باید عظمت پیامبر، قرآن و خدا را بشناسیم و درک کنیم

 

یکی از مراجع عظام تقلید با تاکید بر تحول در علوم انسانی کشور گفت: علوم اسلامی علومی می باشد که با خدا ارتباط دارد اما در علوم غربی ارتباط با خدا وجود ندارد.


به گزارش ایرنا، آیت الله حسین نوری همدانی روز سه شنبه گذشته در دیدار با فرهنگیان استان کرمان در حسینیه ثارالله این شهر افزود: علوم غربی از علوم مذهبی رشد و بالندگی پیدا کردند اما متاسفانه غربی ها علوم گرفته شده از اسلام را به صورت اومانیسم و سکولار به ما تحویل دادند.
وی با اشاره به اینکه علوم غربی ترویج دهنده اومانیسم (انسان محوری) هستند، ادامه داد: این در حالی که اسلام خدامحوری است و سکولار شدن علوم یکی از مصیبت های جهان اسلام به شمار می رود.
آیت الله نوری همدانی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب و تاکیدات ایشان در مورد تدریس علوم انسانی اسلامی در دانشگاه ها گفت: فعالان عرصه تعلیم و تربیت باید علوم انسانی را به گونه ای تدریس کنند که انسان را شناخته باشد.
این مرجع عالیقدر یکی از کارهای ضروری معلمان و فرهنگیان را اسلامی و قرآنی کردن علوم انسانی دانست و تاکید کرد: فرهنگیان باید به گونه ای عمل کنند که علوم اروپایی و غربی برگرفته از تفکر استکبار و استبداد از بین برود.
وی با اشاره به فضای انقلابی ایجاد شده در جامعه گفت: مسوولان باید به نوعی عمل کنند که مربیان و معلمان هم متناسب با این فضا گام بردارند.
وی با اشاره به اینکه کشور ایران سالهای بسیار زیر سیطره استکبار و استبداد بود، ادامه داد: علوم غربی از علوم مذهبی رشد و بالندگی پیدا کردند اما متاسفانه علوم غربی اومانیسم را ترویج دادند در حالی که اسلام خدامحوری است.
آیت الله نوری همدانی اضافه کرد: غربی ها علوم مسلمانان را بردند و جنبه الهی آنان را قطع کردند و دوباره همان علوم را در قالب سکولار به ما بر گرداندند.
وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم نیز به امی بودن پیامبر اشاره شده است، گفت: خداوند در آیه 48 سوره عنکبوت می فرمایند" هرگز کتاب و نوشته ای را توندیدی و نخواندی و هرگز هم چیزی را ننوشتی اما کتابی همانند قرآن آوردی".
وی ادامه داد: برای انسان های عادی درس نخواندن مانند جهل است اما برای پیامبری که با کاغذ و قلم آشنا نبود و آوردن کتاب چنین عظیمی یک معجزه بسیار بالا است.
وی تاکید کرد: برای ما بسیار مهم است که عظمت پیامبر، قرآن و خدا را بشناسیم و درک کنیم.
این مرجع عالیقدر کار فعالان عرصه تعلیم و تربیت را انسان سازی دانست و گفت: انسان سازی یکی از مشکل ترین کار های دنیا به شمار می رود زیرا ساختن انسان بسیار پیچیده است.
آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه کار فرهنگیان دنباله کار پیامبران و ائمه اطهار (ع) است گفت: این هدف یکی از افتخارات شما فرهنگیان باید باشد که در این راه گام بر می دارید.
وی ضمن بیان تفاوت های میان انسان و حیوان و اینکه حیوان به حکم غریزه احتیاجی به معلم و مربی ندارند اظهار داشت: قابلیت ها و استعدادهای وجودی انسان عاملی می شود که انسان احتیاج شدیدی به معلم و مربی دارد.
وی تاکید کرد: برکت علم در تعظیم و تکریم استاد است و هرکس به آن مقدار بکوشد به همان اندازه علمش برکت دارد.
این مرجع تقلید جهان تشیع با تاکید بر اینکه باید نقش تعلیم و تربیت در زندگی افراد تبیین شود، گفت: بعضی از افراد با افکار غربی که دارند فکر می کنند که بعضی از انسان ها از زمان خلقت بد تربیت شده اند و تربیت در آنها هیچ اثری ندارد درحالی که این فکر از نظر اسلام محکوم است.
وی اضافه کرد: از منظر اسلام خداوند همه انسان ها را قابل تربیت آفریده است و خداوند همه انسان را با فطرت پاک و متمایل به نیکی آفریده است.
وی با اشاره به اینکه سر و کار معلمان با جوانان و دانش آموزان است، گفت: جوانان و نوجوانان امانت الهی هستند که به دست معلمان سپرده شده اند.
وی کار فرهنگیان و تعلیم وتربیت انسان ها را مقدس دانست و اضافه کرد: اگر کارهایتان برای خدا باشد بر طبق گفته های پیامبر گرامی اسلام که فرموده اند" یک نفر را تعلیم کردن مانند این است که همه انسان ها را تربیت کرده اید."
وی تدوین برنامه تربیتی، آگاه بخشی و روشن کردن معلمان و مربیان، و تربیت پذیری دانش آموزان و دانشجویان از مهمترین مسائلی است که باید فعالان تعلیم وتربیت به آن توجه نمایند.
آیت الله نوری همدانی در پایان سخنان خود به معلمان و فرهنگیان استان کرمان توصیه کرد که کتاب 22 جلدی صحیفه نور، دفتر 50 جلدی تبیان و وصیت نامه حضرت امام(ره) را مطالعه کنند و از سخنان گهربار ایشان در زندگی خود بهره گیرند.