به وجود آمده، 91.6 درصد مصوبات دور اول سفر هیئت دولت به استان کرمان اجرایی و 8.94 درصد در دست پیگیری است.


به گزارش خبرنگار «شبکه خبر دانشجو» از کرمان، با توجه به جهت‌گیری اصلی دولت در زمینه برقراری عدالت اجتماعی و تاکید به مساوات و برابری آحاد جامعه در برخورداری از فرصت‌ها و امکانات اقتصادی اجتماعی کشور، انجام سفرهای استانی از ابتدای شکل‌گیری دولت نهم در دستور کار قرار گرفت.

بر پایه این گزارش، با پیروزی احمدی‌نژاد و سیاست‌های عدالت‌محوری که مدنظر وی بود، توسعه استان کرمان به ویژه جنوب آن در دستور کار دولت نهم قرار گرفت و با تصویب ستاد راهبردی توسعه جنوب کرمان در هیئت دولت و اختصاص ردیف بودجه‌ای مستقل، محرومیت‌زدایی و توسعه، رشد شتابانی به خود گرفت و نتیجه آن رای اول استان کرمان به احمدی‌نژاد در انتخابات اخیر ریاست جمهوری(انتخابات دهم) و همچنین رای حدود 98 درصد مردم در برخی از شهرستان‌های جنوبی و شرقی به سیاست‌های عدالت‌محور دولت احمدی‌نژاد بود.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور 12 اردیبهشت 1386 در اولین سفر خود به کرمان، در نخستین روز از بیست و هشتمین سفر استانی خود و در اجتماع پرشور مردم این استان، با اشاره به اینکه در اجرای عدالت با افراد گوناگونی مواجه هستیم که در عرصه اقتصاد، سیاست و فرهنگ حقوق بالاتر از قانون برای خود قایل هستند و وقتی به ادعاهای آنان ترتیب اثر داده نمی‌شود، فریاد می‌زنند و در مقابل اجرای عدالت می‌ایستند، گفت: کسانی که عادت کرده بودند با یک تلفن هزاران هکتار از منابع ملی را در اختیار دوستان و هم‌فکران خود قرار دهند، در مقابل اجرای عدالت ایستادگی می‌کنند؛ اما دولت برخاسته از اراده ملت با وجود همه نامهربانی‌ها و مخالفت‌ها، در مقابل این زیاده‌طلبی ها ایستادگی کرده و از حقوق ملت دفاع خواهد کرد.

این گزارش حاکی است، دکتر احمدی نژاد پس از سفر به شهرهای استان کرمان در 15 اردیبهشت 1386 در دیدار صمیمی با دانشگاهیان استان کرمان، سست کردن اراده مردم در داخل و ایجاد تفرقه و رخنه در صفوف به هم پیوسته ملت را از دیگر اهداف دشمنان عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه دست‌هایی نیز در داخل، به دشمنان در تحقق اهدافشان کمک می‌کنند؛ اما با حضور قاطع ملت ایران در صحنه تمام موانع و مخالفت‌ها بی‌نتیجه خواهد بود.

بر همین اساس، پروژه‌های دور اول سفر هیئت دولت به استان کرمان 91.6 درصد اجرایی و عملیاتی شده و 8.94 درصد در دست پیگیری است و همچنین در دور دوم سفر 40 درصد مصوبه‌ها عملیاتی و اجرایی شده و 60 درصد آنها در دست پیگیری قرار دارد.

بر این اساس، سفر نخست هیئت دولت به استان کرمان علاوه بر دستاوردهای معنوی دارای 256 بند مصوبه و توافقنامه بود که در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امور زیربنایی به تصویب رسید.

بر اساس بررسی های انجام شده، تعداد 235 مصوبه در دور اول سفر وجود داشته است که 134 مصوبه آن اقدام شده، 80 مصوبه در دست اقدام و 21 مصوبه در دست پیگیری است و درصد اجرایی و عملیاتی شدن مصوبات دور اول سفر بیش از 91 درصد است.

طبق آمار اعلام شده توسط مسئولان کرمان، درصد تجمعی اجرایی شدن مصوبات استان 91.60 درصد و 8.94 درصد نیز در دست پیگیری است و همچنین درصد تجمعی اجرایی شدن توافق‌های استان 71.42 درصد و 28.57 درصد نیز در دست پیگیری است.

خاطرنشان می شود، از جمع کل مصوبه‌های دور اول سفر ریاست جمهوری به استان کرمان، 144 مورد اقدام شده، 70 مورد در دست اقدام، 21 مورد در دست پیگیری و هیچ مصوبه اقدام نشده‌ای وجود ندارد و از جمع کل توافق‌ها 13 مورد اقدام، 2 مورد در دست اقدام و 6 مورد در دست پیگیری است.

یادآور می شود، از جمع کل 256 مورد مصوبه و توافق 157 مورد اقدام شده، 72 مورد در دست اقدام، 27 مورد در دست پیگیری و مورد اقدام نشده‌ای وجود ندارد که جمع کل مصوبه‌ها و توافق‌های اقدام شده برابر با 61.33 است که 28.12 درصد در دست اقدام و 10.55 درصد در دست پیگیری است.

بر پایه این گزارش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 14 بند مصوبه داشته است که 9 مورد آن اقدام شده است، 5 مورد در دست انجام است.

این گزارش حاکی است، وزارت اطلاعات و فناوری ارتباطات 7 بند مصوبه و 1 مورد توافقنامه در دور اول سفر هیئت دولت به استان کرمان داشته است که 7 مورد آن اقدام شده و 1 مورد در دست انجام است.

همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز 3 بند مصوبه داشته است که هر 3 مورد آن اقدام شده است و وزارت بازرگانی 6 بند مصوبه و 2 مورد توافقنامه داشته است که همه آنها عملیاتی و اجرایی شده‌اند.

