سخنرانی استاد دانشگاه واشنگتن در کرمان

استاد دانشگاه واشنگتن گفت: ما نسبت به غرب‌شناسی به ویژه آمریکا‌شناسی توجه چندانی نکرده‌ایم، معمولا دیدگاه‌های ما در این زمینه دیدگاه‌های افراط و تفریط است.


به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سیدمحمدرضا حجازی در جمع فرهیختگان دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت: معمولا در کشور ما افراد در بیشتر زمینه‌ها دیدگاه افراط و تفریط دارند، در زمینه بحث علمی و آکادمیک گروهی معتقد هستند که تمام علم، فناوری و تکنولوژی در دست آمریکایی‌ها است.
وی افزود: اعتقاد گروه دیگر بر این است که آمریکا چیزی ندارد، این بلایی است که در حوزه و دانشگاه‌های ما وجود دارد.
حجازی تصریح کرد: اخیرا در تفکرات دینی نیز اینگونه عقاید وارد شده است که جای تاسف بسیار دارد.
وی خاطرنشان کرد: منشاء افراط و تفریط‌ها، عدم شناخت است، ما نه در حوزه و نه در دانشگاه غرب‌شناسی و آمریکاشناسی نداریم، در حالی که در آمریکا ایران‌شناسی کامل و عمیقی دارد.
حجازی گفت: دانشکده‌های شرق‌شناسی، ایران‌شناسی، اسلام‌شناسی بسیاری در آمریکا وجود دارد که روی فرهنگ، تاریخ و دین ما ایرانیان کار می‌شود و نتیجه‌گیری می‌کنند.
وی اظهار داشت: ما واقعا از غرب شناخت نداریم، تحولات آمریکا را اصلا نمی‌شناسیم، حتی در دانشگاه‌های معتبرمان یک دانشکده مسیحیت‌شناسی یا انبیا‌ءشناسی نداریم.
حجازی افزود: در کتابخانه‌های آمریکا و کانادا کتاب‌های مربوط به فرقه‌های شیعه وجود دارد که در قم وجود ندارد.
وی تصریح کرد: نظریاتی که امروز در غرب بیان می‌شود، حدود 15 تا 20 سال طول می‌کشد که ما در مقابل آنها حرف می‌زنیم و تئوری می‌دهیم، ما باید نظریه‌ای که امروز بیان می‌شود را امروز پاسخ دهیم تا کارساز باشد.
حجازی خاطرنشان کرد: یکی از امتیازات پژوهشگر در غرب این است که پژوهشگر دست بازی برای هر کار علمی قانونی دارد، امروز باید مانند غرب که با گسترش مدرسه‌ها و دانشکده‌ها که جزو قانون آنها است، کارهای خود را پیش ببریم و فلسفه نورانی اسلام را در جهان گسترش دهیم.