برای اولین بار / تجلیل از بازنشستگان صنعت مس


 به گزارش ایرنا، مدیرعامل صندوق بازنشستگی صنایع ملی مس ایران در این آیین گفت: پیشکسوتان ذخیره هایی سرشار از تجربه هستند که این افراد یک مخزن فکری بزرگ را در کنار شرکت ملی صنایع مس ایران به وجود آورده اند.
'عبدالرضا داوری' افزود: امروزه که موضوع توسعه ظرفیت شرکت مس به عنوان یک اولویت اصلی در دستور کار این شرکت قرار دارد می توان از تجربیات این افراد در راستای توسعه هر چه بهتر این صنعت استفاده نمود.
وی بیان داشت: باید بگویم که با همکاری و پیگیری همه در مجموعه صندوق و همکاری مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران به حمدالله نزدیک 50 درصد از طرح های توسعه مجموعه مس امروز در زیر مجموعه صندوق بازنشستگی پیگیری و اجرا خواهد شد.
داوری تصریح کرد: از همان روزی که مسوولیت را در این صندوق بر عهده گرفتم در حوزه های تخصصی که مهارت نیاز داشت از پیشکسوتان تقاضا کردم اگر علاقمند هستند در این موضوع با ما همکاری نمایند تا از تجربیات آنها استفاده نماییم.
وی ادامه داد: تا کنون 70 نفر از پیشکسوتان این موضوع را پیگیری کردند و هنوز هم دوستان می توانند اقدام نمایند و سابقه و مهارت های خود را برای ما ارسال نمایند تا از این افراد در توسعه طرح های صنایع مس استفاده شود.
داوری خاطرنشان کرد: این افراد تجربه بزرگی را بعد از انقلاب به دست آورده اند چون می توان گفت که صنعت مس نخستین صنعتی است که در کشور بومی سازی شد که امروزه کمتر به این مسئله پرداخته شده است.
وی خطاب به بازنشستگان گفت: روزی که آمریکایی ها از اینجا می رفتند و روی دیوارها نوشتند ما می رویم و دوباره بر می گردیم اما تجربه و تلاش شما ها اجازه نداد که آنها برگردند و با کمترین امکانات روند توسعه رشد خود را بدون نیاز به بیگانه بر جای گذاشتید و این صنعت را بومی سازی کردید.
داوری خاطرنشان کرد: شما باید تجارب خود را تدوین و به صورت مستند درآورید تا در اختیار نسل آینده قرار گیرد زیرا افرادی که از بین ما می روند کوله باری از تجربه را با خود به همراه می برند.
وی افزود: در مجموع صندوق بازنشستگی مس با یک تشکیلات غیر متوازن در حوزه شرکت های زیر مجموعه مواجه بود که اصلاح این ساختار را با توجه به همکاری که با کلنیک صنعت و معدن داشتیم آغاز نمودیم که در این طرح تمام شرکت ها، مجموعه ها و موسسات زیر مجموعه صندوق مس عارضه شدند.
داوری تصریح کرد: ما عارضه یابی کردیم و تمام عوارض و آسیب ها استخراج شدند که این روند از تیرماه سال جاری شروع شده و این طرح در برخی موارد انحلال و یا ادغام شرکت ها را به همراه داشته است.
وی اظهار داشت: همچنین در شش ماهه سال جاری حسابرسی شش از دفاتر تحت پوشش صندوق انجام شد و تمام شرکت ها کل سودی را که در سال 88 به دست آورده بودند در این شش ماه کسب کرده اند که پیش بینی می شود تا پایان سال سود این شرکت ها 150 برابر سال 88 شود.
داوری، اشتغال فرزندان را از مهمترین دغدغه آنها برشمرد و بیان داشت: در حال حاضر هزار و 700 نفر از فرزندان پیشکسوتان متقاضی شغل هستند که با توجه به محدودیت های ما در این حوزه همچنان در حال پیگیری آن هستیم .
