روزشمار ساخت نیروگاه اتمی بوشهر

 

نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان یکی از استثنایی ترین نیروگاه اتمی جهان روز شنبه در حالی سوختگذاری آن آغاز می شود که بسیاری از کارشناسان، این نیروگاه را نه تنها افتخاری برای ایران اسلامی بلکه برای کل جهان اسلام می دانند.


به عقیده این کارشناسان راه اندازی نیروگاه بوشهر نتیجه و نماد مقاومت و پایداری ملت ایران است که از تهدیدها و فشارها نهراسید و همواره بر حقوق خود تاکید کرد.
بهره گیری از دو فناوری شرق و غرب ، طولانی شدن زمان ساخت نیروگاه اتمی بوشهربدلایل متعدد ، بمباران شدن در زمان جنگ از جمله مواردی است که به گفته این کارشناسان این نیروگاه را در مقایسه با سایر نیروگاه های اتمی جهان متمایز و استثنایی ساخته است.

** تولد یک نیروگاه اتمی در قلب منطقه نفت خیز جهان
عملیات احداث دو واحد نیروگاه اتمی بوشهر در سال 1974 میلادی (1355 شمسی)‌ از سوی آلمان ها آغاز شد.
شرکت کرافت ورک اونیون( KWU) که از شرکت‌های تابعه زیمنس محسوب می شود، به ازای دریافت 778 میلیون مارک طی قراردادی متعهد شد دو واحد نیروگاه اتمی را هر یک با قدرت هزار و 290 مگاوات از نوع رآکتور آب تحت فشار ( آب سبک) در بوشهر راه‌اندازی کند.
بر اساس این، قرار بود نخستین واحد نیروگاه بوشهر در پایان سال 1980 میلادی و دومین واحد نیز یک سال بعد یعنی 1981 آغاز به کار کند و به شبکه برق سراسری ایران وصل شود.
هنگامی که ایران این قرارداد را منعقد کرد، دو هزار 100 کارشناس آلمانی به همراه هفت هزار ایرانی در احداث این نیروگاه که یکی از بزرگترین نیروگاه های اتمی وقت در جهان به شمار می‌رفت، فعالیت داشتند.
تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی واحد اول حدود 85 درصد و واحد دوم تا حدودی تکمیل شده بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی طرف آلمانی حاضر به ادامه همکاری با تهران نشد.
این نیروگاه در جریان جنگ تحمیلی هشت ساله هفت بار بمباران و در نتیجه آن خسارت‌های زیادی به آن وارد شد.

** تلاش برای ساخت نیروگاه اتمی بوشهر و پنج توافق تهران - مسکو

با پایان جنگ تحمیلی و عزم نظام جمهوری اسلامی برای بازسازی خرابی‌های به جای مانده از این جنگ هشت ساله و نیز جبران عقب افتادگی های دوران حکومت ستمشاهی بر کشور، زمزمه بر سر تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر که می‌توانست بخش قابل توجهی از برق حوزه جنوبی کشور را تامین کند، بر سر زبان‌ها افتاد.
هرچند پیمانکار آلمانی به رغم دریافت هزینه ساخت، از تداوم احداث نیروگاه سر باز زد اما ایران ناامید نشد و یافتن پیمانکار جدید را در دستور کار خود قرار داد.
دراین راستا تهران توانست با مسکو درخصوص همکاری های صلح آمیز هسته ای و احداث این نیروگاه به توافق هایی دست یابد.

سوم شهریور 1371 خورشیدی ( 25 اوت 1992 میلادی) دو کشور موافقتنامه جامع همکاری‌های هسته ای را به امضا رساندند.

18 دی 1373 ( هشتم ژانویه 1995 میلادی)‌ - شرکت روسی اتم استروی اکسپورت سه سال بعد از توافق دو کشور برای ساخت نیروگاه بوشهر، عملیات ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را آغاز کرد.
بر اساس نخستین توافق تهران و مسکو، طرف روسی متعهد شد ظرف پنج سال یعنی تا سال 2000 میلادی نیروگاه را به مرحله راه‌اندازی برساند.

