امام زمان (عج) روح سراسری عالم امکان است

 

آیت‌الله مجتبی تهرانی در سخنانی به مناسبت سالروز ولادت امام زمان (عج) گفت: قوام عالم به دلیل وجود مقدس امام زمان (عج) است که روح سراسری عالم امکان محسوب می‌شود.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله مجتبی تهرانی، این مرجع تقلید شیعیان در سخنانی که روز گذشته در مسجد جامع بازار تهران عنوان کرد، با اشاره به حدیث «الْحُجَّةُ قَبْلَ الْخَلْقِ وَمَعَ الْخَلْقِ وَبَعْدَ الْخَلْقِ» گفت: ابان بن تغلب از امام صادق (ع) نقل می‌کند که حضرت فرمودند: حجّت قبل از خلق و با خلق و بعد از خلق است.
وی ادامه داد: «حجّت» در این روایت کنایه از وجود مقدّس امام است و اشاره به این جهت است که خداوند متعال قبل از ایجاد ممکنات، اوّل نور مقدّس امام را خلق کرده است و این نور همین‌طور همراه این موجودات هست؛ و بعد از آنکه این نشئه به پایان می‌رسد؛ باز هم این نور هست و پایان پذیر نیست و این نور مقدس حجّت و امام است.
آقاتهرانی در خصوص ولادت امام زمان (عج) گفت: اینکه گفته می‌شود نیمه شعبان وجود مقدّس امام زمان (صلوات الله علیه) متولد شده است، بروز و ظهورش در این عالم نیمه شعبان است وگرنه دست قدرتِ حق تعالی قبل از خلقت موجودات،‌ این انوار مقدّسه را که نور واحدند خلق کرده بود.
این استاد اخلاق با اشاره به تعبیر «لَوْلا الْحُجَّةُ لَسَاخَتِ الارْضُ بِاَهْلِهَا وَ بِیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَری وَ بِوُجوُدِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاء» گفت: اگر روح نباشد،‌جسم از هم می‌پاشد. روح که برود، ‌بدن متلاشی می‌شود. آنگاه سرپا هستم که این روح سراسری باشد؛ اینکه من به این جسم غذا می‌رسانم برای خاطر روح است.
وی در تبیین معنای «بِیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَری» اظهار کرد: به یُمن روح است که بقیه سلول‌های بدن تغذیه می‌شوند. سلول‌ها‌ هر کدام برای خودشان جان دارند؛ اما تحت سلطه آن روح سراسری هستند. آنها هم که تغذیه می‌شوند برای خاطر روح سراسری است. تمام این عالم که از ناحیه خداوند مرزوق‌اند، برای وجود مقدس اوست که روح سراسری عالم امکان است؛ که اگر نباشد مثل بدنِ بدون روح از هم می‌پاشد.
آیت‌الله مجتبی تهرانی در پایان سخنان خود تصریح کرد: ‌نیمه شعبان روز بروز آن حجّت است؛ نه اینکه نعوذ بالله روز خلقت و تولّد آن حجّت باشد. وگرنه وجود مقدّس امام قبل از خلقت بقیّه ممکنات است.