نخستین طرح ملی پیل سوختی در دانشگاه رفسنجان اجرا می‌شود

معاون پژوهشی دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجان از اجرای نخستین طرح ملی در زمینه پیل سوختی در این دانشگاه خبر داد.


مهدی بیضایی در گفت‌وگو با خبرنگار «شبکه خبر دانشجو» در کرمان، اظهار داشت: تکنولوژی پیل سوختی به دلیل گستردگی حوزه های علمی و تنوع کاربردها، تاثیرات متفاوت و گسترده ای در حوزه های مختلف صنعتی و اجتماعی ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: دانشگاه ها به دلیل جایگاه علمی و تحقیقاتی که دارند، می توانند در نوک پیکان تحقیقات پیل سوختی قرار گیرند.

معاون پژوهشی دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجان گفت: دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان فعالیت خود را در زمینه پیل سوختی از سال 82 در راستای سند راهبردی ملی فناوری پیل سوختی و نیاز کشور، با مشارکت مجتمع صنعتی رفسنجان آغاز کرد.

بیضایی افزود: دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجان فعالیت آزمایشگاهی و تجربی خود را با خرید یک پیل سوختی50 وات شروع کرد و پس از راه اندازی و انجام آزمایشات، تحقیقات گسترده ای در خصوص ساخت مجموعه و غشای الکترود پیش گرم سازی گاز، سردسازی توده پیل سوختی، الکترولیز آب در صفحات توزیع کننده گاز و مرطوب سازی انجام داد که نتایج مطلوبی نیز کسب کرد.

وی خاطرنشان کرد: تکنولوژی پیل سوختی در واقع استفاده از هیدروژن برای تبدیل انرژی شیمیایی به الکتریکی است که در شرایط خاص انجام می شود، این تکنولو‍ژی یک انرژی پاک است، هیچ آلودگی ایجاد نمی کند و محصول آن آب بوده و در آینده جایگزین باتری های فعلی، و در خودرو ها استفاده خواهد شد.

معاون پژوهشی دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجان افزود: این طرح در کارخانجات به منظور راه اندازی ماشین های لیفتراک، ساخت اتوبوس هایی با سوخت هیدروژن، سیستم های مخابراتی، برق اضطراری، تکنولوژی های پیشرفته و مراکز ذخیره انرژی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بیضایی یادآور شد: تا کنون سه طرح برای ستاد پیل سوختی ارسال شده است که با یکی از آنها موافقت اصولی شده و پس از آن با تامین بودجه از سوی معاونت ریاست جمهوری، طرح انجام خواهد شد.

وی با اشاره به جایگاه دانشگاه در این طرح گفت: بر اساس بازدیدی که از ستاد انرژی های نو، از مرکز تحقیقاتی انجام شد رتبه دوم را کسب کردیم و مطمئنا با شروع طرح در رتبه بالاتری قرار خواهیم گرفت.

معاون پژوهشی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان افزود: این دانشگاه جزو دانشگاه هایی است که از سال 82 سابقه کار دارد و ما حداقل یک استک پیل سوختی را بسته و تست کرده ایم که این نقطه شروع خوبی است.

بیضایی با اشاره به فعالیت گسترده در زمینه پیل سوختی و لیزر خاطرنشان کرد: دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان در هفته پژوهش سال گذشته در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی کشور به عنوان غرفه برتر این نمایشگاه انتخاب شد.

وی با اشاره به اعطای پژوهانه به پژوهشگران برتر این دانشگاه تصریح کرد: در سال گذشته به 27 نفر از استادانی که در زمینه کارهای پژوهشی فعالیت‌های برتری را داشتند، پژوهانه پرداخت شد که برای این کار 200 میلیون تومان اعتبار اختصاص داده شد.

معاون پژوهشی دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجان خاطرنشان کرد: در قبال اجرای طرح پژوهانه در دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان، 27 طرح پژوهشی در این دانشگاه انجام شده است.

بیضایی ساخت مجموعه غشای الکترود پلیمری دما پایین، ساخت تک سل پیل سوختی، ساخت دستگاه تست پیل سوختی، ساخت سیستم ایمنی هیدروژن جهت کار در آزمایشگاه، لایه نشانی پلاتین بر روی نفیون، ساخت صفحات توزیع گاز کربنی، ساخت صفحات با شیارهای 6 .0 میلی متر و ساخت صفحات نگه دارنده را از پروژه های انجام شده در اجرای این طرح عنوان کرد.

وی ساخت مجموعه غشای الکترود با استفاده از لایه نشانی، ساخت استک پیل سوختی یک کیلو وات، مطالعه و ساخت سل دما بالای پلیمری و مطالعه و ساخت ریفورمر متانولی را از پروژه های در حال انجام نام برد.

معاون دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجان ساخت پیل سوختی دمای بالا، ساخت ریفورمرهای متانولی و گاز طبیعی، ساخت پیل سوختی سیار با توان حدود 100 وات، ساخت مجموعه غشای الکترود دما بالا، توسعه پیل های سوختی با استفاده از روش های لایه نشانی ذرات نانو در ساخت الکترودهای و مطالعه و ساخت پلیمر دما بالا را از پروژه های آینده عنوان کرد.