1376 (1998 میلادی) - در این سال توافق دوم ایران و روسیه برای نیروگاه بوشهر منعقد شد؛ در این زمان دو طرف الحاقیه‌ای به قرارداد 1995 افزودند که طبق آن روسیه متعهد شد حدود 50 ماه دیگر یعنی تا سال 2002 میلادی به مرحله راه‌اندازی برساند اما این پایان توافقات دو کشور نبود.
روسیه این بار و در جریان توافق های سوم و چهارم خود با ایران متعهد شد تا دسامبر 2003 میلادی نیروگاه را تکمیل و به مرحله بهره برداری برساند اما پس از مدتی روس‌ها اعلام کردند که تا آوریل 2006میلادی نیروگاه را به مرحله بهره برداری می‌رسانند.

21 مهر 82 ( 13 اکتبر 2003) - روسیه اعلام کرد راه اندازی بوشهر به دلیل مشکلات فنی و نه فشارهای سیاسی یک سال به تعویق افتاده است.

** سال 1383

اول شهریور 83 - معاون سازمان انرژی اتمی ایران با اعلام اینکه نیروگاه اتمی بوشهر در سال 85 به بهره برداری می‌رسد، گفت: سوخت اولیه نیروگاه آماده حمل به ایران است. تبادل نظر در خصوص احداث واحد جدید در دستور مذاکرات مقامات دو کشور قرار دارد.

19 مهر 83 - کمال خرازی و سرگئی لاوروف وزرای خارجه وقت ایران و روسیه در نشستی مشترک از عزم دو کشور برای قرارداد ارسال سوخت هسته ای از روسیه به ایران و عودت سوخت مصرف شده به روسیه خبردادند و اعلام کردند که این قرارداد در مرحله نهایی خود قرار دارد.

21 مهر 83- سرگئی میرونوف رییس شورای فدرال روسیه از توافق جدید تهران و مسکو بر سر یک زمان بندی جدید در مورد بوشهر خبر داد. بر اساس این زمان بندی نیروگاه بوشهر در سال 2006 به اتمام می رسد.

هشتم اسفند 83 ( 27 فوریه 2005) - تهران و مسکو توافقنامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن روسیه سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را به این شرط تامین می‌کند که جمهوری اسلامی ایران سوخت مصرف شده را به آنان پس بفرستد.

** سال 1384

21 شهریور 84 ( 12 سپتامبر 2005) - روسای آژانس انرژی اتمی ایران و روسیه اعلام کردند که نیروگاه بوشهر را اواخر سال 2006 به بهره برداری می رسانند.

19 آذر 84 - رضا آقازاده رییس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: سال آینده (1385) نیروگاه بوشهر راه اندازی می‌شود.

** سال 1385

سوم مهر ( 26 دسامبر 2006) - رضا آقازاده رییس سازمان انرژی اتمی ایران و سرگئی کرینکو رییس آژانس فدرال اتمی روسیه توافق جدیدی را امضا کردند که بر اساس آن مسکو متعهد شد تا پایان سپتامبر 2007 میلادی واحد اول نیروگاه بوشهر را به طور آزمایشی راه اندازی کند و 6 ماه پس از آن یعنی تا پایان مارس 2007 سوخت نیروگاه را به تهران ارسال نماید.
بر اساس این توافق قرار شد نیروگاه اتمی بوشهر در نوامبر 2007 به بهره برداری برسد و سه ماه پس از آن برای نخستین بار برق هسته ای وارد شبکه سراسری برق ایران شود.

20 آذر - سرگئی کرینکو رییس آژانس فدرال اتمی روسیه در جریان سفر به تهران به پیگیری توافقات مسکو پرداخت. آقازاده در نشست مطبوعاتی با وی اعلام کرد: طرف روسی برای تعهدات خود در راه اندازی بوشهر مشکلات مالی دارد و ایران آماده است در این زمینه به طرف روسی کمک کند.
به گفته آقازاده، ایران برای حل این مشکلات قول داد سررسید پرداخت ها را جلوتر بیاندازد.

هشتم بهمن - ایگور ایوانف رییس شورای امنیت ملی روسیه در دیدار با متکی اعلام کرد که روسیه بر تعهدات خود مبنی بر اتمام نیروگاه بوشهر در تاریخ مقرر پابرجا و مصمم است.

30 بهمن - بروز مشکلات مالی در پیمانکار روسی موجب شد تا مسوولان اتم استروی اکسپورت اعلام کنند به دلیل تاخیر در پرداخت اقساط، تغییراتی در برنامه زمانی احداث نیروگاه صورت می‌گیرد.
البته "محمد سعیدی " معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی ایران بلافاصله این ادعای روس ها پاسخ داد و اعلام کرد: ایران هیچ تاخیری در پرداخت مالی قرارداد بوشهر به شرکت روسی نداشته است.
سعیدی خواستار آن شد که نیروگاه در موعد مقرر یعنی شهریور 86 راه اندازی شود.

