' گودال سرخ' در کرمان

 ' گودال سرخ' کاری از ستاد عاشورایی لبیک یا امام، با روایتی از قتلگاه کربلا در کرمان اجرا می شود.


به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام حسین کازرونی، از عوامل اجرایی ستاد عاشورایی "لبیک یا امام"، در  نشست خبری پیرامون تشریح اهداف و چگونگی اجرای برنامه " گودال سرخ" که در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی هنری انتظار با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد، گفت: این ستاد متشکل از افراد بسیجی، طلبه و دیگر اقشار است که با هدف احیای لبیک به امام عصر خود تشکیل شده و در صدد اجرای فعالیت های فرهنگی فراتر از موجود استان است.

 

وی با اشاره به تشکیل ستاد عاشورایی لبیک یا امام در 2 ماه قبل، افزود: نخستین پروژه این ستاد در روز عرفه کلید خورد و از این پس نیز در آینده پروژه هایی از سوی این ستاد اجرا می شود.

 

کازرونی با بیان اینکه ستاد عاشورایی لبیک یا امام به دنبال اجرای برنامه ویژه ای متناسب با ایام محرم است، تصریح کرد: "گودال سرخ" در راستای همین هدف طراحی شده و منظور ما از گودال، تداعی کننده قتلگاه امام حسین است، زیرا انسان های بزرگ از دل سختی ها می درخشند، آتشفشان ها از دل زمین می جوشد و در این هنگامه ها، ذلت ظاهری تبدیل به عزت ابدی می شود.


وی محل برگزاری این پروژه را ضلع شرقی مصلی کرمان اعلام کرد و گفت: گودال سرخ در فضایی به قطر 30 متر و در عمق 3 متری زمین و با خیمه ای به ارتفاع 15 متر که روی آن طراحی شده، اجرا می شود و زیربنای آن نیز 700 متر مربع است که قریب یک هزار نفر را در خود جای می دهد.


این فعال فرهنگی و مذهبی، با بیان اینکه قریب به 50 نفر عوامل و بازیگر در این پروژه دخیل اند، تصریح کرد: در این پروژه سعی شده تا مردم از فضایی که در سطح شهر با آن زندگی می کنند، عبور کرده و با عوارض طبیعی به اعماق زمین رفته تا انتقال مفاهیم نیز سریع تر باشد.

 

وی، برآورد هزینه های این طرح را 3 میلیارد ریال اعلام کرد و یادآور شد: هزینه های واقعی این پروژه 5 میلیارد ریال تخمین زده شده است.

 

کازرونی ابراز داشت: با توجه به نوع کار که برای امام حسین(ع) است، این رقم با مساعدت خیرین و دیگر علاقه مندان کاهش یافته که البته حدود 60 تا 70 درصد هزینه ها نیز ماندگار خواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: تا کنون از هیچ ارگان فرهنگی، هزینه ای به این طرح تزریق نشده گرچه عده ای از مسئولان قول مساعدت داده اند، گرچه با هزینه های شخصی دلدادگان حسینی و مساعدت خیرین و مهمتر اینکه با توسل به خود حضرت، کار پیش می رود و صحنه هایی رخ داده که دست عنایت امام حسین(ع) در یاری رساندن برای کار کاملاً برای ما مشهود است.
 

حجت الاسلام کازرونی تصریح کرد: سپاه ثارالله استان، ستاد اقامه نماز جمعه و مصلی کرمان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و صدا و سیما تا کنون مساعدت خوبی داشتند.

 

وی در توضیح پیرامون ماندگاری هزینه های این پروژه از اجرای یک نمایش به صورت فصلی و با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه و مصلی کرمان در این مکان خبر داد.


وی در خصوص اجرای برنامه "گودال سرخ" بیان کرد: بازدیدکنندگان از یک ورودی به محل مورد نظر داخل شده و ضمن عبور از صحنه های طراحی شده به کف گودال آمده و در طول یک ساعت در 12 پلان برنامه اجرا و سیر قیام امام حسین(ع)و اتصال آن به انقلاب اسلامی و رخدادهای اخیر اجرا و در نهایت به آیتم ظهور ختم می شود.

 

عضو ستاد عاشورایی لبیک یا امام، اعلام کرد: باجه های ثابت فروش بلیط در میدان های آزادی، باغ ملی، شهدا و پارک مطهری مستقر خواهد شد و علاقه مندان می توانند برای حضور در این برنامه بلیط خود را با مراجعه به هریک از این باجه ها تهیه کنند.

 

وی گفت: آغاز مراسم از شنبه ( 4 دی) است که هر شب دو سانس در ساعات 18 و 20 و 30 دقیقه اجرا می شود که در مجموع 20 شب با 40 سانس است و 40 هزار نفر را پوشش می دهد.
 

 

وی اظهارداشت: سبک کار به گونه ای است که محدودیتی برای استفاده از تکنیک های مختلف هنری وجود ندارد، ضمن آنکه صحنه ها با مدرن ترین هنرهای نمایشی به ویژه در حوزه نمایش های آیینی اجرا می شود.

 

حجت الاسلام کازرونی با اشاره به عوامل این مجموعه، گفت: محمد حسین زائری، کارگردان و طراح صوت، بابک پناهی، طراح صحنه، رحمانی، مسئول نور، کرمیان، مسئول جلوه های ویژه و تهیه کننده آن هم ستاد عاشورایی لبیک یا امام است.


وی، پاسداشت قیام عاشورا را مهم ترین هدف اجرای این برنامه خواند و ادامه داد: توسعه مفاهیم دینی برای اقشار جوان، افزایش و توسعه بصیرت و مقایسه تاریخ صدر اسلام با برهه کنونی تاریخ از دیگر اهداف قابل ذکر است.

 

وی حرکت عظیم در جهت ارتقای کیفی فعالیت های فرهنگی استان با اجرای این برنامه به عنوان یک شاخص برای فعالیت های ذکر شده، چشاندن طعم جدیدی از مفاهیم دینی در قالبی نو، ایجاد روحیه خودباوری در نسل جوان برای کارهای بزرگ فرهنگی و نمایش توان فرهنگی استان را از مزایای جانبی این پروژه خواند و گفت: برای بالا بردن گستره پیام رسانی این برنامه، پس از اجرا در قالب "دی وی دی" در سراسر کشور توزیع خواهد شد.

 

در ادامه محمد حسین زائری، کارگردان مجموعه "گودال سرخ" آن را به عنوان یک پدیده برای مخاطبان دانست و افزود: از آنجا که هیچ بخشی از مجموعه برای مخاطب قابل پیش بینی نیست، لذا اصل غافلگیری مهمترین بخش کار است.


وی در خصوص استفاده از منابع مستند روایی در ساخت این برنامه به استفاده از مقاتل معتبر از جمله لهوف سید بن طاووس اشاره کرد.