کارخانه گندله سازی سیرجان نمادی از همت مضاعف

 

کارخانه گندله سازی سیرجان نمادی از همت و کار مضاعف صنعتگران پرتلاش و جوان کشور عزیزمان در دل کویر است.


به گزارش ایرنا امروز کرمان بر خود می بالد که چرخ صنعت کشور را به دست پرتوان جوانان متخصص این دیار فولادین کرده است.
امروز می رویم تا با دستان رییس جمهور خدوم و تلاشگر کشورمان کلید چرخه تولید در بزرگترین کارخانه گندله سازی خاورمیانه در اعماق کویر سیرجان سیر آب شده از عرق جبین جوانان سخت کوش کشورمان روشن شود.
کارخانه پنج میلیون تنی گندله سازی گل گهر سیرجان که قابلیت افزایش تولید تا شش و نیم میلیون تن در سال را دارد نشانی دیگر از همت و اراده ایرانی در پرتو نظام مقدس جمهوری اسلامی است که از نظر حجم تولید به عنوان دومین کارخانه گندله سازی بزرگ جهان شناخته می شود.
با افتتاح کارخانه گندله سازی سیرجان بار دیگر طعم شیرین حرکت به سوی توسعه متوازن درکام کرمانیان می نشیند و این استان یک گام دیگر در مسیر تولید شمش فولاد به پیش می رود.
بدون شک گوشه ای از همت و تلاش مسوولان کشوری و استانی برای توسعه صنعتی کشور در قالب طرح گندله سازی سیرجان به عنوان بزرگترین کارخانه گندله سازی خاور میانه متجلی می شود تا نوید بخش آینده ای روشن در بخش صنعت و معدن کشور باشد.
بومی شدن حدود 70 درصد تجهیزات کارخانه گندله سازی – به عنوان یکی از فرآیندهای تولید فولاد- با اندیشه پویا و دستان توانمند مهندسان داخلی مجتمع گل گهر سیرجان نشان دیگری از "خواستن و توانستن" است.
معاون عمرانی استانداری کرمان با بیان این مطلب که استان کرمان با دارا بودن سه و نیم میلیارد تن ذخیره معدنی و داشتن بیشترین معادن به عنوان بهشت معادن ایران به شمار می رود، گفت: عملیات اجرایی کارخانه پنج میلیون تنی گندله سازی گل گهر سیرجان از خرداد ماه سال 84 آغاز شده و این کارخانه در حال حاضر آماده افتتاح است.
"محمدجواد کامیاب" با اشاره به اینکه در کارخانه گندله سازی گل گهر سیرجان زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم پنج هزار و 500 نفر فراهم شده، افزود: این کارخانه در ایجاد اشتغال نیز جایگاه بسیار خوبی را به خود اختصاص داده است.
وی خاطرنشان کرد: با پنج میلیون تن گندله تولیدی در کارخانه گندله سازی گل گهر سیرجان سالانه می ‌توان 2 تا 5/2 میلیون تن فولاد تولید کرد.
وی یادآور شد: گندله تولیدی در کارخانه گندله سازی گل گهر سیرجان به کارخانه‌های احیای مستقیم حمل می‌شود و در آنجا محصول آهن اسفنجی با عیار 93 تا 100 درصد تولید شده و سپس به کارخانه‌های ذوب ارسال می ‌شود.
معاون عمرانی استانداری کرمان یادآور شد: گندله به عنوان ماده اولیه ذوب و سپس شمش فولاد مصرف می شود و در راستای تامین خوراک شرکت های تولید کننده فولاد و توسعه این صنعت در کشور نقش مهمی دارد.
کامیاب اظهار داشت: کارخانه گندله سازی گل گهر سیرجان با استفاده از کنسانتره معدن سنگ آهن گل گهر تغذیه می شود.
رییس سازمان صنایع و معادن استان کرمان نیز ایجاد چهار هزار میلیارد ریال ارزش افزوده در هر سال را یکی از نتایج افتتاح کارخانه گندله سازی سیرجان دانست واظهارداشت: برای راه اندازی این کارخانه بیش از دو هزار و 900 میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است.
"محمدعابدی نژاد" در گفت و گو با ایرنا، ضمن اشاره به این مطلب که 90 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی نیز در بخش ماشین آلات کارخانه گندله سازی گل گهر سیرجان انجام شده است، عنوان کرد: کار احداث کارخانه گندله سازی سیرجان با مساحتی حدود 12 هکتار از اوایل فعالیت دولت نهم آغاز شده که این کارخانه در آینده ای نزدیک با حضور مقامات عالی رتبه کشور افتتاح خواهد شد.
وی بیان کرد: با افتتاح کارخانه گندله سازی سیرجان 43 درصد به ظرفیت گندله سازی کشور افزوده می شود.
عابدی نژاد احداث و راه اندازی کارخانه گندله سازی سیرجان را در راستای توجه وزارت صنایع و معادن برای دستیابی کشور به خودکفایی در صنایع مادرعنوان و تصریح کرد: تولید گندله در استان کرمان، این استان را یک گام به تولید شمش فولاد نزدیک می کند.
رییس سازمان صنایع و معادن استان کرمان با اشاره به در دست احداث بودن پنج کارخانه فولاد در استان کرمان گفت: ایجاد کارخانه های یک میلیون تنی فولاد در هر یک از شهرستان های بافت، سیرجان و بردسیر و نیز ایجاد کارخانه های 6/1 (یک و شش دهم) تنی فولاد در شهرستان های زرند و سیرجان گام مهمی در راستای توسعه صنعت فولاد در استان و کشور و نیز اشتغال زایی به شمار می رود.
بدون شک اکنون با همت مسوولان و خدمتگزاران نظام و پشتیبانی و قدرشناسی سخاوتمندانه مردم، نام این سرزمین در آغازین سالهای چهلمین فصل دایره المعارف انقلاب اسلامی ایران با عدالت و پیشرفت پیوندی ناگسستنی خورده تا پرچم سه رنگ مزین به نام اقدس الهی ایران اسلامی بر بلندای قله های کمال و علم بیش از پیش به اهتزار درآید..
کارخانه گندله سازی گل گهر در 60 کیلومتری شهر سیرجان و 180 کیلومتری کرمان واقع شده است.