آیت الله نوری همدانی: حفظ نظام مهمترین وظیفه روحانیون است

 

یکی از مرجع عالیقدر کشورمان گفت: مهمترین وظیفه روحانیون و علما در وضعیت کنونی حفظ نظام است و همه ما در برابر خون شهدا کسانی که برای پایداری در راه نظام جمهوری اسلامی جنگیدند و شهید شدند مسوول هستیم.


به گزارش ایرنا، آیت الله حسین نوری همدانی روز یکشنبه  گذشته در همایش بصیرت و مرجعیت ویژه علما، روحانیون و حوزه های علمیه استان کرمان در محل حسینیه ثارالله شهر کرمان با اشاره به حوادث بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در سال 88 افزود: اگر از همان اول اهل بصیرت متحد می شدند و در مقابل فتنه قیام می کردند، اینگونه از مسائل پیش نمی آمد.
وی به حضور پرشور و حماسی مردم در راهپیمایی 9 دی و 22 بهمن ماه سال گذشه اشاره کرد و گفت: مردم در حمایت از رهبری و نظام جمهوری اسلامی خوب در مقابل فتنه گران ایستادگی کردند.
این مرجع عالیقدر اظهار داشت: اما بعضی ها در دوران فتنه سال گذشته دو پهلو صحبت کردند و شفاف سخن نگفتند.
وی حضور در صحنه و پاسداری از نظام را برای روحانیون و علما ضروری دانست و گفت: حفظ نظام زمینه ای برای ظهور امام زمان مهدی(عج) است.
آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه در فرهنگ اسلام از علما تعریف و تمجید شده است، گفت: با توجه به این امر علما و روحانیون نیز در برابر پاسداری از اسلام وظیفه سنگینی دارند.
وی با اشاره به اینکه علما و روحانیون وارث پیامبران به شمار می روند، اظهار داشت: روحانیون و علما نیز با مطالعه و نگرش در سیره و زندگی پیامبران . ائمه اطهار (ع) می توانند در این راه گام بردارند.
وی ادامه داد: علاقه فراوان به پیشرفت مردم، داشتن رافت و رحمت نسبت به مردم و رسیدگی به مشکلات و دردهای مردم از ویژگی های بارز پیامبران به شمار می رود که این امر باید در زندگی کسانی که در راه کسب علم گام بر می دارند نمود داشته باشد.
وی مقابله با حکام فاسد زمان و آشنایی با زمان خود را از دیگر ویژگی های پیامبران دانست و افزود: خداوند در قرآن سه طاغوت را تحت عنوان های طاغوت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی عنوان می کند که همواره پیامبران و امامان نیز در مقابله با این طاغوت ها به مبارزه برخواستند و حتی شهادت در این راه را می پسندیدند چه بسا ائمه اطهار در طول دوران امامت خویش اینگونه کردند و به شهادت رسیدند.
این مرجع عالی قدر با تاکید بر اینکه نباید در برابر زور گویی های حکام سکوت کرد، گفت: اسلام با سکوت مخالف است آنچنان که از صدر اسلام تاکنون بسیاری آمدند که در مقابل زورگویی ها و ستمکاری های حکام زمان ایستادگی کردند.
وی در ادامه به اعتماد و حمایت مردم از کسانی که در مقابل زورگویان ایستادگی می کنند، اشاره کرد و گفت: تاریخ نیز گواه این امر است که مردم همیشه از کسانی که از حق دفاع می کنند حمایت کرده اند چنانکه در سال گذشته این مردم به ندای هل من ناصر ینصرنی رهبر که از عمق تاریخ و مجاهدت بلند می شد جواب دادند.
وی به جریان تحریم تنباکو و ایجاد حکومت مشروطه اشاره کرد و گفت: علمای بسیاری برای اجرایی شدن قیام مشروطیت جان دادند اما در آن دوران استکبار آنقدر بر ما حکومت داشت که از دل مشروطیت حکومت رضا خانی و پهلوی ها ایجاد شد.
وی همچنین به تلاشها و رهنمودها و راهنمایی های امام خمینی آن فقیه زمان شناس و جامعه شناس در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: اخلاص، توکل و نیت امام (ره) عاملی شد برای پیروزی انقلاب اسلامی و امروز نیز این ویژگی ها سرمشق و الگویی برای سایر جهانیان قرار گرفته است.
آیت الله نوری همدانی همچنین به توطئه ها و دشمنی های دنیا علیه نظام جمهوری اسلامی طی این 30 سال اشاره کرد و گفت: همدلی، هماهنگی و وحدت عامل پیروزی ملت ایران در مقابل دشمن بود.
وی تاکید کرد: امروز نیز وظیفه همگان حفظ نظام جمهوری اسلامی و رساندن این نظام به دست صاحب اصلی آن امام زمان(عج) است.