هفتم اسفند - غلامحسین الهام سخنگوی دولت اعلام کرد: علت تاخیر در انتقال سوخت از روسیه به نیروگاه بوشهر ، چندان جدی نیست و این مساله با گفت و گو حل می شود؛ الهام مشکل اصلی در موضوع بوشهر را پرداخت به واحد پولی یورو یا دلار دانست.

18 اسفند - محمد سعیدی معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی ایران پس از سفر به مسکو برای حل مشکلات مالی شرکت پیمانکار روسی نیروگاه بوشهر فرمولی را به عنوان پرداخت‌های پیش از موعد تعریف و برنامه ریزی کرد. وی گفت که مشکل طرف روسی بخاطر کمبود اعتبارات مالی این شرکت است.

20 اسفند - رضا آقازاده رییس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: هرچند ایران تعهد حقوقی برای پیش پرداخت به طرف روسی ندارد اما برای راه اندازی به موقع نیروگاه حاضر است نقدینگی آنها را افزایش دهد.
وی گفت که بخش پشتیبانی نیروگاه مانند بخش آب صنعتی و انتقال آب دریا به سیستم گردش آب نیروگاه برای آماده راه اندازی است.

20 اسفند - معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی ایران از فراهم شدن مقدمات فنی و حقوقی ارسال سوخت به نیروگاه بوشهر در ماه مارس ( نیمه دوم اسفند 85 تا دهه اول فروردین86) خبر داد.

21 اسفند - هیاتی از مقامات و کارشناسان شرکت اتم استروی اکسپورت برای حل و فصل مسایل مربوط به راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر وارد تهران شدند.

22 اسفند - اظهارات کرینکو درباره پرداخت‌های ایران برای راه اندازی بوشهر موجب شد تا شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران که کارفرمای نیروگاه بوشهر است، اطلاعیه‌ای در این باره صادر و اعلام کند که شرکت روسی باید سوخت نیروگاه را تا 11 فروردین 86 به ایران ارسال کند.
در این اطلاعیه آمده بود: بر اساس تعهد اولیه روسیه قرار بود 8 جولای 1999 تاریخ اتمام پروژه باشد که تاکنون پنج بار به تعویق افتاده است. حتی با فرض راه‌اندازی این نیروگاه در سپتامبر 2007 این پروژه هشت سال و سه ماه تاخیر خواهد داشت.
این شرکت اعلام کرد که تاکنون 12 میلیون و 700 هزار دلار به صورت علی الحساب به اتم استروی اکسپورت پرداخت کرده است که اسناد آن قابل انتشار است.

23 اسفند - معاون بین الملل سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به اظهارات کرینکو درباره مسایل مالی نیروگاه بوشهر گفت: تهران از 10اکتبر 2006 تا 14 مارس 2007 بیش از 75 میلیون دلار ( پنج میلیارد و 600 میلیون تومان) به پیمانکار روسی پرداخت کرده است.
وی همچنین اعلام کرد: از اول ماه مارس سال جاری میلادی (2007) 18 میلیون و 200 هزار دلار در حال واریز شدن به حساب شرکت روسی است.

** سال 1386

14 فروردین - واحدهای پشتیبانی نیروگاه اتمی بوشهر از جمله ساختمان‌های مربوط پمپ خانه و پست برق 400 کیلو ولتی نیروگاه اتمی بوشهر با حضور پرویز داودی معاون اول رییس جمهور به بهره برداری رسید.

21 فرودین - معاون بین الملل سازمان انرژی اتمی ایران گفت: با توجه به پیشرفت 92 درصدی نیروگاه بوشهر، این نیروگاه امسال به بهره برداری می رسد.

23 فروردین - هیاتی متشکل از مدیران مالی و بانکی روسیه در سفر به تهران و گفت و گو با طرف ایرانی، پیش نویس قرارداد مالی جدیدی را تهیه کردند و قرار شد متن این قرارداد مالی که تابع مقررات مالی در ایران است، در سفر هفته آینده هیات ایرانی به مسکو نهایی شود.

دوم اردیبهشت- احمد فیاض بخش رییس شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی که کارفرمای نیروگاه اتمی بوشهر محسوب می‌شود در سفر به مسکو با مدیر عامل شرکت روسی اتم استروی اکسپرت دیدار و دو طرف توافق نامه مالی جدید نیروگاه اتمی بوشهر را امضاء کردند.

