دریچه ۴ / کرمان ، در مسیر توسعه و پیشرفت همه جانبه

سفر دور دوم ریاست جمهوری و هیئت دولت به استان کرمان در تاریخ 26 فروردین‌ماه سال 88 انجام شد که این سفر 235 مصوبه را برای استان کرمان به همراه داشت.
در مجموع این تعداد مصوبه با اعتباری بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان در مجموع حدود 66 درصد مصوبات اجرایی شده است.


به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سفر دور دوم ریاست جمهوری و هیئت دولت به استان کرمان در تاریخ 26 فروردین‌ماه سال 88 انجام شد که این سفر 235 مصوبه را برای استان کرمان به همراه داشت.
در مجموع این تعداد مصوبه با اعتباری بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان در مجموع حدود 66 درصد مصوبات اجرایی شده است.
اهم مصوبات اجرا شده و در دست انجام دور دوم سفر به شرح ذیل است:
صدور مجوز قطعی تبدیل دانشکده علوم پزشکی جیرفت به دانشگاه علوم پزشکی و راه‌اندازی آن که مجوز لازم صادر و راه‌اندازی آن انجام شده و پذیرش دانشجو دارد.
ارتقای مجتمع آموزش عالی جیرفت به دانشگاه ملی جیرفت که این اقدام در شورای گسترش آموزش عالی در جلسه سوم بهمن‌ماه سال گذشته موافقت قطعی ارتقای مجتمع عالی جیرفت به دانشگاه تصویب شده است.
دایر کردن 12 هزار شماره تلفن ثابت، اجرای کابل‌کشی فیبرنوری به طول 200 کیلومتر، نصب و راه‌اندازی 300 دستگاه تلفن همگانی، نصب و راه‌اندازی 39 سایت بی‌تی‌اس در سطح استان، نصب و راه‌اندازی 47 سایت آی‌سی‌تی روستایی و نصب و راه‌اندازی تجهیزات دیتا در یک شهر این استان از جمله مهم‌ترین پروژه‌های حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که عملیاتی و اجرایی کردن تمام تعهدات این وزارتخانه با اعتباری بالغ بر 86 میلیارد تومان در سطح استان طی شش ماه پس از تصویب هیئت دولت انجام شد.
احداث کنارگذر جنوب غربی و شمال غربی شهر کرمان از دیگر پروژه‌های دور دوم سفر هیئت دولت به استان کرمان است که کنارگذر جنوب غربی به طول 44 کیلومتر انجام و به بهره‌برداری رسیده است، همچنین کنارگذر شمال غربی با 57 درصد پیشرفت فیزیکی در دست انجام است.
تسریع در اجرای محورهای ارتباطی و اصلی استان از جمله محور شهداد ـ نهبندان، کرمان ـ کوهپایه، انار ـ شهربابک، سیرجان ـ بندرعباس، کرمان ـ چترود ـ راور ـ دیهوک و محور کرمان ـ زرند از مهم‌ترین این پروژه‌ها است که احداث باند دوم محور سیرجان ـ بندرعباس طی سال‌های 87 و 88 مبلغ 757 میلیارد ریال مصوب و مبلغ 524 میلیارد ریال نیز در لایحه سال 89 پیش‌بینی شده است و از پیشرفت فیزیکی 55 درصدی برخوردار است.
همچنین برای بزرگراه کرمان ـ زرند طی سال‌های 87 و 88 مبلغ 2/175 میلیارد ریال مصوب و مبلغ 150 میلیارد ریال نیز در لایحه سال 89 پیش‌بینی شده است و این پروژه از پیشرفت فیزیکی 60 درصدی برخوردار است.
محور شهداد ـ‌ نهبندان با اعتبار 157 میلیارد ریال مصوب از پیشرفت فیزیکی 95 درصدی برخوردار است.
مابقی محورها نیز با میانگین پیشرفت فیزیکی 30 درصد در حال انجام است.
اختصاص مبلغ 238 میلیارد ریال برای پروژه‌های کمک به تامین 7 هزار جهیزیه برای افراد زیر پوشش دستگاه‌های حمایتی و محرومان استان مصوب شده که در این راستا احداث 400 واحد مسکونی محرومان و تعمیر 4 هزار مسکن مددجویان کمیته امداد و بهزیستی انجام شده است.
همچنین گازکشی به 2 هزار خانه محرومان، تامین لوازم خانگی 3 هزار و 500 منزل محرومان و احداث خوابگاه دانش‌آموزی حمایتی کمیته امداد انجام شده است.
اختصاص مبلغ 399 میلیارد ریال از محل اعتبارات ماده 10 قانون تنظیم‌بخشی از مقررات مالی دولت از دیگر پروژه‌های مهم دور دوم سفر هیئت دولت به استان کرمان است که از جمله پروژه‌های در دست انجام در این زمینه می‌توان به پروژه‌های حوادث غیرمترقبه و سایر موارد مرتبط، مبارزه با بیماری‌های بازپدید و نوپدید، مقابله با گسترش شن‌های روان و بیابان‌زایی از جمله این اقدامات است.
تکمیل واحدهای غیرمسکونی حادثه دیده در اثر زلزله شهرستان زرند، راور و کرمان، تکمیل طرح کپرزدایی و مبارزه با آفات کرم خراط گردو و زنجره خرما و جاروک لیموترش از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش است.
گازرسانی به روستاهای دارای 100 خانوار و بیشتر و مجتمع‌های روستایی از جمله مهم‌ترین پروژه‌های دور دوم سفر هیئت دولت به استان کرمان است که در این راستا گازرسانی به 72 روستا با اعتباری بالغ بر 800 میلیارد ریال در حال انجام است که 26 روستای آن به بهره‌برداری رسیده و مابقی از پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد برخوردار هستند.
کمک به اجرای طرح آبرسانی به 45 روستای بالای 20 خانوار فاقد آب آشامیدنی از دیگر پروژه‌های دور دوم سفر است که در سال 88 با اختصاص مبلغ 43 میلیارد ریال عملیات اجرایی آن آغاز شده و در دست انجام است.
اختصاص مبلغ 20 میلیارد ریال از محل اعتبارات دفتر امور مناطق محروم از مهم‌ترین این پروژه‌ها در دور دوم سفر است که با اختصاص مبلغ ذکر شده در مصوبه سال 88 برای پروژه‌های اولویت‌دار مناطق محروم استان عملیات اجرایی پروژه‌ها با 100 درصد پیشرفت محقق شده.
اختصاص مبلغ 250 میلیارد ریال از محل منابع قرض‌الحسنه صندوق مهر امام رضا (ع) به منظور اجرای طرح‌های اشتغالزایی از دیگر این مصوبات است که اعتبار ذکر شده 100 درصد جذب و برای 5 هزار نفر از محل پرداخت تسهیلات اشتغالزایی ایجاد شده ست.