شمارش معکوس برای به تپش درآمدن قلب استثنایی ترین نیروگاه اتمی

 

فردا  شنبه سوخت اصلی نیروگاه اتمی بوشهر به استخر جنب قلب راکتور منتقل می شود تا 163 مجتمع سوخت هسته ای برای آغاز تپش قلب استثنایی ترین نیروگاه اتمی جهان، وارد قلب راکتور شوند.


به گزارش خبرنگار ایرنا، "علی اکبر صالحی " رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که سوخت اصلی نیروگاه از انباری که خارج از ساختمان راکتور قرار دارد، با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی خارج و در "استخر سوخت" نگهداری می شود.
به گفته وی، پس از هشت روز، چنانچه روند کار مطلوب باشد و تمهیدات لازم انجام شود، انتقال سوخت از این استخر به قلب راکتور انجام می گیرد که این مرحله نیز حدود 10 روز طول می کشد که طی آن 163 مجتمع سوخت هسته ای ای یعنی 82 تن سوخت اولیه وارد قلب راکتور شود .
82 تن سوخت اولیه نیروگاه اتمی بوشهر با غنای یک و شش دهم تا سه و شش دهم درصد در هشت محموله از 26 آذرماه تا هشتم بهمن ماه 86 از سوی روسیه وارد ایران شد.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران می گوید: پس از آنکه سوخت بطور کامل وارد قلب راکتور شد، این نیروگاه آماده راه اندازی است.البته برخی معتقدند وقتی اولین مجتمع سوخت وارد قلب راکتور می شود، مرحله راه اندازی آغاز شده است اما ما بر این نظریم که راه اندازی را زمانی اعلام کنیم که تمام مجتمع های سوخت وارد قلب راکتور شوند .
از این رو به گفته صالحی، هفته سوم یا چهارم شهریور ماه ، راه اندازی با مفهومی که ایران مدنظرش است، انجام می شود که البته راه اندازی راکتور نیروگاه به معنای اتصال برق راکتور به شبکه سراسری نیست بلکه راکتور شروع به تولید قدرت می کند که برای وصل آن به شبکه سراسری، زمانی حدود دو ماه نیاز است.
قرار است "سرگئی کریینکو" رییس شرکت روس اتم و پیمانکار نیروگاه اتمی بوشهر نیز همزمان با عملیات انتقال سوخت اصلی به راکتور بوشهر، از نیروگاه بازدید کند.
عملیات احداث دو واحد نیروگاه اتمی در 12 کیلومتری جنوب شهر بوشهر، در سال 1974 از سوی شرکت آلمانی زیمنس آغاز شد که به گفته صالحی، آلمان ها در آن زمان، پنج میلیارد مارک از ایران گرفتند اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حاضر به اتمام این دو واحد نشدند.
تهران در 25 آگوست 1992 میلادی توافقنامه جامع همکاری های هسته ای با مسکو امضا کرد که بر اساس آن، شرکت روسی "اتم استروی اکسپورت" در هشتم ژانویه 1995 میلادی، عملیات تکمیل نیروگاه را به عهده گرفت.
با نگاهی به تاریخچه ساخت این نیروگاه و مقایسه آن با سایر نیروگاههای اتمی دنیا، باید گفت که این نیروگاه "استثنایی ترین" نیروگاه اتمی جهان است؛ همچنانکه رییس سازمان انرژی اتمی نیز بر این نکته اذعان دارد.
استثنایی بودن نیروگاه اتمی بوشهر از جنبه های مختلف از جمله صبغه سیاسی آن، تلفیق دو سیستم فنی غربی و شرقی، چندین بار بمباران آن در زمان جنگ تحمیلی هشت ساله و به ویژه زمان راه اندازی آن، است چرا که این نیروگاه در شرایطی که تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران شدت گرفته است، راه اندازی می شود.
به گفته دیپلمات ها به رغم مشکلات فنی در راه اندازی این نیروگاه، با در نظر گرفتن شرایط و منافع کشورها، دلایل سیاسی تاخیر بیش از یک دهه مسکو در راه اندازی این نیروگاه، قابل درک است چرا که روسیه در عرصه بین المللی و در راستای منافع خود اقدام کرده است و هر کشور دیگری نیز برای حفظ منافعش ناگزیر به برخی اقدامات دست می زند.
اما اکنون روسیه عزم خود را برای راه اندازی نیروگاه جزم کرده تا جایی که "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه این کشور از راه اندازی نیروگاه بوشهر دفاع می کند و می گوید: نیروگاه بوشهر نسبت به هرگونه چرخش و سوءاستفاده تسلیحاتی ایمن است و غیر از تولید برق، کار دیگری نمی توان با آن انجام داد و تمامی رهبران کشورهای غربی هم از این مساله مطمئن هستند.
به رغم همه انتقادهای مسوولان جمهوری اسلامی در ماههای اخیر از رویکردهای روسیه، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در جدیدترین اظهار نظرش از همکاری روسها در راه اندازی این نیروگاه تقدیر می کند و می گوید همچنانکه در عرصه صنعتی شدن، نام روسیه در کنار ایران قرار گرفت، چنین مقدر شده است که در عرصه فناوری هسته ای نیز، نام این کشور در کنار ایران باشد.
حال با انجام عملیات سوخت گذاری، عملا نیروگاه اتمی بوشهر نه تنها به نقطه غیرقابل بازگشت رسیده بلکه به گفته رییس سازمان انرژی اتمی ایران، مقررات و پروتکل های بین المللی از جمله قطعنامه های آژانس بین المللی انرژی اتمی، شورای امنیت و بیانیه پایانی کنفرانس بازنگری ان.پی.تی درباره آن ساری و جاری می شود و حمله به آن "جرم بین المللی " محسوب می شود چرا که تبعاتش جهانی است.
رهبر معظم انقلاب نیز در تازه ترین بیانات خود درباره تهدید نظامی آمریکا تاکید کرده اند: بعید است آنها این حماقت را انجام دهند اما همه بدانند، اگر این تهدید عملی شود میدان مقابله ملت ایران فقط منطقه ما نخواهد بود بلکه این مقابله، میدان گسترده تری خواهد داشت.
البته آمریکا علاوه بر تهدید نظامی، همزمان با اعلام آغاز عملیات سوخت گذاری نیروگاه اتمی بوشهر،‌ راه اندازی این نیروگاه را به معنای عدم نیاز ایران به غنی سازی اورانیوم دانسته است در حالیکه متخصصان و کارشناسان فنی هسته ای می گویند سالانه حدود 30 تن سوخت برای تعویض بخشی از سوخت نیروگاه لازم است که تاکنون فقط قرارداد تامین سوخت دو سال این نیروگاه منعقد شده است.
کارشناسان فنی هسته ای معتقدند با توجه به تحولات غیرقابل پیش بینی در عرصه بین المللی، مشخص نبودن روند فروش سوخت هسته ای و قیمت آن در بازار جهانی در آینده و نیز نیاز سالانه نیروگاه اتمی بوشهر به سوخت، غنی سازی اورانیوم بیش از پیش ضروری است تا تهران برای تامین سوخت این نیروگاه و نیروگاههای آتی خود دچار مشکل نشود.
دیپلمات ها همچنین معتقدند که با راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر، مذاکرات در عرصه بین المللی در فاز جدیدی قرار می گیرد.