30 خرداد - سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در حاشیه اجلاس وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر در تهران اعلام کرد : طرف روسی آماده است، تعهدات خود در رابطه با بوشهر را انجام دهد.

پنجم تیر- سرگئی اشماتکو رییس شرکت پیمانکار روسی نیروگاه اتمی بوشهر در راس هیات مالی و برای بررسی علل تاخیر در عملیات اجرایی نیروگاه وارد تهران شد.

12 تیر - " محمد امیری " مدیر کل دفتر ایمنی هسته ای کشور گفت: در راستای راه اندازی واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر، آزمایش‌های راکتور تا دو ماه دیگر انجام می شود و کار ساخت نیروگاه تا دو ماه آینده پایان خواهد یافت.

20 شهریور - رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اعلام پیشرفت 95 درصدی ساخت نیروگاه بوشهر، وعده داد تا یک ماه دیگر گزارش نهایی از روند ساخت آن را ارایه کند.

29 شهریور- رضا آقازاده در حاشیه اجلاس سالانه آژانس در وین با همتای روسی توافق کردند که تا پیش از سفر " ولادیمیر پوتین " رییس جمهور روسیه به تهران در مهرماه، مسایل مربوط به زمان راه اندازی و تحویل سوخت نیروگاه اتمی بوشهر نهایی و در قالب یک سند یه امضای طرفین برسد.

24 مهر - رییس جمهور روسیه که برای شرکت در نشست کشورهای ساحلی دریای خزر برای نخستین بار به تهران سفر کرده بود، اعلام کرد: تاخیر در کار اتمام نیروگاه اتمی بوشهر سیاسی نیست و مسکو با جدیت به دنبال آن است که این نیروگاه هرچه زودتر به پایان برسد.
پوتین، کشورهای ثالث تامین کننده برخی تجهیزات نیروگاه بوشهر را در ایجاد تاخیرها موثر دانست و گفت: روسیه هرگز از تعهدات خود شانه خالی نمی‌کند و طبق مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی روسیه سوخت را سه ماه قبل از راه‌اندازی باید تحویل دهد.
در جریان این سفر بود که پوتین به مقامات جمهوری اسلامی ایران قول داد سوخت نیروگاه بوشهر را به تهران تحویل دهد. راه اندازی نیروگاه بوشهر یکی از موضوعات مورد بحث میان مقامات ایران و روسیه در جریان سفر پوتین به تهران بود و توافق‌های اولیه برای زمان راه‌اندازی صورت گرفت.

25 مهر - محمد البرادعی دبیر کل وقت آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود به نقل از منابع روس اعلام کرد سوخت نیروگاه اتمی بوشهر 26 ماه نوامبر برای ارسال به ایران پلمپ می‌شود.

22 آذر - سرگئی شماتکو رییس اتم استروی اکسپورت از توافق تهران و مسکو درباره تاریخ خاتمه عملیات ساخت و تکمیل نیروگاه بوشهر خبر داد.

25 آذر - سید محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نمی توان زمان دقیقی را یراس اتمام نیروگاه بوشهر تعیین کرد.

26 آذر - نخستین محموله سوخت نیروگاه اتمی بوشهر وارد ایران شد. حجم سوخت اولیه نیروگاه بوشهر 82 تن است که شامل سوخت با غنای 6/1 تا 6/3 درصد و تجهیزات جانبی آن بود؛ این سوخت در هشت مرحله به ایران ارسال و تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت.

اول دی - غلامحسین الهام سخنگوی دولت اعلام کرد: برق نیروگاه بوشهر سال آینده (1387) وارد مدار می‌شود.

نهم دی - منوچهر متکی وزیر امور خارجه از راه اندازی نیمی از ظرفیت نیروگاه بوشهر در تابستان سال آینده خبر داد.

هشتم بهمن - آخرین محموله سوخت نیروگاه اتمی بوشهر وارد ایران شد و به این ترتیب یکی از مسایل مهم دو طرف در موضوع نیروگاه بوشهر که همان تحویل سوخت بود، برطرف گردید.

10 بهمن- احمد فیاض بخش مدیرعامل شرکتی که کارفرمایی نیروگاه بوشهر را برعهده دارد اعلام کرد: پایان مهر 1387 مرحله راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر آغاز و پس از مدت کوتاهی بهره برداری از این نیروگاه آغاز می شود.
وی کل هزینه نیروگاه بوشهر را یک میلیارد و 200 میلیون دلار بر آورد کرد.