شایان ذکر است،  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 24 بند مصوبه داشته است که 18 مورد آن اقدام شده و 3 مورد در دست انجام است و مورد اقدام نشده‌ای وجود ندارد و وزارت تعاون 3 بند مصوبه و 4 مورد توافق داشته است که 5 مورد آن اقدام و 2 مورد در دست پیگیری است.

خاطرنشان می شود، وزارت جهاد کشاورزی نیز در دور اول سفر هیئت دولت به استان کرمان 17 بند مصوبه داشته است که 14 بند آن اقدام شده، 2 مورد در دست انجام و 1 مورد در دست پیگیری است.

همچنین این گزارش می افزاید، وزارت دادگستری 6 بند مصوبه و 3 مورد توافق داشته است که 3 مورد آن اقدام شده، 3 مورد در دست انجام و 3 مورد در دست پیگیری است.

طبق مصوبات هیئت دولت، وزارت راه و ترابری 26 بند مصوبه داشته است که 12 مورد آن اقدام شده، 9 مورد در دست انجام و 5 مورد در دست پیگیری است و وزارت رفاه و تامین اجتماعی 11 بند مصوبه و 6 مورد توافقنامه داشته است که 12 مورد آن اقدام شده، 2 مورد در دست انجام و 3 مورد در دست پیگیری است.

در این میان، وزارت صنایع و معادن 12 بند مصوبه داشته که 6 مورد آن اقدام شده، 4 مورد در دست اقدام و 2 مورد در دست پیگیری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 9 بند مصوبه داشته است که 3 مورد آن اقدام شده، 4 مورد در دست انجام و 2 مورد در دست پیگیری است.

لازم به ذکر است، 9 بند مصوبه نیز مربوط به وزارت کار و امور اجتماعی است که 7 مورد آن اقدام شده و 2 مورد آن در دست انجام است.

همجنین وزارت کشور و مسکن و شهرسازی هر کدام 9 بند مصوبه داشته است که در وزارت کشور 7 مورد اقدام شده و 2 مورد در دست انجام و در وزارت مسکن و شهرسازی 3 مورد اقدام شده، 5 مورد در دست انجام و 1 مورد در دست پیگیری است، وزارت نفت نیز  9 بند مصوبه داشته است که 8 مورد آن اقدام شده و 1 مورد در دست انجام است.

خاطرنشان می شود: وزارت نیرو 22 بند مصوبه داشته است که 13 مورد آن اقدام شده، 7 مورد در دست انجام و 2 مورد در دست پیگیری است، سازمان تربیت بدنی 7 بند مصوبه داشته است که 2 مورد آن اقدام شده و 5 مورد در دست انجام است.

این گزارش حاکی است، سازمان حفاظت محیط زیست 4 بند و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور 3 بند مصوبه داشته است که تمام آنها اقدام شده است. 

همچنین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 13 بند مصوبه داشته است که 6 مورد آن اقدام شده، 6 مورد در دست اقدام و 1 مورد در دست پیگیری است.

بر اساس بررسی انجام شده،‌ از بین 4 بند مصوبه سازمان صدا و سیمای مرکز جمهوری اسلامی ایران نیز 2 مورد آن اقدام شده، 1 مورد در دست انجام و 1 مورد در دست پیگیری است و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران 1 بند مصوبه اقدام شده داشته است.

دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی 2 بند مصوبه داشته و استانداری و نهاد ریاست جمهوری هر کدام 1 بند مصوبه داشته‌اند که همه آنها اقدام شده‌اند.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح 5 مورد توافقنامه داشته است که 3 مورد آن اقدام شده، 1 مورد در دست انجام و 1 مورد در دست پیگیری است.

این گزارش در ادامه به توسعه و تجهیز شبکه‌های مخابراتی و افزایش پوشش تلفن‌های ثابت و همراه شامل برقراری ارتباط تلفنی 563 نقطه روستایی، نصب و راه‌اندازی 143 مورد آنتن جدید تلفن همراه و نصب و راه‌اندازی تجهیزات دیتا در 15 شهر استان به عنوان اقدامات انجام شده در راستای مصوبات دور اول سفر هیئت دولت به استان اشاره کرده که تا قبل از سال جاری و فراتر از سقف تعهدات سفر صورت گرفته است و بخشی از مصوبه‌های اجرا شده دوره اول سفر دولت به استان کرمان است.

همچنین شاخص فعلی ضریب نفوذ تلفن همراه که تا قبل از دولت نهم 8.5 درصد بوده، به 37 درصد است که نشانگر عملکرد حدود 4.5 برابری دولت نهم نسبت به دوران قبل است و شاخص فعلی ضریب نفوذ اینترنت هم که قبل از دولت نهم 7 درصد بوده به 34 درصد است و این رقم عملکرد بیش از 4.5 برابری دولت نهم را نسبت به قبل از آن نشان می‌دهد.

خاطرنشان می شود، راه‌اندازی 6 دانشگاه پیام نور در شهرستان‌های کوهبنان، عنبرآباد، منوجان، بردسیر، قلعه‌گنج و رودبار جنوب، ایجاد دانشگاه بین‌المللی بم در منطقه ویژه ارگ جدید، ارتقای فضاهای آموزشی، کمک‌آموزشی، رفاهی و خوابگاهی دانشگاه‌های کرمان، افزایش 40 درصد فضاهای آموزشی استان از سال 84 تاکنون از اقدامات انجام شده در زمینه توسعه بخش آموزش عالی است.

لازم به ذکر است، رئیس جمهور در دور سفر اول به استان کرمان در اردیبهشت 86 به همه شهرهای استان کرمان سفر و در جمع مردم سخنرانی کرده است.