دریچه ۳ /کرمان ، در مسیر توسعه و پیشرفت همه جانبه

در دولت نهم و در نخستین سفر هیئت دولت به استان کرمان یک‌هزار و 600 میلیارد ریال تسهیلات از محل بنگاه‌های اقتصادی زودبازده و کارآفرین برای استان کرمان مصوب شده است.


به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، در دولت نهم و در نخستین سفر هیئت دولت به استان کرمان یک‌هزار و 600 میلیارد ریال تسهیلات از محل بنگاه‌های اقتصادی زودبازده و کارآفرین برای استان کرمان مصوب شده است.
از این میزان اعتبار در بخش بنگاه‌های اقتصادی زودبازده و کارآفرین، 14 هزار و 121 میلیارد ریال به استان تخصیص داده شده و 6 هزار و 383 میلیارد ریال پرداختی و 28 هزار و 739 طرح به بانک معرفی و با اشتغالزایی 25 هزار و 371 نفر موجب کاهش نرخ بیکاری از 1/15 درصد در سال 84 به 2/10 درصد در سال 88 رسیده است.
سفر دور اول ریاست جمهوری و هیئت دولت به استان کرمان 256 مصوبه به همراه داشت که از این تعداد 233 با اعتباری بالغ بر 850 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است و در مجموع بیش از 91 درصد مصوبات اجرایی شده است.
روند پیشرفت مصوبات دور اول سفر هیئت دولت به استان کرمان در بخش‌‌های مختلف به شرح ذیل است.

* حوزه احداث و تکمیل مسکن
احداث 40 هزار واحد مسکونی جایگزین کپر که 25 هزار مورد آن مصوبه سفر دور اول و مابقی اقدامات استان است که احداث واحدها با پیشرفت کلی بیش از 75 درصد در حال انجام است و حذف 40 هزار کپر در جنوب استان و تبدیل به واحدهای مسکونی مقاوم در دستور کار قرار داد که اسکان خانواده‌ها در دست اقدام است.
تامین اعتبار 10 هزار واحد مسکونی زلزله‌زده شهری و روستایی زرند و راور از مهم‌ترین پروژه‌های این حوزه است که به هر خانواده یک میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت و تسهیلات لازم تامین شده است و در این راستا 8 هزار و 842 واحد با بانک‌ها قرارداد منعقد کرده‌اند که پیشرفت فیزیکی کل این پروژه بیش از 82 درصد است.
احداث یا تکمیل یک‌هزار و 500 واحد مسکونی استیجاری به شرط تملیک و 400 واحد برای محرومان از مهم‌ترین این اقدامات است که در این راستا مجموعه 414 واحدی خواجو، 408 واحدی سیرجان، 24 واحدی بردسیر و 429 واحدی بم به بهره‌برداری رسیده‌اند و همچنین مجموعه 400 واحدی محرومان از پیشرفت 60 درصد برخوردار است.

* حوزه توسعه و تجهیز شبکه مخابرات
توسعه و تجهیز شبکه‌های مخابراتی و افزایش خطوط تلفن‌های ثابت و همراه شامل شش مصوبه می‌شود که در این راستا تمام مصوبت دور اول سفر هیئت دولت بعد از انجام تعهدات لازم انجام شده است.

* حوزه وزارتخانه نفت
انجام مطالعه امکان‌سنجی گازرسانی به شهر بم از مسیر ماهان در سال 86 از جمله پروژه‌های این حوزه است که مطالعات امکان‌سنجی انجام شده و پیش‌بینی عملیات اجرایی آن در دور دوم سفر مصوب شد.
تکمیل دو دستگاه منبع ذخیره‌سازی 20 میلیون لیتری فرآورده‌های نفتی در انبار نفت در دست اجرای رفسنجان از دیگر این طرح‌ها است که در این زمینه دو دستگاه منبع ذخیره‌سازی احداث و به بهره‌برداری رسیده است.
انجام مطالعه و جابه‌جایی انبار نفت کرمان به خارج از شهر از جمله پروژه‌های این حوزه است که پس از انجام مطالعات لازم مکان‌یابی محل جدید صورت گرفت و در حدفاصل بین کرمان و رفسنجان تعیین شده است و در حال حاضر این پروژه از پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد برخوردار است که با این اقدام بخش زیادی از ترافیک شهری به دلیل عدم ورود کامیون‌های سوخت از بین می‌رود.