** سال 1387

اردیبهشت 87 - باکو، محموله مربوط به تجهیزات نیروگاه بوشهر را توقیف کرد که به دنبال این اتفاق والنتین سوپولوف کفیل دبیر شورای امنیت ملی روسیه به ایران قول داد که این مشکل را بر طرف کند. این تجهیزات شامل ایزولایسیون (عایق های حرارتی) مورد استفاده در این نیروگاه بود.

27 مرداد - غلامرضا انصاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو تکمیل و راه اندازی نیروگاه بوشهر را پایان سال 2008 میلادی ذکر کرد.

دوم شهریور- الکساندرو سادوفنیکوف سفیر فدراسیون روسیه در تهران اعلام کرد تا پایان سال جاری میلادی آزمایش کلی همه فازهای نیروگاه اتمی بوشهر انجام و برق این نیروگاه اوایل سال 2009 وارد مدار می‌شود.

سوم شهریور - ایرینا ایسیپووا سخنگوی شرکت اتم استروی اکسپرت خبر از آن داد که این شرکت مراحل پایانی کارهای مونتاژ سیستم های تکنولوژیک نیروگاه اتمی بوشهر را آغاز کرده است و در نتیجه زمان به کار افتادن فیزیکی این نیروگاه و بهره‌برداری کامل از آن نزدیک است.

11 شهریور - لئونید رزنیکوف رییس جدید اتم استروی اکسپورت به منظور بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر وارد تهران شد و اعلام کرد مجموعه تدابیر و اقداماتی فنی بین دسامبر 2008 ( آذر - دی 1387) تا فوریه( بهمن - اسفند 1387) انجام خواهد شد که شروع به کار نیروگاه اتمی بوشهر را برگشت ناپذیر ناپذیر می‌کند.

12 شهریور - منوچهر متکی وزیر امور خارجه گفت : تا پایان امسال سوخت رسانی به نیروگاه بوشهر نهایی می شود.
شرکت روسی پیمانکار بوشهر نیز بار دیگر بر اجرای توافقات قبلی و ارسال به موقع تجهیزات نیروگاه تاکید کرد.

17 مهر - وزیر امور خارجه که برای پاسخگویی به سوال نمایندگان درباره علت تاخیر در راه اندازی نیروگاه بوشهر به مجلس رفته بود، به نمایندگان گفت: زمان افتتاح نیروگاه نیمه اول سال 2009 تعیین شده است.

23 مهر - احمد فیاض بخش معاون انرژی اتمی ایران اظهار داشت: سال آینده (1388) این نیروگاه به بهره‌برداری می رسد.

10 آذر - شرکت اتم استروی اکسپورت پیمانکار روسی نیروگاه اعلام کرد که این نیروگاه مراحل پایانی تکمیل خود را می گذراند.

11 آذر - احمد فیاض بخش کارفرمای نیروگاه بوشهر گفت: دو واحد جدید درنیروگاه بوشهر هر کدام به قدرت هزار مگاوات در محل ساختگاه کنونی نیروگاه اتمی بوشهر احداث می شود.

26 آذر - " علاء الدین بروجردی" رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد: مراحل اولیه بهره برداری نیروگاه اتمی بوشهر اواسط سال آینده آغاز می شود.

دوم دی - حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه از احتمال تاخیر در بهره برداری از نیروگاه سخن گفت.

هفتم اسفند - مرحله پیش راه‌اندازی نیروگاه بوشهر با حضور کرینکو رییس شرکت دولتی روس اتم و رضا آقازاده رییس سازمان انرژی اتمی ایران آغاز شد. در همین روز اعلام شد که بارگذاری سوخت مجازی نیروگاه شامل میله های سوختی مجازی حاوی سرب از 10 روز پیش آغاز شده است.

14 اسفند - وزیر امور خارجه ایران راه اندازی بوشهر در سال آینده (1388) را قطعی دانست و گفت که قرار است 500 مگاوات برق هسته ای این نیروگاه سال آینده وارد مدار برق کشور شود.

** سال 1388

12 خرداد - هیات وزیران با برداشتن یک گام بلند عملیاتی برای نیروگاه بوشهر، با ایجاد 900 پست سازمانی به منظور طراحی ساختار سازمانی شرکت بهره برداری نیروگاه اتمی بوشهر و بهره برداری از این نیروگاه موافقت کرد.