وی از پرداخت 60 میلیون ریال وام به پیشکسوتان خبر داد و گفت: در حال حاضر کار اجرایی آن دنبال می شود و منابع مالی آن هم تامین شده و سازکارهای پرداخت آن هم در حال برنامه ریزی است که به زودی اجرایی می شود.
وی در مورد سهام ترجیحی بازنشسته ها بیان داشت: بحث میزان کم سهام ترجیحی بازنشستگان یکی دیگر از مشکلات است که این هم توسط کانون بازنشستگی در حال پیگیری است و امید داریم با شرایط ایجاد شده که حل مشکلات مردم در دستور کار دولتمردان است بتوانیم بخشی از این مشکلات را حل کنیم.
فرماندار رفسنجان در ادامه این آیین افزود: باید اسم بازنشستگان را از نام این افراد پاک کرد و از این افراد به عنوان باتجربه یاد نمود.
'سیف الله امینی' افزود: تجلیل از این افراد به منزله برگشت به خویشتن است زیرا این افراد در زمانی با کوله باری تجربه در این صنعت خدمت کردند و این آیین تجلیل برای پاسداشت خدمات این افراد است.
وی ادامه داد: باید این افراد تجربیات خود را به صورت کتاب یا مستند در آوردند و در اختیار افراد قرار دهند زیرا این افراد در گذشته با کمترین امکانات و تجهیزات بزرگترین کارها را انجام دادند.
امینی سه مسئله اشتغال، ازدواج و مسکن فرزندان را مهمترین دغدغه فرزندان این افراد برشمرد و تصریح کرد: دغدغه مهم دولت کریمه و همه مسوولان رفع مشکلات شما است که همان خدمت خالصانه بی منت است و در این زمینه نیز اقدامات خوبی انجام شده است.
وی در ادامه از مسوولان و دست اندرکاران برپایی نخستین جشنواره تجلیل از پیشکسوتان صنعت مس تقدیر کرد و گفت: برگزاری این جشنواره ها قدرانی از زحمات این عزیزان در طول 30 سال خدمت صادقانه است که امید است این آیین ها تدام داشته باشد.
دبیر برگزاری جشنواره در ادامه گفت: امور بازنشستگی از سال 62 وابسته به شرکت ملی صنایع مس ایران با تعداد 18 بازنشسته آغاز به کار کرد و از سال 80 موسسه صندوق بازنشستگی تشکیل و دو هزار و 104 نفر بازنشسته فعالیت خود را آغاز نمود.
'معصومه ترابی' تصریح کرد: هدف از تشکیل این صندوق که هم اکنون سه هزار نفر عضو دارد انجام فعالیت های اقتصادی به صورت مستقل و در نهایت فراهم کردن رفاه بیشتر برای بازنشستگان عضو می باشد.
وی بیان داشت: هدف از برگزاری نخستین جشنواره تجلیل از پیشکسوتان صنعت مس شناسایی توانمندی های بازنشستگان و فرزندان آنها، جمع آوری اطلاعات لازم برای ساماندهی و برنامه ریزی های دراز مدت بعدی، قدردانی از پیشکسوتان و مهمتر از آن تجدید دیدار دوباره همکاران دیرین با یکدیگر است.
ترابی تصریح کرد: برای جمع آوری این اطلاعات در چهار حوزه علمی پژوهشی، فرهنگی و هنری، ورزشی و کارآفرینی اطلاعات بازنشستگان و خانواده آنها را جمع آوری کردیم و بعد از جمع آوری این اطلاعات توسط فرم های اقدام به امتیاز دهی نمودیم که درنهایت منجر به انتخاب بازنشستگان برتر شد.
به گزارش ایرنا، در این آیین از خانواده یک شهید صنعت مس و 10 نفر دیگر از بازنشستگان نمونه تجلیل شد.

 

* ادامه تصاویر