* حوزه وزارت نیرو
پیش‌بینی اعتبار مورد نیاز احداث سد قدرونی به منظور تامین آب شرب منطقه راور و زرند در سال گذشته از جمله طرح‌های این حوزه است که عملیات اجرای سد از سال 87 با تعیین ردیف اعتباری در بودجه سنواتی آغاز و بیش از 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
تسریع در اتمام سدهای شهرستان بافت و نسا بم از دیگر پروژه‌های این حوزه است که اعتبار مناسبی طی سال‌های 87 و 88 اختصاص یافته و سد بافت در سال گذشته افتتاح و به بهره‌برداری رسید و سد نسا بم نیز به زودی افتتاح می‌شود.
اختصاص مبلغ 50 میلیارد ریال برای آبرسانی به شهر کرمان از جمله طرح‌های این حوزه است که اعتبار مصوب آن تامین و با حفر 90 حلقه چاه و اخذ مجوز 14 حلقه چاه و اجرای خطوط جمع‌آوری و انتقال آب و احداث مخازن در حال انجام است.

* حوزه تربیت بدنی
احداث 37 مجموعه ورزشی خواهران و برادران در سطح استان از جمله پروژه‌های این حوزه است که عملیات اجرایی همه سالن‌ها و مجموعه ورزشی انجام شده و حدود 55 درصد آنها به بهره‌برداری رسیده است و مابقی نیز از پیشرفت فیزیکی بیش از 85 درصد برخوردار است که به زودی شاهد بهره‌برداری این سالن‌ها هستیم.
اختصاص مبلغ 20 میلیارد ریال برای توسعه ورزشی روستایی از دیگر طرح‌های حوزه تربیت بدنی است که تعداد 25 پروژه در روستاها انتخاب شدند و احداث آن‌ها با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

* حوزه آموزش عالی
طی سال‌های بعد از انقلاب تغییرات چشمگیری در آموزش عالی کشور به وجود آمد به نحوی که تعداد دانشجویان از 867 نفر در سال 57 به 85 هزار و 260 نفر در سال 84 رسیده است، این تعداد در دولت نهم به 117 هزار و 395 نفر افزایش یافته است که به طور متوسط پس از انقلاب سالانه 2 هزار و 755 نفر پذیرش دانشجو بوده است، در حالی که در دولت نهم سالانه 9 هزار و 625 دانشجو افزایش یافته است.
همچنین از سال 84 تاکنون فضاهای مراکز آموزشی در سطح استان کرمان 40 درصد افزایش نشان می‌دهد.

*حوزه بهداشت و درمان
در دور اول سفر هیئت دولت به استان کرمان مصوبات خوبی در حوزه بهداشت و درمان در استان کرمان داشتیم که اخذ مجوز، تخصیص اعتبار و آغاز عملیات اجرایی هشت بیمارستان با 964 تخت بیمارستان در سطح استان کرمان نتیجه این مصوبات است.
این مصوبات سبب ارتقای چشمگیری در دستیابی به اهداف برنامه نظام و سطح‌بندی وزارت متبوع بوجود آید و تخت‌های بیمارستانی از 3 هزار و 349 تخت به 4 هزار و313 تخت ب‌رسد.
همچنین طی سال‌های 84 تا 88 در مجموع 5/294 کیلومتر بزرگراه احداث شده که در مقایسه با عملکرد دولت‌های قبل بیش از دو برابر افزایش داشته است.