24 تیر - در این روز اعلام شد که به رغم اعلام قبلی برق نیروگاه بوشهر تابستان امسال وارد مدار نمی‌شود.

26 تیر - محسن دلاویز سخنگوی انرژی اتمی گفت: نیروگاه اتمی بوشهر پایان امسال به بهره‌برداری نهایی می رسد.

5 مرداد - " علی اکبر صالحی" رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت در مورد راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر تاریخی را اعلام نمی کنیم.

25 مرداد - سفیر روسیه در تهران اعلام کرد: نیروگاه بوشهر در مرحله عملیات راه اندازی قرار دارد و این مرحله فاز نهایی اجرای طرح این نیروگاه محسوب می شود.

31 شهریور - رییس سازمان انرژی اتمی ایران ضمن اعلام پیشرفت 96 درصدی ساخت بوشهر اظهار داشت: تمام تجهیزات در نیروگاه بوشهر نصب شدند و برخی تجهیزات کوچک در شرف ارسال است و به زودی راه اندازی می شود.
وی تاکید کرد: به زودی مهمترین آزمایش این نیروگاه آغاز می شود که طی آن تاسیسات نیروگاه تحت فشار 250 اتمسفر مورد بررسی قرار می گیرد.

25 آبان - سرگئی اشماتکو وزیر انرژی روسیه از به تعویق افتادن راه اندازی نیروگاه بوشهر خبرداد و گفت: این نیروگاه تا پایان سال جاری میلادی محقق نمی شود.

27 آبان - علی اکبر صالحی از توافق روس‌ها برای سوخت گذاری در قلب رآکتور خبر داد و اظهار داشت: طبق توافق با روس‌ها تا ماه های آینده سوخت گذاری در قلب رآکتور بوشهر انجام می شود.

چهارم آذر - سفیر روسیه در تهران اعلام کرد: مراحل فنی نیروگاه اتمی بوشهر به زودی به اتمام می رسد.

10 آذر - رییس شرکت اتم استروی اکسپورت گفت: تمام تجهیزات و وسایل نیروگاه از روسیه به ایران منتقل و نصب شده است و تنها نصب ماشین‌های چیلر باقی مانده است.

24 آذر - رییس سازمان انرژی اتمی گفت که مردم به زودی اخبار خوبی درباره نیروگاه اتمی بوشهر خواهند شنید.

10 اسفند - مجری نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرد: مراحل نصب تجهیزات نیروگاه به اتمام رسیده و انجام تست های تجهیزات نصب شده در نیروگاه ، تعیین کننده زمان دقیق راه اندازی است.

16 اسفند - صالحی گفت: تست اصلی نیروگاه تمام شده و آخرین مراحل تست ایمنی را می گذراند. وی همچنین وعده داد برق نیروگاه در ماه های اولیه سال آینده در مدار قرار گیرد.

** سال 1389

20 فروردین - رییس سازمان انرژی اتمی ایران در روز ملی فناوری هسته ای به ملت ایران اعلام کرد: بارگذاری سوخت نیروگاه بوشهر به زودی انجام خواهد شد و امیدواریم در تابستان امسال این رآکتور تولید برق را آغاز کند.

22 خرداد - رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اعلام این خبر که مراحل پایانی آخرین تست نیروگاه بوشهر موسوم به تست آب گرم انجام شده است، اعلام کرد که انجام این تست یک هفته زمان می‌برد.

16 تیر - صالحی اعلام کرد نیمه شهریور ماه سال جاری نیروگاه اتمی بوشهر راه اندازی می‌شود یعنی قلب رآکتور فعال خواهد شد.

22 مرداد - صالحی از انتقال سوخت به ساختمان اصلی نیروگاه و سوختگذاری نیروگاه اتمی بوشهر در هفته‌آینده خبر داد و گفت: سوخت از محل نگهداری آن به داخل ساختمان اصلی نیروگاه و استخر که در جنب قلب رآکتور آن قرار دارد انتقال دهیم.
به گفته وی، پس از انتقال مجتمع عادی سوخت به داخل استخر، جنب قلب رآکتور، به یک فرصت 7 - 8 روزه نیاز است تا بتوان سوخت را به قلب رآکتور وارد کرد.

22 مرداد - سخنگوی روس اتم مجری اصلی نیروگاه اتمی بوشهر نیز اعلام کرد: سوخت گذاری بوشهر از 21 آگوست (30 مرداد) آغاز می شود.